När jag började läsa trodde jag först att man hade börjat vackla från deras håll, men sedan märker jag att försvaret mot den obefogade etanolkritiken är orubbat.
Citat:
Etanol - är det ett så bra alternativ?
Gröna Bilisters ståndpunkt är entydig: Biogas är det bästa fordonsbränslet på marknaden idag, och bytet till förnybara bränslen måste kombineras med kraftfulla åtgärder för energieffektivare fordon och minskat transportbehov.
Naturvårdsverket och Vägverket presenterade under april 2008 den nya upplagan av Bilindex, där de granskar hur situationen blir om man tankar respektive bränsle på mack i Sverige. De slår fast att biogas minskar klimatpåverkan med 85 %, etanol E85 med ca 60 %, till stor del tack vare att sockerrör är effektiva grödor (i Sverige är etanol i E85 till ca 70% sockerrör, 30% rester från pappersmasseindustrin, ingen majs eller vete används).
Vi delar kritiken mot de dåliga arbetsförhållandena i etanolproduktionen, och arbetar intensivt med att förbättra dem - det finns rättvisemärkt socker från Brasilien på Coop från samma anläggningar som förser etanolfabrikerna med sockerrör, varför steget är inte långt om det bara finns ett konsumenttryck. Att ställa om bensin och diesel till rimliga arbetsvillkor och mänskliga rättigheter (bl.a. i Mellanösterns oljediktaturer) bedömer både vi och SPI som betydligt svårare, vilket ibland glöms bort i debatten.
Hälsokritiken delar vi också. Bagassen (ståret hos sockerrörsplantan) bör inte brännas på fälten, och därför är utvecklingen av andra generationens etanol viktig. I Sverige satsar vi mycket utveckling på att göra etanol av råvaror från skogen. Med samma process kan man bl.a. använda bagassen - och annat avfall - för att göra etanol. Allt fler fabriker använder redan idag bagassen som bränsle för att destillera fram etanolen, men den processen bör påskyndas.
Etanol är också tveksamt ur hälsoperspektiv vid förbränning i motor, med nuvarande teknik något sämre än bensin vid riktigt kalla temperaturer (-7) och något bättre så fort motorn blivit lite varm (+22), men ändå så dålig att vi skulle ha begärt att etanolbilar förses med motorvärmare som standard om det inte redan vore så (nu kanske det kravet istället bör ställas på bensin- och dieselbilar?). Man bör dock minnas att dagens FFV-motorer nästan undantagslöst är bensinmotorer som byggts om, och dessutom gjorts för att kunna vara bränsleflexibla, vilket innebär att etanoloptimerade motorers utsläpp och förbrukning minskar - men det är en process vi vill skynda på, och vi är skeptiska till förslag om att inte skärpa utsläppskraven i nästa miljöbilsdefinition.
När Amarteya Sen fick nobelpriset i ekonomi var det för att han systematiskt kunde bevisa det varenda biståndsorganisation redan visste; svält orsakas inte av brist på mat utan av brist på pengar. Därför har vi som under alla är kampanjat för fair trade, rättvisemärkt och skäligt betalt haft rätt och avgörande för tredje världens utveckling är fortsatt att de kan få lite bättre betalt för de grödor de odlar - utvecklingen har varit negativ under flera årtionden, men med höjda spannmålspriser vänder detta äntligen. 75% av Afrikas riktigt fattiga är (eller försöker vara) lantbrukare, och för dem är detta goda nyheter direkt. Den återstående fjärdedelen (som syns mycket mer på TV eftersom den befinner sig i huvudstäderna) består till stor del av människor som lämnat/flytt landsbygden eftersom det inte gick att försörja sig där, och även här finns alltså många vinnare. Dock är det enligt åtskilliga bedömare tveksamt om biobränslen för fordonsdrift ännu haft någon prishöjande effekt, eftersom de står för mindre än en procent av världens odlade areal.
Ibland ställs etanolteknik mot el eller plug-in-hybrider, eller mot nästa generations biobränsle. Det är en felaktig bedömning; låt oss kombinera teknikerna och låt oss påskynda utvecklingen av framtidens teknik, men också inse att etanolen såsom vi tankar den i Sverige idag trots allt är ett betydande steg i rätt riktning jämfört med de fossila huvudalternativen på macken. Lika felaktigt är det att inte kritisera etanolen där den förtjänar kritik, och att blunda för de avarter som finns och som vi inte vill se till försäljning (i Sverige finns koleldad majsetanol i en form; Jack Daniels på Systemet).
Mattias Goldmann
http://www.gronabilister.se/public/doku ... parent03=&
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c