Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 20-07-11 06:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-02-13 13:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Jag tycker debatten i Sverige ofta kantrar direkt när man kommer in på möjliga produktionssätt för etanol av annat än sockerrör.
Gas- metanol- och biodieselförespråkare börjar svamla om att just deras alterantiv är så mkt bättre än just etanolens för i Sverige tror vi mkt på förgasningstekniken.
Visst man jobbar med etanol ur cellosa men det går ju så sakta.
Annat är det med förgasning...
Jaja, hur det är med svårighetsgraden så visar det sig som vanligt vara en dimridå att etanol skulle ha ngn slags nackdel relativt andra bränslen iom detta med den fantastiska förgasningstekniken.
Men...den amerikanska energidepatementet har inte dessa skygglappar, (trots styrning av en Texas-olje-president i 2 mandatperioder!), och det är väl därför man inte har den skepsis emot etanol som blivit vanlig i Europa:

http://www.afdc.energy.gov/afdc/ethanol ... losic.html

Som synes är det inget som hindrar att man framställer etanol via förgasningsteknik.

Detta är bara ett i raden av exempel som jag tycker pekar på att vi inte bör oroa oss för tillräcklig produktion till lågt pris när det gäller etanol.
Istället borde energin läggas på att fasa ut bensinen till förmån för etanol snarast möjligt, och se till att satsa kraftfull forskning på alla de lovande processer som redan är kända sedan länge.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 14:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4749
Ort: Sundsvall
Tyvärr har ju många under årens lopp fått erfara att det blir problem med biobränsledrivna gasgeneratorer om man försöker skala upp dem för mycket och bygga dem i storindustriell skala. En gasgeneratorkonstruktion som fungerar bra i laboratorie- , bakgårds- eller pilotanläggningsskala drabbas gärna av problem med ofullständig pyrolys, höga tjärhalter och varierande gaskvalitet vid uppskalning.

Tjärhalten spelar ju ingen roll om man ska bränna gasen som den är, som t ex på forna tiders glasbruk och i viss mån järnverk, men om gasen ska användas för syntesändamål eller passera genom en katalysator (Fischer-Tropsch, FT) så fungerar det inte.

Till saken hör att man inte har det här problemet om man eldar gasgeneratorn med fossilt, någotsånär gasfattigt stenkol. Det var tack vare denna egenskap hos stenkolet som FT-processerna för att få fram syntetiska drivmedel kunde fås att fungera så bra t ex i Tyskland under andra världskriget eller i Sydafrika under apartheid- och blockadtiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 15:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
OK, men det finns iaf inget argument emot etanol kontra andra biobränslen, så som politiker och vissa journalister verkar tro.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 15:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
@Torbjorn:

Coskata's ide här var väl många små gasgeneratorer, ex

http://www.coskata.com/ProcessBioreactors.asp

Citat:
Coskata's unique modular facility design allows plants to scale by adding bioreactors, and not by increasing the size or complexity of the plant.


Kanske finns en bra anledning till detta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 21:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4749
Ort: Sundsvall
Hmm, det Coskata vill ha många små av är ju bioreaktorerna för att göra etanol av syntesgasen.

Men det enda som hindrar att man bygger en anläggning med många små gasgeneratorer är väl att en sådan anläggning blir dyrare och mer underhållskrävande än en enda eller några få stora gasgeneratorer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-14 10:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
torbjorn skrev:
Men det enda som hindrar att man bygger en anläggning med många små gasgeneratorer är väl att en sådan anläggning blir dyrare och mer underhållskrävande än en enda eller några få stora gasgeneratorer.


Man kan tycka att det inte ska vara kostnadseffektivt ja. Dom tycker annorlunda:

Citat:
Lowest cost target in the industry - Coskata's process delivers the next-generation of ethanol at the lowest cost target in the industry, which will be competitive with gasoline.


Men det hävdar väl iofs de flesta av de som säger sig ha revolutionerande tekniker för att producera cellulosaetanol.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-16 12:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Hmm, det Coskata vill ha många små av är ju bioreaktorerna för att göra etanol av syntesgasen.

Men det enda som hindrar att man bygger en anläggning med många små gasgeneratorer är väl att en sådan anläggning blir dyrare och mer underhållskrävande än en enda eller några få stora gasgeneratorer.


Nja, med samma resonemang skulle man aldrig bygga batteripackar med 100- eller tusentals små celler.
Kan man göra det med påtänkta konsumentapplikationer som elbilar (även om jag tvivlar på realismen) så kan man ju ännu säkrare göra det för fabriksanläggningar där det finns folk hela tiden som kan koppla ur/byta ej fungerande celler.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-16 16:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Nu har de kommit ett steg längre än pilot anläggingen och fåt igång en halvstor kommersiell produktionsanläggnig som kan skalas upp till 200.000-400.000 m3 anläggning

http://www.coskata.com/media/index.asp? ... 7389D1FC03

http://www.coskata.com/facilities/index ... 64DD2C17B5

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-16 16:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
karlmb skrev:
Nja, med samma resonemang skulle man aldrig bygga batteripackar med 100- eller tusentals små celler.
Kan man göra det med påtänkta konsumentapplikationer som elbilar (även om jag tvivlar på realismen) så kan man ju ännu säkrare göra det för fabriksanläggningar där det finns folk hela tiden som kan koppla ur/byta ej fungerande celler.


Tesla gör ju exakt det i sin extremsportbil. De har ~6800 celler där varje är 18x65 mm stora. Dock är det nog lite annorlunda med en batteripack kontra en industripocess för atanolframställning ändå.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-16 16:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Coscata är intressanta! Funkar deras "minimum scale engineering"-anläggning så känns det mycket lovande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-18 18:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Autobloggreen hade en lite djupare artikel om Coskata:

http://green.autoblog.com/2009/10/16/coskatas-new-lighthouse-cellulosic-ethanol-plant-in-depth/

Citat:
How can Coskata make more energy than it uses?

Argonne National Lab has found that with certain feedstocks, the Coskata process can "reach a net energy balance of 7.7" (meaning, the ethanol produced contains 7.7 times as much energy as it took to make the fuel). Because we've seen a lot of, um, interesting claims from people in the green car space regarding energy returns, we thought it makes sense to make it clear no one is claiming Coskata has invented a perpetual motion machine.

For one thing, the system requires a constant influx of biomass, and the microorganisms need to be culled and replaced every few days. The production process itself is made as efficient as possible. It takes electricity to power the plasma torches, pumps, etc., and this generates excess heat. Some of this is recaptured; more is lost. Most importantly, the ethanol is made from the carbon energy trapped in the feedstock, so the Coskata process is really just converting energy trapped inside wood, for example, into liquid fuel. There's no hocus-pocus going on here. Think of it as a BTU conversion process.


Man kan lyssna på en intervju med Bill Roe, VD för Coskata osså.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-28 18:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Film om Coskata processen http://inr.mediaseed.tv/GM_37084/

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-08-02 09:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det gick dock inte så bra för Choren:

http://www.consumerenergyreport.com/201 ... at-choren/

Sen är det inte bara produktionen som är problematisk, många nämner logistiken som det största problemet:

http://www.usbiomassboard.gov/pdfs/biom ... 11_web.pdf

Citat:
Biomass feedstocks from agricultural and forest resources have low mass and energy density with current harvest and collection technologies. The low density of these feedstocks makes them cost-prohibitive to transport, handle, and store.

The moisture content of biomass at the time of harvest or collection—whether agricultural, forest, MSW, manure, and algae—is higher than desired and leads to degradation and decreased system efficiency

Biomass attributes vary with feedstock source and season, creating inefficiencies in handling and conversion systems. To optimize biofuel production, biorefineries will require feedstocks of consistent quality, particle size, and moisture content; more uniform feedstocks will have greater market potential;

Transportation of biomass is costly and can strain transportation networks. Currently available technology for biomass transportation involves truck traffic that is costly, is often damaging to roadways, and can be socially undesirable. Both agricultural and forest materials are distributed over large areas, making collection costly


Man kan också notera att Choren "artikeln" nämner problematiken med kvalitet på biomassan som nämns ovan:

Citat:
The catch is that it is more difficult to gasify biomass than it is to gasify natural gas or coal and produce syngas of a high enough quality for fuel synthesis. (Gasifying biomass isn’t hard really, but getting the right hydrogen/CO ratio and a high enough purity is where the challenges lie).


Men problem är till för att lösas, vilket Coskata kanske lyckades bättre med, eller åtminstone fick fortsatt finansiering. Coskata satsar dock nu på att i första steget konvertera naturgas istället för biomassa:

http://www.biofuelsdigest.com/bdigest/2 ... placement/

Av strikt ekonomiska orsaker får man anta, naturgas finns i överflöd i USA samt att den är enklare att konvertera till etanol än syntesgas.

Citat:
Accordingly, the company now plans to utilize natural gas as its exclusive feedstock for its first several commercial-scale projects. Now – keep in mind, Coskata was already utilizing natural gas for around one-third of its feedstock needs in its previously planned first commercial project in Alabama. What is notable here is the switch to an all-gas strategy.

“What we are not saying is that we are breaking ranks and abandoning feedstock flexibility,” reflected Coskata CEO Bill Roe, in discussing the directional shift with the Digest. Rich Troyer, Coskata’s chief business officer, echoes that “Coskata is not losing focus on biomass; it is still in our future.”


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011