Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 09:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det verkar åtminstone som om förbrukningen är mer temperaturberoende när man kör på E85 än på bensin.
När det gäller hur förbrukningen varierar med körsätt så kan jag tänka mig att konstruktörerna av FFV-bilar anser att det behövs mer accelerationsanrikning på E85, och det gör ju att förbrukningen kan dra iväg vid ryckig körning. Beträffande Ford Focus så är det rätt intressant att den fullgasanrikar på bensin men går lambdareglerat på fullgas när den körs på E85, det talar för att fullgaskörning, åtminstone vid låga varvtal, bör vara mer ekonomisk på E85 än på bensin. Jag kan också tänka mig att motorjournalisterna inte tänker på att motorn får bättre segdragningsförmåga på E85 och att man alltså lämpligen kör på 5:an även vid tillfällen då man på en bensinbil skulle ha växlat ner något eller några steg.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-01 19:12 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Ordnung skrev:
Vet inte hur tillförlitlig färddatorn är särskilt då den uppför sig så konstigt. Den slutar mäta efter ett tag (och stannar på den aktuella siffran) så vill man veta förbrukningen i en ny hastighet måste man nollställa den igen. Men siffrorna stämmer bra mot mina samlade erfarenheter...


Färddatorn slutar inte mäta efter en stund men den stabiliserar sig. Det du ser på siffrorna är inte den momentana förbrukningen, utom kanske alldeles efter nollställning, utan snittförbrukningen sedan den senast nollställdes..

Momentanförbrukningen bör du se på den liggande stapeln som är graderad från 5-30 eller så, till höger om där siffrorna för snittförbrukning, batterispänning, yttertemp och räckvidd till tom tank finns.

Om du inte har DCC/SCC, alltså den större färddatorn för då finns ett par av funktionerna i den.

Du bör väl ha en sk EDU2 i din bil, ev. i kombination med SCC..

http://www.hmsuk.com/saab/scc/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 22:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Torbjorn:
Citat:
När det gäller hur förbrukningen varierar med körsätt så kan jag tänka mig att konstruktörerna av FFV-bilar anser att det behövs mer accelerationsanrikning på E85, och det gör ju att förbrukningen kan dra iväg vid ryckig körning.


Varför, det är ju precis tvärtom?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 22:37 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Torbjorn:
Citat:
När det gäller hur förbrukningen varierar med körsätt så kan jag tänka mig att konstruktörerna av FFV-bilar anser att det behövs mer accelerationsanrikning på E85, och det gör ju att förbrukningen kan dra iväg vid ryckig körning.


Varför, det är ju precis tvärtom?

Nja, eftersom vi har tryckskillnad mellan insuget och spridaren så kommer bränslet att kondensera på kanalväggarna efter spridarna. Man talar om att man får en bränslefilm. hur trycket varieras i insuget så kommer filmen att bli tjockare eller tunnare. Högre ingastryck (Acceleration) kommer att kondensera bränsle till en tjockare film, därför accelerationsanrikar man när man bygger programen. En decceleration kommer att minska ingastrycket och bränslefilmen kommer till viss del att förångas så att den blir tunnar, nu måste vi minska på den beräknade bränslemängden för att motorn inte skall gå för fett.

Det är förklaringar till varför motorn kan spika under pådrag, den får alltså för lite bränsle så det går magrare. Dessutom så kan vi mäta misständningar vid avdrag och då har man inte mappat tillräckligt nogrant så då går motorn för fett.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-18 21:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
J.K Nilsson skrev:
karlmb skrev:
Torbjorn:
Citat:
När det gäller hur förbrukningen varierar med körsätt så kan jag tänka mig att konstruktörerna av FFV-bilar anser att det behövs mer accelerationsanrikning på E85, och det gör ju att förbrukningen kan dra iväg vid ryckig körning.


Varför, det är ju precis tvärtom?

Nja, eftersom vi har tryckskillnad mellan insuget och spridaren så kommer bränslet att kondensera på kanalväggarna efter spridarna. Man talar om att man får en bränslefilm. hur trycket varieras i insuget så kommer filmen att bli tjockare eller tunnare. Högre ingastryck (Acceleration) kommer att kondensera bränsle till en tjockare film, därför accelerationsanrikar man när man bygger programen. En decceleration kommer att minska ingastrycket och bränslefilmen kommer till viss del att förångas så att den blir tunnar, nu måste vi minska på den beräknade bränslemängden för att motorn inte skall gå för fett.

Det är förklaringar till varför motorn kan spika under pådrag, den får alltså för lite bränsle så det går magrare. Dessutom så kan vi mäta misständningar vid avdrag och då har man inte mappat tillräckligt nogrant så då går motorn för fett.

J.K Nilsson


Jovisst, men nu gällde det ju om man behöver anrika mer med E85 än med bensin.
Och eftersom magertoppar pga väggvätningsfenomenet du beskriver ju kan göras mindre med E85, pga att detta bränsle brinner även under relativt magra omständigheter.
Mao borde E85 acceptera bättre tillfälliga utmagringar som det gäller här.

Det är ju också av den anledningen som småmotorer utan bra förgasare som kan ordna med tillräcklig accelerationsuppfetning, ändå kan ställas nästan lika som med bensin i tanken, eftersom de på bensin måste fetställas till den grad att mängden nästan räcker till för körning på E85, och man alltså kan få nästan oförändrad bränsleförbrukning med E85 jfrt med bensin.
Med E85 behövs ingen extramarginal helt enkelt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-23 08:55 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Jovisst, men nu gällde det ju om man behöver anrika mer med E85 än med bensin.
Och eftersom magertoppar pga väggvätningsfenomenet du beskriver ju kan göras mindre med E85, pga att detta bränsle brinner även under relativt magra omständigheter.
Mao borde E85 acceptera bättre tillfälliga utmagringar som det gäller här.

...

Med E85 behövs ingen extramarginal helt enkelt.

Om du vill att katalysatorn skall funka så gäller det att ligga på lambda 1 helt enkelt. Då måste du accelerationsanrika. Enkelt och elementärt.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-23 15:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om väggvätningsfenomenet är olika mellan bensin och E85 (vilket den säker är) borde den ändå inte ha någon betydelse i genomsnittsförbrukingen så länge inte bränslet kommer ut halvt / oförbränd ur avgasröret.

Men det är väl det den gör när det är kallt och man kör på E85, och det är väl därför luft och bränsle förvärning sänker förbrukningen; mer än att luftförvärmning minskar pumpförlusterna så hjälper det till att får en bättare förbränning.

Mistänker att det tom kan vara så att när man så här års snålkör med en relativ övermotoriserat bil att motorn helt enkelt inte blir tilläklig varm för att få en tillräklig bra förbränning av bränslet och därav den lineära förbrukningen mellan 80 och 150 km/t?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-23 20:58 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Hmm det beror inte på att luftmotståndet ökar vid högre fart ? Man brukar generellt säga att upp 80 km/h inverkar inte luftmotståndet men efter ökar det kraftigt, Ibland uppges siffran 10 % per 10 kilometer/h.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-23 21:26 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
aryan skrev:
Om väggvätningsfenomenet är olika mellan bensin och E85 (vilket den säker är) borde den ändå inte ha någon betydelse i genomsnittsförbrukingen så länge inte bränslet kommer ut halvt / oförbränd ur avgasröret.

Men det är väl det den gör när det är kallt och man kör på E85, och det är väl därför luft och bränsle förvärning sänker förbrukningen; mer än att luftförvärmning minskar pumpförlusterna så hjälper det till att får en bättare förbränning.


Om du kör småsvängar och har en tjockare vätskefilm så kommer varje motorstart att bygga ett tjockt lager som förångas senare efter motoravslag.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-23 21:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är nog därför det är så oekonomiskt att köra korta svängar :roll: :lol:

Men visst, varje gång man rullar ut utan att gasa försvinner filmen till ingen nytta som måste åter byggas upp när man gasar igen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011