Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: förbrukning focus 06
InläggPostat: sön 07-06-24 17:24 
Offline

Blev medlem: sön 07-06-24 17:10
Inlägg: 1
Ort: Från
undrar om det kan stämma att jag har en förbrukning på 1 Liter/milen på etanol blandad körning, tanka full tank och körde 43 mil sen tanka jag i full tank igen det gick i 43 liter etanol. Enligt datan ligger förbrukningen på 11.6 Liter/milen, vad har ni andra för förbrukning på era focusar


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-24 21:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förbrukningen hos Focus FFV beror mycket kraftigt på körsättet, hur "gasglad" man är osv. Dessutom påverkas den kraftigt av utetemperaturen, ju varmare luft desto lägre bränsleförbrukning!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-24 22:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Går det inte att "justera" färddatorn så att den visar iaf "mera" rätt?

Det finns ju en del möjliga felfaktorer inblandade som t.ex:

Tankar du exakt lika fullt denna gången som förra gången?
Har du rätt däck monterade med rätt lufttryck?
Hur exakt är vägmätaren i bilen?

Man tycker att en rätt kalibrerad färddator borde (kunna) visa väldigt exakt förbrukning eftersom den får information från styrdonet angående förbrukat bränsle och körsträcka?

Det är ju inte säkert att hastighetsmätaren/vägmätaren visar samma information som styrdonet får?

Fast troligen är väl iaf vägmätaren mer rättvisande än hastighetsmätaren eftersom det finns lagkrav på hur fel den får visa?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-25 08:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Problemet med alla färddatorer är att de inte vet exakt vilket bränsleflöde som verkligen passerar genom spridarna. Färddatorn får dels vägsträckeinformation från en givare någonstans i växellådan (eller från ABS-givarna), och dels får den information om spridarnas öppningstid från motorstyrsystemet. Men den kan inte ta hänsyn till t ex toleranser hos spridarna, avvikande bränsletryck, att flödet varierar beroende på bränslets viskositet (som ju dels är olika för E85 respektive bensin, och dels temperaturberoende), och till variationer i "reaktionstiden" för öppning och stängning av spridarna.
Man ska inte vänta sig att en färddator visar mer rätt än ±10 % ens på en bil avsedd för ett enda bränsle. På en FFV-bil blir kompromisserna större så där får man ofta finna sig i ännu större felvisning. Vanligtvis verkar det som om den är tänkt att visa någotsånär rätt på bensin men 10-20 % för mycket på E85. Om det finns en justeringsmöjlighet så att man kan kalibrera färddatorn individuellt för det bilexemplar den är monterad på, så kanske man kan komma ner i ±5 % felvisning för det bränsle man kalibrerar den för.

När det gäller felvisning hos vägmätare kontra hastighetsmätare, så brukar biltillverkarna i princip sträva efter att få vägmätaren att visa exakt rätt. Nu lyckas ju det inte alltid, t ex eftersom samma bilmodell förekommer med olika däckdimensioner som inte har exakt samma omkrets. Man kan också råka ut för avrundningsfel och sådant som gör att man inte träffar exakt rätt, förr i tiden när man hade mekanisk drivning av vägmätaren var man ju tvungen att arbeta med kuggantal som går "jämt ut" på hastighetsmätardreven. Det problemet är mindre idag när man har elektronisk överföring, åtminstone om någon lämplig person hos biltillverkarens utvecklingsavdelning har koll på hela mätkedjan (det finns tyvärr exempel på "vattentäta skott" mellan däck-, transmissions- och instrumentfolk som har lett till onödigt dåligt slutresultat).

Hastighetsmätaren är däremot som regel ett analogt instrument som kan ha en viss felvisning, individuell spridning mellan olika exemplar, åldring osv. Det kan vara returfjädrar som mattas ut med tiden, magneter som ändrar data, drivelektronik som är oavsiktligt temperaturberoende osv. Myndighetskraven på hastighetsmätare innebär i princip att den aldrig får visa för litet, men man tillåter en viss positiv felvisning, angivet som ett visst antal km/h "nollställningsfel" + ett visst antal procent av aktuellt mätvärde. Se vidare paragraf 5.3 i http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/39rv1e.pdf

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: förbrukning focus 06
InläggPostat: mån 07-06-25 16:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06-12-28 16:49
Inlägg: 44
Ort: Västerås
sälli skrev:
undrar om det kan stämma att jag har en förbrukning på 1 Liter/milen på etanol blandad körning, tanka full tank och körde 43 mil sen tanka jag i full tank igen det gick i 43 liter etanol. Enligt datan ligger förbrukningen på 11.6 Liter/milen, vad har ni andra för förbrukning på era focusar


Hejsan!

Ett välkänt problem är att bla. våran-06 visar 15% för mycket i färddatorn, lita aldrig på den utan kolla av med trippmätaren.

Förra veckan var vi på långkörning, 4 pers+25kg. hund å full packning, den drog då 0.89.

På vägen hem tankade vi 50-50 och då drog den 0.72


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011