Enligt den här tråden:
http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... 38&start=0
SÅ ska gastemperaturen ligga på ca 25-30C* innan kompressionsfasen börjar för att etanol ska fungera bra som bränsle.
Jag har en saab 9-3 och under sensommaren så har MAT varit ca 40-50 grader på tomgång med 20 grader utomhus (förmodligen högre under körning).
Jag har kollat det via nyinköpt ODB2, på garageuppfarten. Tyvärr så är batteriet till laptopen dött så jag kan inte kolla under färd innan jag köpt ett nytt....
Vid lambda=1, landsvägskörning, så förbränner man som bekant 1 del bränsle och 9.765 delar luft vid etanoldrift.
En del nollgradigt bränsle (antag vinter) och 9.765 delar med minst 40 gradig luft ger en slutemperatur på luft/bränsleblandningen på:
(1*2.407*273.15+9.765*1*313.15)/(1*2.407+9.765*1)=305.24K dvs ca 32C*
Det nollgradiga bränslet sänker alltså bara temperaturen hos luften med 8 grader. Den 40 gradiga luften räcker alltså till för att nå över de önskade 25-30 graderna.
Slutsats: Att höja lufttemperaturen enl tidigare föreslagna metoder kommer minska mängden syremolekyler i cylindern.
För att bibehålla farten och motverka luftmotståndet måste motorn kompensera effekförlusten genom att:
1* turbon ladda mera för att få in mer syre.
2* ställa om till en agressivare tändning.
Alt 1 ger sämre verkningsgrad och alt 2 kan man bara gissa sig till om man programmerar motorstyrning. Så den punkten avstår jag från att kommentera.
@Newlund
Du har en ny modern bil med ganska avancerat styrsystem, som reglerar motorn på bästa sätt utifrån de förutsättningar som ges. Orginal motorstyrningen på dagens bilar är ganska snälla och jobbar för bästa hållbarhet miljövänlighet och för att passa en massa olika miljöer och temperaturer.
Om du lämnar in bilen på någon av våra trimfirmor som jobbar med just SAAB så kan dom lätt plocka ut en högre verkningsgrad ur din motor genom att optimera trionic systemet hårdare mot svenska förhållanden.
Ex Saab 9-3 1.8t 150Hk kan man få upp till 220hk med bara ny mjukvara. En ökning på 46%........
En mer optimerad mjukvara kommer sänka dina bränsleförbrukning om du kör på EXAKT samma sätt som innan.
Mvh J.M
Trimfirmor för SAAB
www.maptun.com
www.nordictuning.com
www.bsrab.se