Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-07-14 06:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-06-07 17:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5139287

Citat:
Brasilien vill fylla världens bilar med etanol

Brasilien är nummer ett i världen på etanol. Bensinen i pumparna är utblandad med en fjärdedel alkohol, tillverkad av jästa brasilianska sockerrör. Brasilien producerar mest etanol i världen för export och en stor del av den etanol vi har på våra svenska bensinstationer kommer därifrån. Men hittills har spriten gjorts på det socker man enkelt klämmer ut ur sockerrören, och då finns egentligen 2/3 socker kvar i blasten och bladen. Just nu pågår ett intensivt forskningsarbete för att få ut även det här sockret ur sockerrörsresterna och jäsa till det som kallas andra generationens etanol. Vetenskapsradions Per Gustafsson har varit i Brasilien och besökt ett forskningslabb utanför Sao Paulo.

Det här är bagass, eller bagaco på portugisiska, berättar Luiz Juttel är informationsansvarig på laboratoriet för vetenskap och teknik för bioetanol, CTBE, som ligger i universitetsstaden Campinas tio mil norr om Sao Paulo. I handen håller han något som mest påminner om mörkbruna müsliflarn, som man brukar ha till yoghurten, men det är i själva verket biomassa, resterna av sockerrörets fiberstam, efter upphettning och behandling med syror i ett första steg. I nästa steg tillsätter man enzymer och då omvandlas växtresterna till socker som kan jäsas till sprit, till etanol, säger han.

Bara en tredjedel av sockerrörets energi är det socker man normalt tar vara på. Men resten växtresterna, bagass och lövverk, bagaco och palha som det heter på portugisiska, innehåller också energi, och kan utnyttjats vid etanolframställning, förklarar Luiz Juttel.

Han visar hur resterna av ett sockerrör se ut. När sockret pressats ut som en vätska, har man kvar som en torr käpp av fibrer, till stor del cellulosa kemiskt sett, och när det sönderdelats till den bruna müslin, som jag såg först i labbet, är det alltså dags för nästa nya steg. Som är: Att tillföra enzymer, som omvandlar cellulosans långa sockermolekyler till ett sådant socker som går att jäsa till sprit, etanol.

I Brasilien bedrivs etanolforskning på flera tekniska institut och universitet, men i vår demonstrationsanläggning har man kommit längst när det gäller att utveckla industriprocessen. Det återstår en hel del forskning, menar Antonio Bonomi en av forskarna bakom försöken vid etanolforskningsinstitutet CTBE. Det kommer att dröja minst fem år innan forskningsresultaten når ut till den vanliga produktionen, tror han, och han är väl medveten om att brasilianarna inte är ensamma nu om att söka ta fram den andra generationens etanol. Det finns pilotanläggningar i Thailand och Italien som kan hinna före Brasilien.

Men det är inte bara nya kemiska processer som ska hjälpa till att fram mer etanol i Brasilien. Under långa tider har sockret skördats för hand med stora knivar, men effektivare odlingsmetoder, kanske också bevattning (som man alltid undvikit) tillsammans med avancerade maskiner som kan skilja på växtens olika delar redan ute på fälten kan öka produktionen med hela sex gånger, menar Antonio Bonomi. Och det utan att en enda hektar mark ytterligare behöver exploateras för sockerrör, tillägger han, med tydlig adress till etanol-kritikerna som framfört tanken att sockerrörsodlingar minskar matproduktionen i ett matexporterande land och indirekta effekter av omfördelning av mark inom lantbruket.

Kritikerna pekar på en dominoeffekt av ökad sockerrörsproduktion, att den trängt undan sojaodlingar till skövlad regnskogsmark. Eller att extensiv boskapsskötsel fått ge vika för sockerrör, och flyttat till regnskogsmark, befarade konsekvenser av etanolindustrins expansion, som fått EU att kräva intyg på att brasilianskt sockerrörsetanol som importeras till Europa inte framställs på bekostnad av skövlad regnskog i Amazonas.

Faktum är att den förda miljöpolitiken i Brasilien på senare år kraftigt minskat nedhuggningen av regnskog. Satellitövervakning och polisiära åtgärder mot olaglig avverkning antas vara orsaken. Sockerrör är i sig inget hot mot Amazonas, för de trivs inte särskilt väl i de tropiska regionerna närmast ekvatorn. Närmare 60 procent av sockerrörsplantagerna ligger i de södra delarna av landet, i delstaten Sao Paulo, alltså långt från Amazonas.

Den brasilianska staten satsar alltjämt stort på etanol. Institutet där Antonio Bonomis arbetar, CTBE, räknar med att år 2013 närmare 130 forskare ska arbeta andra generationens etanol. Och de har till brasilianska regeringen lagt fram en rapport som säger att tio procent av världens personbilsflotta skulle kunna förses med etanol, om världen nu vill, importera.

Men det är inte alla som tror på att just andra generationens etanol behövs, från ett miljömässigt perspektiv. För inte så länge sen presenterades en teoretisk beräkning av hur stor areal för sockerrör som skulle behövas för att förse hela världens personbilar med biodrivmedel. Två forskare, Jose Moreira och Sergio Pacca, från universitetet i Sao Paulo, hävdar i en artikel i den vetenskapliga tidskriften Environmental Science and Technology att den typ av etanolproduktion som redan finns borde räcka till för ett sådant scenario.

Sergio Pacca och Jose Moreira, professorer vid Universidade de Sao Paulo, författare till artikeln A Biorefinery for Mobililty?, publicerad i Environmental Science & Technology, American Chemical Society Publications 2011.

– Det behövs 70 miljoner hektar för att driva hela världens personbilsflotta år 2030 med etanol från sockerrörsodlingar enligt våra beräkningar, säger Jose Moreira. Det är ingen orealistisk siffra om man tänker att fler länder i världen bidrar, och att Brasilien, med sina nu med sex miljoner hektar för sockerrör, också kan öka sin produktion.

Forskarnas beräkningar bygger på att världen alltmer väljer att köra hybridbilen som går på både etanol och el. Och den el som behövs, den kan också tas från sockerrörsindustrin, som redan idag gör el genom att elda upp delar av bagassen. Ångan driver turbiner, som genererar el, men vanligen bara för den egna fabriken. Industrin måste bli producenter för elnätet, enligt forskarnas scenario.

– Så i vår studie använder vi cellulosan till el, säger Sergio Pacca, istället för att göra mera etanol. Tekniken för den andra generationen ännu inte färdig och att den skulle bli allt för dyr som industriprocess, hävdar Pacca.

Brasilien har dessutom fått ett nytt stort energitillskott att räkna med. Överallt dyker det upp, det statliga oljeföretaget Petrobras, som reklamfinansiär i media, och som sponsor av forskning kring energin. De enorma fyndigheterna av olja, som gjorts på senare år, under havsbottnen utanför Rio de Janeiro och Sao Paulo. Det har också chockerat allmänheten som genom media fått veta att borrningarna på flera tusen meters djup resulterat i okontrollerade sprickbildningar, och oljeutsläpp som till slut resulterat i fläckar på havet.

Borrningarna fortsätter på allt fler ställen ute till havs, och i en prognos från det brasilianska gruv- och energiministeriet förutspås minst en fördubbling 2020 av den oljeproduktion som redan kommit igång, samtidigt som en fördubbling av etanolproduktionen förutspås under samma tid. Det sägs att man i första hand tänker exportera oljan, men hela situationen med denna oljerikedom kan förändra balansen mellan energislagen.

– Nu talar de mest om oljan, säger Sergio Pacca, och då blir det ännu viktigare att stödja framväxten av förnybara energislag i Brasilien, som biomassa.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-02 08:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Finns dock lite smolk i bägaren, Brasilien producerar endast etanol för att täcka ca 17.6 % av deras eget bränslebehov. Detta i ett land där oljekonsumptionen är en femtedel/person av det man förbrukar i ex USA. Och det ökar stadigt:

http://earlywarn.blogspot.se/2011/09/pe ... world.html

OBS kurvan för Kina också. Jag vidhåller alltså min åsikt om att lätt trafik måste drivas med el för att detta ska vara hållbart. Biobränslen behövs i den tunga trafik som inte går att elektrifiera på ett enkelt sätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-07-04 14:11 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
First of all according to information I have USA has been nr. 1 fuel ethanol producer for more than year.

After first PROESA™ commercially economical (Danish Kalundborg was not!) cellulosic ethanol factory goes inline at the end of 2012 in Italy and it succeeds then Brazil (PetroBras) will import PROESA™ technology. At first begasse will be used as feedstock but then most likely sugar cane hybrid callede energy cane which gives 100 t dry biomass per ha per year will be cultivated instead of sugar cane.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-07-04 15:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Finns dock lite smolk i bägaren, Brasilien producerar endast etanol för att täcka ca 17.6 % av deras eget bränslebehov.


Om jag använder siffrorna från http://uk.reuters.com/article/2012/02/1 ... 2320120216 blir etanol för personbilar fortfarande 35.5% i volym och 22% i energimängd även fast det var mindre än i 2010 och det förväntas bli bättre igen i 2012.

Andelen etanolbilar är nog också störst i världen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 9_2008.png

ahto skrev:
First of all according to information I have USA has been nr. 1 fuel ethanol producer for more than year.

After first PROESA™ commercially economical (Danish Kalundborg was not!) cellulosic ethanol factory goes inline at the end of 2012 in Italy and it succeeds then Brazil (PetroBras) will import PROESA™ technology. At first begasse will be used as feedstock but then most likely sugar cane hybrid callede energy cane which gives 100 t dry biomass per ha per year will be cultivated instead of sugar cane.


Brasilien är världens största exportör, det betyder ju inte att det är största producent eller konsument, i USA förbrukas väl en större andel inne i landet medan Brasilien i 2007 t ex exporterade 20% av landets produktion http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-05 07:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Om jag använder siffrorna från http://uk.reuters.com/article/2012/02/1 ... 2320120216 blir etanol för personbilar fortfarande 35.5% i volym och 22% i energimängd även fast det var mindre än i 2010 och det förväntas bli bättre igen i 2012.


Men när landet utvecklas så ökar konsumtionen, som jag nämnde så är förbrukningen en bråkdel av USA's/person. Jämför man med Sverige så är det ca 1/3. Så frågan är väl hur länge de kommer att exportera etanol. Kanske är bättre ekonomiskt att exportera oljan och konsumera etanol inom landet. Enligt detta så har också produktionen planat ut de senaste åren:

http://www.eia.gov/cabs/brazil/Full.html

Bild

Dippen 2011 berodde väl på problem med skörden har jag för mig.

Men det kanske inte var frågan, för resonemanget i artikeln håller jag med om:

Citat:
Forskarnas beräkningar bygger på att världen alltmer väljer att köra hybridbilen som går på både etanol och el. Och den el som behövs, den kan också tas från sockerrörsindustrin, som redan idag gör el genom att elda upp delar av bagassen. Ångan driver turbiner, som genererar el, men vanligen bara för den egna fabriken. Industrin måste bli producenter för elnätet, enligt forskarnas scenario.

– Så i vår studie använder vi cellulosan till el, säger Sergio Pacca, istället för att göra mera etanol. Tekniken för den andra generationen ännu inte färdig och att den skulle bli allt för dyr som industriprocess, hävdar Pacca.


Man har räknat med att 2 miljoner HA ska räcka för hela Brasiliens personbilsflotta, undrar hur stor del som man räknar med ska täckas av el då. Går väl att räkna ut om man googlar fram dagens förbrukning..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-05 07:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Det är dock inte så märkligt att en sockerexportör tror och tycker att 2gen etanol kommer att bli för dyr...
Kan man inte leverera i takt med efterfrågan kommer priset att stiga i motsvarande grad och 2gen blir en affär ändå.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-05 09:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Det är dock inte så märkligt att en sockerexportör tror och tycker att 2gen etanol kommer att bli för dyr...
Kan man inte leverera i takt med efterfrågan kommer priset att stiga i motsvarande grad och 2gen blir en affär ändå
Precis, tillverkning av cellulose-etanol väntas också bli billigare när den väl kommer igång i större skala, patent på dyra enzymer får konkurrens och proceccen utvecklas.

Laban skrev:
Men när landet utvecklas så ökar konsumtionen, som jag nämnde så är förbrukningen en bråkdel av USA's/person. Jämför man med Sverige så är det ca 1/3.


USA och Sveriges oljeförbrukning är väl inget man ska sträva efter direkt, båda länders beroende av oljeimport är helt ohållbar i längden.

Laban skrev:
Så frågan är väl hur länge de kommer att exportera etanol. Kanske är bättre ekonomiskt att exportera oljan och konsumera etanol inom landet.


De skulle nog kunna göra båda delar, för etanolproduktionen kan de lätt öka i takt med att efterfrågan stiger. I ett längre perspektiv är Brasiliens etanolproduktion en mycket värdefullare resurs än deras olja, solen slutar ju inte att skina på Brasilien den närmaste århundrarna medan oljan som bekant bara kan säljas tills den är slut. Just nu gör subventioner och den globala krisen att oljan ännu är billig men trots allt är vi nära eller har vi redan passerat oljeproduktionens höjdpunkt och kommer efterfrågan snart driva på priserna igen.

Laban skrev:
Men det kanske inte var frågan, för resonemanget i artikeln håller jag med om:

Citat:
Forskarnas beräkningar bygger på att världen alltmer väljer att köra hybridbilen som går på både etanol och el. Och den el som behövs, den kan också tas från sockerrörsindustrin, som redan idag gör el genom att elda upp delar av bagassen. Ångan driver turbiner, som genererar el, men vanligen bara för den egna fabriken. Industrin måste bli producenter för elnätet, enligt forskarnas scenario.

– Så i vår studie använder vi cellulosan till el, säger Sergio Pacca, istället för att göra mera etanol. Tekniken för den andra generationen ännu inte färdig och att den skulle bli allt för dyr som industriprocess, hävdar Pacca.


Man har räknat med att 2 miljoner HA ska räcka för hela Brasiliens personbilsflotta, undrar hur stor del som man räknar med ska täckas av el då. Går väl att räkna ut om man googlar fram dagens förbrukning..


Frågan är då när plugin hybridbilar med sitt högre tillverkningspris ger lägre kostnad per km, det beror såklart på hur och hur mycket man kör men förutsätter också att etanolen är mycket dyrare än el och då kan det bli intresantare igen att göra etanol (+ el och värme) av cellulosan i stället för bara el och värme.

Här ser man att ca 20% av bilparken är rena bensinbilar
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 9_2008.png
så om man börjar med att bygga om de för etanol -de har nästan inga personbilsdieslar- så är de i varlje fall oljeoberoende vad gäller personbilar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-05 17:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
USA och Sveriges oljeförbrukning är väll inget man ska sträva efter direkt, båda länders beroende av oljeimport är helt ohållbar i längden.


Det är väl inte sträva så mycket som en naturlig utveckling i länder som Brasilien. Det går inte att neka dom samma levnadsstandard som vi har. Sen finns det kanske alternativa vägar att ta för att komma dit.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-07-05 18:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1101
Ort: Närke
Laban skrev:
. Det går inte att neka dom samma levnadsstandard som vi har.

Amerikanerna verkar tycka att man kan.
"Might makes right" har ju varit deras internationella policy de senaste 100 åren i alla fall.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-08-16 13:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1955
Ort: 08- och Småland
Detta är visserligen gamla nyheter. Dessutom är det en repris från våren 2012, men kanske uppiggande att höra.


DE NYA FORSKNINGSLÄNDERNA
Så får man mer etanol från Brasiliens sockerrör
Vetandets värld : Så får man mer etanol från Brasiliens sockerrör (kl 12:10) Vetandets värld : Så får man mer etanol från Brasiliens sockerrör (20 min)
sänt: Torsdag 16 augusti 2012 kl 12:10
Bara en tredjedel av den energi faktiskt finns i sockerrör har hittills tagits till vara i Brasiliens etanolproduktion. Men nu satsar landet på forskning som kan leda till att man får ut 50 procent mer av de sockerrör man odlar i dag. Tanken är att all energi i plantan kan omvandlas till socker och därefter jäsa till sprit, som folk kan ha i tanken. Programledare: Per Gustafsson. Sänds även kl. 23.40.

Läs och hör mer: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5224968


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011