Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Bäst eller sämst?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=31&t=4095
Sida 1 av 1

Författare:  MagnusH [ mån 08-10-13 12:22 ]
Inläggsrubrik:  Bäst eller sämst?

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ast-1.4645

Jag håller med Bil Sweden (måste väl vara första gången :-) ). Eller rättare, vad f-n är man ute efter. Är man ute efter energisnåla bilar eller bilar som släpper ut lite fossilt CO2?

Det ena ger inte per automatik det andra. Och varför i HELVETE är det ingen inom EU som är kapabel att redovisa bilars ENERGIFÖRBRUKNING per km i en SI-ENHET!!! Och nej, CO2 är inte ett SI-mått på energi.

MEGAJOULE FOR PRESIDENT!

Så, nu känns det bättre. :-) Själv tycker jag energiförbrukningen är sekundär, det är sidoeffekterna som är det intressanta.

Författare:  göinge [ mån 08-10-13 12:44 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
"Mest ekonomiska bilen ofta mest miljövänlig"
Av Pernilla Strid

Het debatt om bästa miljöbilen på Miljöteknikmässan.

– Strunta i vad koldioxiden kommer ifrån, räkna bara på hur snål bilen är när du ska skaffa den mest miljövänliga bilen.

Den kontroversiella uppmaningen levererade Anders Lund på stiftelsen Ekocentrum i Göteborg vid Miljöaktuellts miljöbilsdebatt på Miljöteknikmässan.

Enligt Anders Lund rymmer debatten om bästa drivmedlet egentligen två frågor: Kan vi tanka något annat än fossila bränslen, och kan vi ha inhemska bränslen? Men han vill förenkla resonemanget betydligt:

- Om du bränner kolväten kommer det ut koldioxid. Ju mindre bil, desto mindre koldioxid kommer ut. Om du ska titta på hur mycket koldioxid bilen släpper ut, titta då på vad som kommer ut ur avgasröret!

När Anders Lund pratar med vd:ar om vilken bil de ska köpa brukar han helt enkelt ge rådet: bilen med bäst ekonomi släpper ut minst.

Inte oväntat fick han mothugg från både Michelle Ekman på Svenska Gasföreningen och Charlie Rydén från etanolbolaget Sekab, som påpekade att förnybara bränslen inte innebär något tillskott av växthusgaser i atmosfären. Vilket ju är själva poängen när det gäller att minska klimatpåverkan.

Men enligt Anders Lund handlar det inte bara om koldioxid:
- Alla pratar om koldioxid idag, men egentligen är en viktigare fråga energisäkerhet. Se till att husen blir välisolerade, istället för att bara sätta in en värmepump. Se till att bilen är snål.

Michelle Ekman som själv kör en biogasdriven VW Touran i Stockholm gav sina bästa argument för att köpa en biogasbil:

- Det är en helt vanlig bil, den är säker, jag får plats med all packning och alla barnen, och den släpper ut 11 gram koldioxid per mil vilket är långt under miljöbilsdefinitionen på 120 gram. Jag är med och löser ett avfallsproblem och kan ha bra samvete när jag kör bil. Dessutom är det billigare att köra på gas än bensin – och då har jag inte räknat med gratis parkeringsplats som finns i många städer och att jag slipper betala trängselskatt.

- Ju fler som köper bilarna, desto större intresse kommer det att finnas för mackägarna att bygga fler mackar.

De bästa argumenten för att köpa en etanolbil levererades av Charlie Rydén från Sekab i Örnsköldsvik.

- Det finns betydligt fler modeller, du kör på verifierat hållbar etanol och vi har kriterier för vad vi menar med hållbart. Bränslet är väldigt flexibelt, det finns överallt i Sverige idag och om det inte finns kan du köra på bensin också. Men om etanolen görs på fel sätt är det inte bra, till exempel om den görs på råvaror som man kan göra mat av.

- Verifieringen går till så att man går igenom hela processen från obruten mark till bensinstationen. Det kommer säkert att vara fel ibland också, då får våra enheter som producerar etanolen rätta till felet efter en viss tid.


http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.18 ... iljovanlig

Författare:  MagnusH [ mån 08-10-13 12:57 ]
Inläggsrubrik: 

Anders Lund har fel, det är var energin kommer ifrån och vilka sidoeffekter det ger som är det intressant, inte hur mycket energi som går åt.

En värmepump förbrukar mer energi än om du hade kört direktel. Men de utnyttjar energi som inte annars kunde använts till något vettigt.

Men Anders tycker kanske att ett 10% mindre hus med direktel är bättre än ett med värmepump...

Författare:  karlmb [ tis 08-10-14 11:45 ]
Inläggsrubrik: 

Anders Lund är uppenbarligen köpt av fossillobbyn.
Att ignorera vilket bränsle man kör på är enbart ideer från det hållet.
Skrämmande att såna får öppna munnen i officiella sammanhang.

Författare:  Dr. Mabuse [ tis 08-10-14 16:01 ]
Inläggsrubrik: 

MagnusH skrev:
En värmepump förbrukar mer energi än om du hade kört direktel. Men de utnyttjar energi som inte annars kunde använts till något vettigt.

Nu är du väl ändå ute och cyklar?

En vanlig luftvärmepump med COP=4 som drar 1KW levererar 4KW värme. Ett 1KW el-element levererar 1KW värme.


Edit:
Du kanske var ironisk, och jag reflekterade inte över den möjligheten.

Författare:  MagnusH [ tis 08-10-14 17:24 ]
Inläggsrubrik: 

Dr. Mabuse skrev:
MagnusH skrev:
En värmepump förbrukar mer energi än om du hade kört direktel. Men de utnyttjar energi som inte annars kunde använts till något vettigt.

Nu är du väl ändå ute och cyklar?

En vanlig luftvärmepump med COP=4 som drar 1KW levererar 4KW värme. Ett 1KW el-element levererar 1KW värme.


Den drar 1 kW elenergi från nätet. De andra kilowattarna kommer från luften. Kom ihåg, att det spelar ingen roll varifrån energin kommer...

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/