Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Låginblandning viktigast för miljön enligt Statoil.
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=31&t=718
Sida 1 av 1

Författare:  göinge [ tis 07-04-24 14:33 ]
Inläggsrubrik:  Låginblandning viktigast för miljön enligt Statoil.

Låginblandning av biobränsle i bensin och diesel viktigast för miljön enligt Statoil: http://www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/docs/press-070424-drivmedelsrapport2006

Författare:  Anders [ tis 07-04-24 20:28 ]
Inläggsrubrik: 

Ja så är det, låginblanding ger mest effekt, just nu. Men när vi når 15-20 % låginblandning så funkar det inte(räknat på dagens bilpark). förhoppningvis så har vi gjort fler andra smarta drag m.a.p CO2 tillskottet tils dess.

Författare:  coffe_aberg [ tis 07-04-24 20:48 ]
Inläggsrubrik: 

"Statoils arbete för att minska klimatpåverkan innebär bland annat att bolaget låginblandar fem procent etanol i bensin och lika mycket FAME/RME i diesel samt säljer förnybara drivmedel som E85 och biogas. Men fortfarande står de fossila bränslena bensin och diesel för 95,6 procent av drivmedelsanvändningen."

Hur går det ihop? Om fem procent av all diesel och bensin är ersatt med annat och en liten andel drivmedel dessutom är E85 och biogas, hur kan då 95,9 procent av drivmedelsanvändningen bestå av bensin och diesel?

Om det bara såldes bensin och diesel skulle ju de tillsammans enbart komma upp i 95 procent. Eller blandar inte alla bensinbolag i fem procent etanol/rme?

Författare:  Anders [ tis 07-04-24 21:03 ]
Inläggsrubrik: 

coffe_aberg skrev:
"Statoils arbete för att minska klimatpåverkan innebär bland annat att bolaget låginblandar fem procent etanol i bensin och lika mycket FAME/RME i diesel samt säljer förnybara drivmedel som E85 och biogas. Men fortfarande står de fossila bränslena bensin och diesel för 95,6 procent av drivmedelsanvändningen."

Hur går det ihop? Om fem procent av all diesel och bensin är ersatt med annat och en liten andel drivmedel dessutom är E85 och biogas, hur kan då 95,9 procent av drivmedelsanvändningen bestå av bensin och diesel?

Om det bara såldes bensin och diesel skulle ju de tillsammans enbart komma upp i 95 procent. Eller blandar inte alla bensinbolag i fem procent etanol/rme?


Jag tror att dom menar bensin& diesel inklusive bioandel, och dom resterande proocenten står E85, Ren RME och biogas för.

Författare:  coffe_aberg [ tis 07-04-24 22:02 ]
Inläggsrubrik: 

Anders skrev:
coffe_aberg skrev:
"Statoils arbete för att minska klimatpåverkan innebär bland annat att bolaget låginblandar fem procent etanol i bensin och lika mycket FAME/RME i diesel samt säljer förnybara drivmedel som E85 och biogas. Men fortfarande står de fossila bränslena bensin och diesel för 95,6 procent av drivmedelsanvändningen."

Hur går det ihop? Om fem procent av all diesel och bensin är ersatt med annat och en liten andel drivmedel dessutom är E85 och biogas, hur kan då 95,9 procent av drivmedelsanvändningen bestå av bensin och diesel?

Om det bara såldes bensin och diesel skulle ju de tillsammans enbart komma upp i 95 procent. Eller blandar inte alla bensinbolag i fem procent etanol/rme?


Jag tror att dom menar bensin& diesel inklusive bioandel, och dom resterande proocenten står E85, Ren RME och biogas för.


Ja det är väl antagligen så de menar...

Författare:  göinge [ ons 07-04-25 08:22 ]
Inläggsrubrik:  Varför är fem procent etanol i bensin bra för miljön...?

Varför är fem procent etanol i bensin bra för miljön, men 85 procent i E85 dåligt? (Så tycker ju till exempel Robert Collin på Aftonbladet...)

Författare:  Mr_Smurf [ ons 07-04-25 10:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Varför är fem procent etanol i bensin bra för miljön...?

göinge skrev:
Varför är fem procent etanol i bensin bra för miljön, men 85 procent i E85 dåligt? (Så tycker ju till exempel Robert Collin på Aftonbladet...)


Det kanske är missbruket av E85 han syftar på? Dvs att E85 har blivit ett bränsle för bränsleslukande bilar...

Men du kan ju maila honom och fråga, adressen står ju längst ner på alla artiklar han skrivit.

Författare:  göinge [ ons 07-04-25 12:51 ]
Inläggsrubrik:  Jag har haft en mejldebatt med Robert Collin.

Jag har haft en mejldebatt med Robert Collin. Han slutade att svara när jag upprepade min fråga om varför han så länge har propagerat för dieselbilar när dessa släpper ut tre gånger så mycket kväveoxid som motsvarande bensinbil.

Författare:  Anders [ lör 07-04-28 22:30 ]
Inläggsrubrik: 

Nu har jag skummat igenom Statoils rapport.

Att det blev 95,9 % fossilt bränsle när det blandas i 5 % etanol och rme i det beror på att fram 2006-08 så var det endast max 2% rme.

Statoil och Lantmännen har gemensamt utvecklat en dieselprodukt med 15 procents
inblandning av biokomponenter (fem procent RME och tio procent högre alkoholer). För
närvarande återstår dock ett formellt godkännande av produkten som alternativbränsle.


Detta är intressant, när släpps den?

http://www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/ ... t_2006.pdf

Författare:  Anders [ lör 08-05-31 23:02 ]
Inläggsrubrik: 

Här är statoils rapport för år 2007
Lite ur rapporten
Citat:
5.1 Förnybarhetsdirektivet
Direktivet, som presenterades av EU-kommissionen i januari 2008, går i korthet ut på att
varje medlemsstat ska uppnå minst 20 procent förnybar energi och specifikt för
drivmedel 10 procent förnybar energi till 2020.
Medlemsstaterna ska ta fram handlingsplaner med nationella sektorsmål och åtgärder för
hur målen ska nås och samtidigt säkerställa att produktionen av biodrivmedel sker på ett
miljömässigt hållbart sätt. Målet kan nås med vilken som helst mix av låginblandning av
biodrivmedel i bensin och diesel och biodrivmedel i koncentrerad form.
Endast biodrivmedel som uppfyller kommissionens krav räknas när staterna ska uppnå
målen, och nationella ekonomiska stödsystem ska bara ges för biodrivmedel som
uppfyller kraven. Bränslet ska minska klimatpåverkan med minst 35 procent ur
livscykelperspektiv jämfört med råoljebaserad bensin och diesel, vilket utestänger de
varianter av biobränslen som har högre klimatpåverkan än fossila bränslen.
Därutöver finns ett antal hållbarhetskriterier för att skydda biodiversitet och förhindra
frigörelse av koldioxid som är bunden i mark. Exakt hur dessa hållbarhetskriterier
kommer att se ut är ännu inte klart.
EU-kommissionen har också tagit fram en omfattande tabell med default-värden på
sammanlagd klimatpåverkan för en rad biobränslen, inklusive de skillnader som olika
produktionsteknik medför


Och
Citat:
5.2 Bränslekvalitetsdirektivet
EU-kommissionen har också föreslagit en revidering av det så kallade
bränslekvalitetsdirektivet. Förslaget, som presenterades i januari 2007, innebär att alla
leverantörer av bränslen från och med år 2009 måste rapportera om livscykelutsläppen
av växthusgaser från sina fordonsbränslen, och att utsläppen av växthusgaser per
energienhe
t från och med år 2011 ska minskas med en procent per år fram till år 2020.
Varje leverantör kan själv välja om kravet ska uppfyllas genom ökad andel förnybara
bränslen eller på annat sätt.
Dessutom föreslår kommissionen att gränsen för låginblandning av etanol i bensin höjs
till 10 procent

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/