Problemet med alla färddatorer är att de inte vet exakt vilket bränsleflöde som verkligen passerar genom spridarna. Färddatorn får dels vägsträckeinformation från en givare någonstans i växellådan (eller från ABS-givarna), och dels får den information om spridarnas öppningstid från motorstyrsystemet. Men den kan inte ta hänsyn till t ex toleranser hos spridarna, avvikande bränsletryck, att flödet varierar beroende på bränslets viskositet (som ju dels är olika för E85 respektive bensin, och dels temperaturberoende), och till variationer i "reaktionstiden" för öppning och stängning av spridarna.
Man ska inte vänta sig att en färddator visar mer rätt än ±10 % ens på en bil avsedd för ett enda bränsle. På en FFV-bil blir kompromisserna större så där får man ofta finna sig i ännu större felvisning. Vanligtvis verkar det som om den är tänkt att visa någotsånär rätt på bensin men 10-20 % för mycket på E85. Om det finns en justeringsmöjlighet så att man kan kalibrera färddatorn individuellt för det bilexemplar den är monterad på, så kanske man kan komma ner i ±5 % felvisning för det bränsle man kalibrerar den för.
När det gäller felvisning hos vägmätare kontra hastighetsmätare, så brukar biltillverkarna i princip sträva efter att få vägmätaren att visa exakt rätt. Nu lyckas ju det inte alltid, t ex eftersom samma bilmodell förekommer med olika däckdimensioner som inte har exakt samma omkrets. Man kan också råka ut för avrundningsfel och sådant som gör att man inte träffar exakt rätt, förr i tiden när man hade mekanisk drivning av vägmätaren var man ju tvungen att arbeta med kuggantal som går "jämt ut" på hastighetsmätardreven. Det problemet är mindre idag när man har elektronisk överföring, åtminstone om någon lämplig person hos biltillverkarens utvecklingsavdelning har koll på hela mätkedjan (det finns tyvärr exempel på "vattentäta skott" mellan däck-, transmissions- och instrumentfolk som har lett till onödigt dåligt slutresultat).
Hastighetsmätaren är däremot som regel ett analogt instrument som kan ha en viss felvisning, individuell spridning mellan olika exemplar, åldring osv. Det kan vara returfjädrar som mattas ut med tiden, magneter som ändrar data, drivelektronik som är oavsiktligt temperaturberoende osv. Myndighetskraven på hastighetsmätare innebär i princip att den aldrig får visa för litet, men man tillåter en viss positiv felvisning, angivet som ett visst antal km/h "nollställningsfel" + ett visst antal procent av aktuellt mätvärde. Se vidare paragraf 5.3 i
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/39rv1e.pdf