http://en.wikipedia.org/wiki/N2O
"According to 2006 data from the United States Environmental Protection Agency, industrial sources make up only about 20% of all anthropogenic sources, and include the production of nylon,
and the burning of fossil fuel in internal combustion engines." - Jag antar att det här avser data enbart från USA... Nu är det väl så att man inte framhävt personbilsdieslar som något bra alternativ i USA, men jag undrar verkligen hur dessa siffror skulle se ut i Sverige. Den senare debatten har ju handlat om att titta på på annat än bara CO2. De två gaserna som kommer på fråga är väl just CH4 och N2O. Hur mycket N2O kan en dieselmotor tänkas släppa ut? Kväve finns det gott om i luften och syre finns det också gott om. Dessa gaser under högt tryck och hög värme kan säkert bilda en del N2O och inte bara NOx (som istället drabbar miljön genom försurning och andningssvårigheter för människor och djur). Det här är bara fritt tänkande som måste verifieras såklart...
Lösningen på problemet kanske kunde vara etanol som minskar NOx (troligtvis genom den kylande effekten) och då borde även N2O minska.