Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 12:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-05-31 00:35 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Som titeln anger har jag mailat SEKAB för att få klarhet varför endast 30% maskinskördad etanol kan garanteras i den hållbara etanolen.

Jag personligen tycker att det är en ytters konstig eftersom Marcos Janks har sagt att 50 %, av UNICA:s medlemmar, redan är mekaniserat. Det finns säkert någon anledning och förhoppningsvis får vi reda på den. Eftersom detta skulle minska anledningen till spekulation i frågan.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 08-05-31 05:28 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
Anti skrev:
Som titeln anger har jag mailat SEKAB för att få klarhet varför endast 30% maskinskördad etanol kan garanteras i den hållbara etanolen.

Jag personligen tycker att det är en ytters konstig eftersom Marcos Janks har sagt att 50 %, av UNICA:s medlemmar, redan är mekaniserat. Det finns säkert någon anledning och förhoppningsvis får vi reda på den. Eftersom detta skulle minska anledningen till spekulation i frågan.

---------------------
Precis. Och jag har använt mailat hallbaretanol.se och frågat samma sak. Återkommer när och om jag får svar.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 12:33 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
SEKAB skrev:
Tack för din fråga.

Ursäkta väldigt sent svar på din fråga. Jag trodde jag skickat svar till dig men det hade inte gått iväg.



När det gäller mekaniseringsgraden i Sao Paulo State i Brasilien så varierar den från region till region inom staten, och den varierar så klart mellan olika företag och mellan deras bruk. Som du mycket riktigt påpekar så finns det ett antal producenter som redan idag ligger på mekaniseringsgrad mellan 70-100%, men det finns också producenter som inte alls lever upp till en mekaniseringsgrad på 30%.



Vi har valt att ange kriteriet till: Min 30% mekaniseringsgrad idag och plan för att öka mekaniseringsgraden (70% år 2010 och 100 % år 2014.)



Huvudskälet till detta är att det pågår en omvandlingsprocess i Sao Paulo State och med kriteriets utformning vill vi visa på att den måste genomföras och att vi stödjer den. Samtidigt skall vi vara medvetna om att det är inte en okontroversiell process.



Mekaniseringen innebär att bränning av sockerrörsfält kommer att minska vilket är bra för miljön, samtidigt så kommer många anställda att förlora sina jobb.

Jämför med hur det gick till när skogsbruket i Sverige mekaniserades. Även om det vidtas åtgärder i Brasilien för att omskola personal och att branschen i helhet växer så kommer arbetstillfällena att minska. Detta är en stor fråga för facken i Brasilien. Slutsatsen är att vi skall inte kräva att mekaniseringen skall gå på ett år, det måste få ta några år att ställa om. Det tog ett antal år i Sverige också att ställa om.



Vi vill heller inte bara köpa från de producenter som redan idag har 100 % mekanisering eller kräva 100 % mekanisering nu. Många producenter skulle uppfatta det som ännu ett försök till att sätta upp handelshinder från europeiskt håll (vi har redan en Europa standard för etanol som kan tolkas som ett ”handelshinder”) och de skulle bli ointresserade eftersom de ser att de kommer att dröja ett par år innan de har 100% mekanisering. Vi anser att det är bättre att visa att vi förstår att de står inför en process men att den processen måste genomföras och att vi stödjer den. Det är bättre att få med fler på tåget för att nå målet. Vi vill därför hellre stödja omvandlingsprocessen i Sao Paulo State genom att ställa kravet minimum 30% i år, och plan för att nå 70 % år 2010 och 100 % år 2014 - i linje med avtal som finns mellan myndigheter och producenter. På så sätt skall vi få fler producenter att bli bättre, istället för att bara en blir jättebra.



Notera att kriteriet är: Minimum 30 % mekanisering nu. Producenter som levererar kan alltså ha högre mekaniseringsgrad.

Notera också att en ökning från 30% år 2008 till 70% år 2010 är ett stort steg i rätt riktning på ganska kort tid.


Fick svar från SEKAB För någon dag sedan. Det verkar som om de skäl som anges är ungefär de som spekulerats kring.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 16:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja. Logiskt och vettigt.
De som ligger på 30% idag kommer att lockas öka, istf att strunta i export och bara sälja på den inhemska marknaden.
Alltså hjälper man fler till en bättre miljö och arbetsvillkor.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011