Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Focus
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=39&t=1738
Sida 2 av 3

Författare:  pellet [ ons 08-01-09 09:48 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Hmm. Då får man nog säga att förbrukningen är lite väl hög. I och för sig lär det vara fullt normalt med något högre förbrukning för den här nyare generationen av Focus FFV med 1,8 l-motor. Den är ju både tyngre och lägre växlad än en Focus fram till '04.


Oj! Missade ditt inlägg... Varför sänker de utväxlingen egentligen? är det inte tänkt att man ska köra bilen utanför stadsgränsen? De kan ju i princip bespara sig två växlar med dagens växellåda då det skiljer mycket lite mellan växlarna.

Författare:  Baggis [ ons 08-01-09 09:51 ]
Inläggsrubrik: 

Den förbrukning som tillverkaren anger får man nog ta med en väldig nypa salt, i praktiskt trafik långt från test-cyklernas nog så teoretiska värld är det nog oftast kännbart högre siffror som gäller. Skillnaden mellan E85 och bensin har jag uppfattat som 35-40% snarare än 30%, i alla fall i kallare väderlek. Tyvärr är det nog en bensin-optimerad motor som går på E85, inte tvärtemot.

Författare:  pellet [ ons 08-01-09 10:15 ]
Inläggsrubrik: 

Baggis: Du har såklart rätt. Jag kan dock tycka att gränsen för falsk marknadsföring är passerad när det skiljer såpass. Något annat som är tråkigt är att inte etanolens högre oktantal utnyttjas fullt ut, för det är precis som du säger en bensinbil som klarar etanol. Med tanke på hur många E85-pumpar som finns idag så finns inte längre någon anledning att ha kvar flexibiliteten.

Författare:  karlmb [ ons 08-01-09 11:21 ]
Inläggsrubrik: 

pellet skrev:
karlmb skrev:
Varför inte prova att värma etanolen?


Värma?


Ja, har fått ner min förbrukning till bensinnivå. (Iofs en del andra åtgärder samtidigt):
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... highlight=

Författare:  MagnusH [ ons 08-01-09 12:19 ]
Inläggsrubrik: 

pellet skrev:

Även om man kör 70 km/h eller vilken hastighet som är optimal så hag jag svårt att se hur man kan komma ner i 0,5 L bensin / mil. Det sägs väl att E85 ska ge en ungefärlig merförbrukning på 30%, vilket jag inte ens nästan får att stämma.


Motorn är optimerad för att ge låg förbrukning på standardtestet, så det lär du aldrig komma ner i :-)

Men om bilen drar 0,8 med benisn och 1,1 med E85, så är det nära +30%.

Författare:  Anders [ tor 08-12-04 10:39 ]
Inläggsrubrik: 

På vår 6 år gamla focus( 1.6 L 102 Hk) så brukar jag göra en serie testkörningar/år med bensin för att kolla förbrukningen mellan etanol och bensin. Hittills så har det visat sig att vid lugn landsvägskörning, max 90 (100)vägar så har meförbrukning av etanol legat på 20 ± 2% och vid min normal körning till och från jobbet samt lite handling så har merförbrukningen legat på 34 ± 3 %.
Nu gör jag ett nytt sorts test med inblandning av ca 20% etanol för att se hur detta påverkar förbrukningen. Jag återkommer.

Författare:  GL [ tor 08-12-04 11:38 ]
Inläggsrubrik: 

Anders skrev:
På vår 6 år gamla focus( 1.6 L 102 Hk) så brukar jag göra en serie testkörningar/år med bensin för att kolla förbrukningen mellan etanol och bensin. Hittills så har det visat sig att vid lugn landsvägskörning, max 90 (100)vägar så har meförbrukning av etanol legat på 20 ± 2% och vid min normal körning till och från jobbet samt lite handling så har merförbrukningen legat på 34 ± 3 %.
Nu gör jag ett nytt sorts test med inblandning av ca 20% etanol för att se hur detta påverkar förbrukningen. Jag återkommer.


Det vill säga det sista av argumenten här.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 7081#37081

Författare:  Anders [ tor 08-12-04 13:05 ]
Inläggsrubrik: 

Ja exakt :lol:

Författare:  matsuda [ tor 08-12-04 20:19 ]
Inläggsrubrik: 

Trist att höra...

Författare:  Anders [ tor 08-12-04 22:51 ]
Inläggsrubrik: 

Ja, vad gör man inte för vetenskapen :wink: :lol:

Författare:  torbjorn [ mån 09-04-20 09:59 ]
Inläggsrubrik: 

Nu i helgen har jag kunnat notera rekordlåg förbrukning på min Focus. 0,77 l/mil uppmätt, 0,85 enligt färddatorn.
Körning Sundsvall - Uppsala ToR samt litegrann stadskörning i Gävle, jag körde synnerligen snålt hela tiden - höll mellan 80 och 85 km/h utom när jag var tvungen att gå upp i högre hastighet för att inte vara för mycket i vägen. Uppskattningsvis 200-300 kg last, sommardäck. Lufttryck 250 kPa i framdäcken, bakdäcken ej kollade/påfyllda efter vintern men gissningsvis 200 kPa där.

Författare:  Anders K [ mån 09-04-20 10:47 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Nu i helgen har jag kunnat notera rekordlåg förbrukning på min Focus. 0,77 l/mil uppmätt, 0,85 enligt färddatorn.

Grattis, själv uppmätte jag 1,08 l/mil (1,19 enl färddatorn) på 50 mil landsväg/motorväg (snitt ca 110 km/h) med min C-max (1,8 liters motorn). Man ska alltså köra saktare...

Författare:  torbjorn [ tor 09-04-23 20:33 ]
Inläggsrubrik: 

Idag har ännu en snarlik resa gjorts, fast med lättare last (kanske 80 kg ena vägen, 150 kg andra vägen). Mindre stadstrafik i Gävle än förra gången och i övrigt gick det nog att hålla något jämnare hastighet på E4. Medelhastighet enligt färddatorn 79 km/h, detta inklusive stadskörningen och långsam körning på småvägar nära målet.
Den här gången blev förbrukningen 0,71 l/mil uppmätt och 0,79 enligt färddatorn.

Författare:  torbjorn [ tor 09-05-28 12:06 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har haft tillfälle att prova snarlik snålkörning med en Audi A3 1,6 , konverterad med Flexitune. Vid "normal" stads- eller landsvägskörning är det ingen större skillnad på förbrukning mellan den och en Focus, men Audins förbrukning tycks inte sjunka lika mycket vid utpräglad snålkörning, det slutade på omkring 0,8 l/mil uppmätt förbrukning.

Sida 2 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/