Fredrik skrev:
Vilken typ av vacuum krävs för styrning av EGR.
Jag har bytt förgasare till Weber 32/36 och på den finns ett vacuumuttag som används för att styra tändningen.
I övrigt har jag bara vacuumuttag på insuget.
All utrustning för EGR finns monterad original för B230A och fungerar, men är inte inkopplad.
Går det ordna styrning av EGR ventilen på något sätt måntro?
I princip bör vakuumuttaget för tändförställning gå bra att använda även för att styra en EGR-ventil. Det är faktiskt kopplat på det sättet på många bilar med fabriksmonterat EGR-system. Se bara till att det INTE finns vakuum i uttaget vid tomgång. Vakuumuttaget mynnar ju i förgasarhalsen strax ovanför gasspjället på den sida som rör sig uppåt vid gaspådrag, om spjällstoppskruven är för mycket inskruvad kan det finnas vakuum där redan vid tomgång.
Det är vanligt att det finns en termoventil (eller termokontakt + magnetventil) för att stänga av EGR så länge motorn är kall, omslagstemperaturen brukar ligga någonstans mellan 15 och 60 °C.
För att prova kan man t ex ha en magnetventil och manuell strömbrytare till att börja med.