Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 13:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Lind skrev:
Alla bilar som är certifierade för att köras på bensin och som säljs inom EU ska klara 95 oktanig blyfri bensin. Där har ni troligen orsken till att FFV-bilar inte optimeras bättre för E85.


Ja det låter som en trolig förklaring, men SAAB's bilar klara ju tom 92 oktan så det finns utrymme till att optimera de bättre för E85, men förbrukningen eller kanske utsläpp (NOx!) på 95 som J.K Nilsson är inne på skulle stiga för mkt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 13:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Knappast. Möjligen om man får problem med HC vid en kallstart pga hög kompression, men varför skulle man få det?
(NOx bildas knappt med kall motor och med varm tar katten hand om ev. högre halter.)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-11-26 16:01 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
karlmb skrev:
Tror inte man kan reglera ner laddtrycket helt med wastegaten, då skulle ju bilarna bara ha denna ventil.

Som jag förstått det så har alla bilar med turbo någon form av grundladdtryck vilket ligger i linje med det du skriver.
karlmb skrev:
Istället har man en dynamiskt styrd regleringsventil som leder tillbaka en del av den komrimerade luften till kompressorns inloppssida hela tiden, utom på fullast.
Så den klassiska metoden att "skruva upp" (eller ned) trycket är ju att manipulera denna ventil eller dess styrning.

Magnetventilen(wastegaten) är dynamiskt styrd. Dumpventilen/AVn är det inte.
Det är magentventilen man fifflar med i den "klassiska" metoden

"pys trim" går till på följande sätt:
Wastegaten mäter/reglerar laddtrycket via en liten slang som går via magnetventilen.
Om man kopplar en pysventil på den lilla slangen så kommer systemet att mäta ett laddtryck som är lägre än det verkliga och kommer mata på med ett högre tryck tills den mäter "rätt". Då har man egentligen ett högre tryck än man borde och man får hoppas att lambdaregleringen kan hantera bristen på bränsle.
Man mäter alltså laddtrycket och reglerar på avgassidan. Inte genom återcirkulation.

Dumpventil kallas det för att den släpper ut överskottsluft i det fria. Detta genererar ett kraftigt pysljud. Funkar på bilar utan LMM.

Avlastnings Ventilen, AVn är en återcirkulerande "dumpventil" som skickar tillbaka luften innan turbon för att inte sabba LMM på moderna bilar.

Dumpventilen eller AVn aktiveras bara när man kopplar ur/växlar för att inte motorn ska rusa när motståndet från hjulen försvinner. Den är helt digital dvs av eller på.

Så vitt jag vet så finns det alltså ingen dynamiskt styrd regleringsventil som leder tillbaka en del av den komprimerade luften till kompressorns inloppssida.

/J.M

Edit: lite tillägg + korrigeringar
Bild
Bilden länkad från www.saab4fun.com


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-03 20:45 
Offline

Blev medlem: mån 07-12-03 20:32
Inlägg: 1
Ort: Från
J.M skrev:
Nej så vitt jag vet. Kompet ligger på 10.5:1 på 9-3SC Bio Power om jag mins rätt (ska se om jag kan hitta siffrorna på 9-5).


Hej,

Det är sugisen i 9-3:an som har 10,5 i komp. 9-3 BP har 9,5.

Både 2,0t BP och 2,3t BP har 9,3 i komp.

Mvh

KK


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-12-03 21:40 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
KK skrev:

Både 2,0t BP och 2,3t BP har 9,3 i komp.

Mvh

KK


Nope!
För 9-5 gäller följande:
2,0 har komp 8,8:1
2,3 har komp 9,3:1

http://www.saabsverige.com/main/image/b ... 8-1.OK.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 07:15 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Nu har ju denna tråd vandrat iväg till en nivå jag inte hänger med på. Fortsätt gärna, kanske leder det till något annat eftersom det låter som att ni inte tycker att min teori om att turbon går in i onödan stämmer.
torbjorn skrev:
1,1 l/mil på E85 är ju ändå inte illa för en så pass stor och tung bil. Är det förresten verklig förbrukning eller förbrukning enligt färddatorn?
Det är verklig förbrukning vid landsvägskörning i 110 km/h.
torbjorn skrev:
Till exempel bör en bil som drar 0,9 l/mil vid 90 km/h alltså dra 1,1 l/mil vid 110 km/h och 1,3 l/mil vid 130 km/h. I praktiken ökar förbrukningen mer än proportionellt mot hastigheten eftersom en högre medelhastighet vanligtvis medför mer ojämn hastighet, mer accelerationer osv.

Detta stämmer faktiskt ganska bra. Körde 60 mil på företrädelsevis 90 vägar i förra veckan och kom ner på en verklig förbrukning av 0,93 l/mil, vilket jag blev väldigt förvånad över.
torbjorn skrev:
Det senare upptäcker man lätt om man har färddator och håller koll på momentan bränsleförbrukning.

Tyvärr har inte SAABs färddatorer momentan mätning. Detta anser jag vara en stor miss. Dessutom saknar jag turbomätare i biopowerbilarna.
Hade det funnits det så hade jag kanske inte behövt starta denna tråd???

Mvh // Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 08:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Newlund skrev:
Nu har ju denna tråd vandrat iväg till en nivå jag inte hänger med på. Fortsätt gärna, kanske leder det till något annat eftersom det låter som att ni inte tycker att min teori om att turbon går in i onödan stämmer.


Det tror inte jag, turbon i sig förbättrar ju motorns verkningsgrad, men eftersom den bara går igång på alvar vid högre effekter och motoreffekten är så pass hög hänger den ihopp med hög förbrukning.

Newlund skrev:
torbjorn skrev:
1,1 l/mil på E85 är ju ändå inte illa för en så pass stor och tung bil. Är det förresten verklig förbrukning eller förbrukning enligt färddatorn?
Det är verklig förbrukning vid landsvägskörning i 110 km/h.
torbjorn skrev:
Till exempel bör en bil som drar 0,9 l/mil vid 90 km/h alltså dra 1,1 l/mil vid 110 km/h och 1,3 l/mil vid 130 km/h. I praktiken ökar förbrukningen mer än proportionellt mot hastigheten eftersom en högre medelhastighet vanligtvis medför mer ojämn hastighet, mer accelerationer osv.

Detta stämmer faktiskt ganska bra. Körde 60 mil på företrädelsevis 90 vägar i förra veckan och kom ner på en verklig förbrukning av 0,93 l/mil, vilket jag blev väldigt förvånad över.


Förbrukning/mil bör öka ung med kvadraten av hastigheten pga att luftmotståndet ökar med exponent tre av farten, Luftmotståndet är det största motståndet, rullmotståndet som ökar lineär med hastigheten spelar knappt någon roll länge vid farter över 70 km/t förutsatt att däcken är hård pumpade.

Bäst verkningsgrad har motorn ungefär där vridmomentet är som högst men lägst förbrukning är väl antagligen ung vi 60 km/t i högst växel eller ännu långsammare om det går i femman.

Jag är fortfarande nyfiken vad en avskärmad intercooler skulle göra när men gör samma sträcka med samma hastighet på E85, speciellt på vintern tror jag att det skulle kunna spara en del.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-04 09:03 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
aryan skrev:

Jag är fortfarande nyfiken vad en avskärmad intercooler skulle göra när men gör samma sträcka med samma hastighet på E85, speciellt på vintern tror jag att det skulle kunna spara en del.

/Aryan


Vid körning i jämn fart, dvs utan att turbon jobbar, brukar insugstempen ligga på ca 10°C över utetempen på dom flesta bilar med intercooler.

Vid gaspådrag så turbon får jobba brukar det bli en liten tempdipp på några grader innan tempen raskt stiger. Används turbon flitigt ch under lite längre stunder, typ 15-20 sek fullgas är det inte ovanligt att insugstempen stiger till 30-40°C över utetemp.

Observera att dessa mätvärden är tagna från tempgivaren i insuget som brukar sitta före spjället. När luften är inne i cylindern har den troligen värmts ytterligare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-05 19:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: fre 06-12-29 08:31
Inlägg: 71
Ort: Gävle
J.M skrev:
Dumpventilen eller AVn aktiveras bara när man kopplar ur/växlar för att inte motorn ska rusa när motståndet från hjulen försvinner. /J.M


Hmmm.... måste säga att jag inte är helt överens mej dej på den punkten. Dumpen/AV:n används väl som prestandaökare dvs då man släpper gasen stänger ju gasspjället vilket skulle innebära att turbon pumpar mot stängt spjäll, något som bromsar turbon. För att inte detta ska ske sitter (eller så monterar man dit en) dump/AV för att göra sej av med det "onödiga" övertyrcket (något som skonar kompressorn) och även medför en snabbare spool up vid lite inspirerad körning. Skulle motorn vara konstruerad så att det trots stängt gasspjäll går att forcera igenom luft meddels övertryck så är ju bilen felkonstruerad!

//David

P.S Sorry för OT!! D.S

_________________
Volvo 965 E 3,0 Etanol Edition
Min bil går på vete, trä och vin

Volvo 745 GLT 16V -88 (på bensin än så länge)


Senast redigerad av nybbe_gefle tor 07-12-06 17:48, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-06 13:28 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
nybbe_gefle skrev:
J.M skrev:
Dumpventilen eller AVn aktiveras bara när man kopplar ur/växlar för att inte motorn ska rusa när motståndet från hjulen försvinner. /J.M


Hmmm.... måste säga att jag inte är helt överens mej dej på den punkten. Dumoen/AV:n används väl som prestandaökare dvs då man släpper gasen stänger ju gasspjället vilket skulle innebära att turbon pumpar mot stängt spjäll, något som bromsar turbon. För att inte detta ska ske sitter (eller så monterar man dit en) dump/AV för att göra sej av med det "onödiga" övertyrcket (något som skonar kompressorn) och även medför en snabbare spool up vid lite inspirerad körning. Skulle motorn vara konstruerad så att det trots stängt gasspjäll går att forcera igenom luft meddels övertryck så är ju bilen felkonstruerad!

//David

P.S Sorry för OT!! D.S


Nybbes beskrivning är den rätta för bypassventilen/dumpventilen.
Vitsen med ventilen är alltså att minska turbofördröjningen vid t.ex. växling ellar gassläpp (genom att bibehålla turbinvarvtalet) samt att minska de påkänningar som blir på turbon vid de hastiga hastighetsförändringar som skulle uppstå annars.

På 9-5 (mfl) som har elektroniskt gasspjäll är bypassventilen elektroniskt styrd för att det ska funka bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-06 14:45 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Hej KK!
Det råkar inte vara du som kör "skattesmitaren" på STCS? I så fall har ju du bra koll på etanol i saabmotorer. :D
KK skrev:
J.M skrev:
Nej så vitt jag vet. Kompet ligger på 10.5:1 på 9-3SC Bio Power om jag mins rätt (ska se om jag kan hitta siffrorna på 9-5).

Hej,
Det är sugisen i 9-3:an som har 10,5 i komp. 9-3 BP har 9,5.

Vilket jag ju faktiskt skrev i mitt nästa inlägg...

@nybbe_gefle & SaabAero
Ni har helt rätt. Jag var lite stressad när jag skrev det där inlägget (var dax att gå hem från jobbet)
Jag har dock sett en bil där motorn ökade några hundra varv vid växling och där verkstan påstod att det berodde på "seg/trasig" AV....

Mvh J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 17:51 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Newlund skrev:
Nu snackar ni Grekiska för mig.
Jag har en 9-5 2,0 Biopower 2006. Vad är WIS 9-5? // Micke

T7 som styrsystemet kallas regelerar gasspjället så att det skall stå så öppet som möjligt och reglera ingastrycket genom turbon. Då blir pumpförlusterna minimala.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 2,0 Biopower
InläggPostat: lör 08-11-15 14:54 
Offline

Blev medlem: tor 08-11-13 17:41
Inlägg: 15
Newlund skrev:
Tjena
Jag är inne på min andra 2,0 biopower och är nöjd med allt förutom att jag skulle vilja få ner förbrukningen.
Har försökt med det mesta jag kan komma på och kör med högt tryck i däcken samt praktiserar snålkörning enligt konstens alla regler. Min medelförbrukning är numera ca 1,1 l/mil vid landsvägskörning.
Det är stor skillnad mellan att ligga i 130 och 110 km/h och att hålla 90 km/h på 90 vägar gör också gott.

Min fundering är att turbon går in i onödan.
Dvs. att det inte går att lunka på i jämn hastighet utan att den går in. Kanske är det därför 2,3 l biopower är snålare?

Är det någon som vet om man manuellt kan koppla ur turbon och isf. hur? Då skulle man ju kunna ha en "knapp" på instrumentbrädan för inkoppling när den behövs vid omkörningar tex.

Mvh // Micke


bilen drar inte mer för att motorn kommer upp i optimala varv.............


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 2,0 Biopower
InläggPostat: sön 08-11-16 17:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
ollew skrev:
Newlund skrev:
Tjena
Jag är inne på min andra 2,0 biopower och är nöjd med allt förutom att jag skulle vilja få ner förbrukningen.
Har försökt med det mesta jag kan komma på och kör med högt tryck i däcken samt praktiserar snålkörning enligt konstens alla regler. Min medelförbrukning är numera ca 1,1 l/mil vid landsvägskörning.
Det är stor skillnad mellan att ligga i 130 och 110 km/h och att hålla 90 km/h på 90 vägar gör också gott.

Min fundering är att turbon går in i onödan.
Dvs. att det inte går att lunka på i jämn hastighet utan att den går in. Kanske är det därför 2,3 l biopower är snålare?

Är det någon som vet om man manuellt kan koppla ur turbon och isf. hur? Då skulle man ju kunna ha en "knapp" på instrumentbrädan för inkoppling när den behövs vid omkörningar tex.

Mvh // Micke


bilen drar inte mer för att motorn kommer upp i optimala varv.............


Hej på Er !

Hmm...

Tror att kanske receptet för minskad bränsleförbrukning av E85/E75
heter varm soppa...eller riktigt varm/het insugnings luft...

Turbon snurrar alltid igång när belastningen ökar på motorn osv...
mest märkbart är det med farthållaren inkopplad...

Om man "ekonomi-kör" med gaspedalen och låter bilen sacka
i uppförsbackar och inte låter turbon reglera farten...
så går självklart förbrukningen ner, oavsett bränsle...

Lycka till med funderingarna !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-16 20:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Newlund skrev:
torbjorn skrev:
1,1 l/mil på E85 är ju ändå inte illa för en så pass stor och tung bil. Är det förresten verklig förbrukning eller förbrukning enligt färddatorn?
Det är verklig förbrukning vid landsvägskörning i 110 km/h.
torbjorn skrev:
Till exempel bör en bil som drar 0,9 l/mil vid 90 km/h alltså dra 1,1 l/mil vid 110 km/h och 1,3 l/mil vid 130 km/h. I praktiken ökar förbrukningen mer än proportionellt mot hastigheten eftersom en högre medelhastighet vanligtvis medför mer ojämn hastighet, mer accelerationer osv.

Detta stämmer faktiskt ganska bra. Körde 60 mil på företrädelsevis 90 vägar i förra veckan och kom ner på en verklig förbrukning av 0,93 l/mil, vilket jag blev väldigt förvånad över.

Jag tycker inte heller att det låter onormalt.
Med 50% blandtankning drar min Peugeot 605 ca 1,1l/mil landsväg, då håller jag hastighetsbegrändningen och bara ca 1/4 av vägen är motorväg, resten är snitt 90km/h.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011