Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 13-08-01 11:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Är på jakt efter en ECU med canbus OBDII för experiment miljö, gärna något väldokumenterat, som Fords EEC-V eller Volvo.. (till rätt pengar)
Behöver ju inte fungera 100%, så länge OBDII kommunikationen lever.


Senast redigerad av Databoxen mån 13-08-05 23:16, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-08-04 12:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Någon som är insatt i t.ex Ford Focus -02 eller nyare. Är det så att ECU tar hand om OBDII kommunikationen direkt, eller sker det möjligtvis via en "Central modul" på något sätt?
Min fråga är alltså: Kommer jag med endast en ECU på bänk att kunna fråga ECU om felkoder, etc?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-08-04 20:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om Ford Focus använder CAN för felkodsavläsning så är det i så fall först från och med 2005, dvs andra generationens Focus. Första generationen gör det inte, utan den använder Fords "gamla" diagnosbuss som heter PWM, VPW eller något liknande kopplad till OBD-uttaget för motorstyrsystem och eventuellt något ytterligare system (instrumentering och/eller startspärr), medan några andra system (t ex ABS och/eller klimatanläggning) använder ISO 9141.

Apropå grundfrågan i tråden så är jag intresserad av styrdon och andra enheter från Chryslerbilar (Chrysler, Dodge, Jeep) med s k CCD-buss, som tycks ha använts under större delen av 90-talet, åtminstone fram till 1996. Det är inte möjligen någon som känner till något sådant vrak som är redo för källsortering?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-08-04 20:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Aha! Så Ford använder protokollet SAE J1850 för OBD utläsning?
Spelar iofs mindre roll, då huvudsaken är att jag lyckas upprätta en stabil kommunikation mot ECU'n.
Kollat runt på bildelsbasen.se och man betalar runt en tusenlapp för en ECU till Focus.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-08-05 15:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Och för inte så mycket mer än en tusenlapp brukar man kunna få ett komplett Focusvrak. En rostig och risig tidig Focus som dessutom har fått något akut haveri brukar inte vara mycket värd.
Det är ju ganska trevligt om man dessutom kan få loss en del kablage, passande kontaktdon mm. Med tillgång till diverse givare och periferiutrustning kan man dessutom bygga upp ett relativt komplett system som "testbänk", så slipper man att bli nerlusad med onödiga felkoder bara för att kringutrustning inte är inkopplad.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-08-05 15:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Så sant, dock kan det uppstå vissa problem med platsbrist. Men visst vore ett komplett insprutn.system mkt intressant.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-08-17 18:59 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
kan låna ut en SAAB Trionic T8 med handskar om det är intressant.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-08-17 19:01 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Spänning och CAN är utdragen till kontakter.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-08-21 17:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
J.K Nilsson skrev:
Spänning och CAN är utdragen till kontakter.

J.K Nilsson


Låter mkt intressant! Jag skickar PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-08-21 20:30 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Ta och regga dig på www.trionictuning.com så finns det ganska mycket till SAAB T8. Bland annat fixar man omflashning av T8 ECU med ELM 327. :mrgreen:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011