Det som hade varit intressant är att veta hur kallt de kallstartade. Rör det sig om minusgrader har man ju verkligen någonting att sätta mot vägverkets publikation om PAH. Det jag tycker denna artikel visar (eftersom camryn och chevvan gav olika resultat) är att underöskningen som stöddes av vägverket gjordes på för få bilar... Jag ser heller inte varför konverterade bilar, som vi vet att vägverket klagat på, skulle släppa ut mer farliga ämnen när tendensen på t.ex. chevvan var att högre etanolinnehåll gav mindre farliga ämnen.
Det här är också väldigt intressant:
"(5) Higher ethanol blends will have a positive effect on catalytic efficiency due to the dilution of
sulfur. As increased amounts of ethanol are added, catalyst efficiency is improved from 75%-
85% efficiency to 98%-99% efficiency (Barnes 1999)."
Men det kommer från en annan artikel:
http://www.nrel.gov/docs/fy03osti/32206.pdf
Eftersom ett klassiskt knep (som verkar ha givit goda resultat) för att klara besiktningen, är att blanda i E85 eller K-sprit, kan man åtminstone mer eller mindre sluta sig till att förbränningen när motorn är varm förbättras och att HC, NOx, CO minskar. Frågan är helt enkelt om kallstarterna, när man slår ut alla farliga ämnen på totala färden, är någonting att oroa sig över?