Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-10-16 10:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08-10-16 09:28
Inlägg: 3
Ort: Alingsås
Hej
Jag har kört på E85 i ett tag nu och jag ligger på en genomsnitts förbrukning på 1,2 lit/mil men när jag kör på bensin så drar den 0,8.
Är det en normal ökning?
Jag tycker att den drar lite för mycket. :cry:
Jag har ställt justerskruven på flexitune på en 25% ökning. När jag ställer den lägre så tänds check engine lampan i bilen.
För övrigt så går bilen lika bra på E85 som Bensin. :)

_________________
Saab 900i 2,3 -97 med Flexitune Sequetial


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-16 10:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ökningen är kanske lite i överkant men det kan ju bero på olika körförhållanden, temperaturer osv också.
0,8 l/mil tycker jag låter anmärkningsvärt snålt för en sådan bil på bensin.

För vilken typ av körning gäller förbrukningssiffrorna? Stadstrafik, blandad körning eller ren landsvägskörning?

Tänk på att lambdaregleringen också strävar efter att kompensera till rätt bränsleblandning, så du vinner inget på att ställa in Flexitune så snålt som möjligt. Om du har möjlighet att läsa av korrigeringsparametrarna med en OBD-programvara så är det bästa att ställa in Flexitune så att de ligger så nära noll som möjligt. Eller till samma värden som du får vid bensindrift på samma bil. Efter varje omställning av Flexitune behövs ganska långa provturer, helst med nollställning av adapteringen innan, för att få pålitliga värden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-16 11:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08-10-16 09:28
Inlägg: 3
Ort: Alingsås
Landsvägskörning, och jag har kört i stort sätt samma väg hela tiden till och från jobbet 4 mil enkel resa.

_________________
Saab 900i 2,3 -97 med Flexitune Sequetial


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-16 12:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Märker du om det tar längre tid än vanligt för motorn att bli varm när du kör på E85?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-16 12:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08-10-16 09:28
Inlägg: 3
Ort: Alingsås
Nä, det är ingen större skillnad däremot är det ganska mycket vit rök ifrån avgaserna när jag kör på etanol. Även när bilen är varm så är avgaserna vita. Är det normalt? När jag kör på bensin syns inga avgaser.

_________________
Saab 900i 2,3 -97 med Flexitune Sequetial


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-16 13:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är normalt, det beror på dels att avgastemperaturen blir lägre och dels på att avgaserna innehåller mer vattenånga.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 14:10 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Detta blir nog veckans trådlyft.

Jag tänkte bara presentera mina förbrukningssiffror för samma modell fast med annan konverteringsmetod.
viewtopic.php?f=10&t=6467

Landsväg/motorväg: 0,92-0,94 l/mil
Stadskörning (Stockholm i rusning): 1,2-1,25 l/mil

Buskörning, dvs pressa bilen till max vad bil och väg klarar av på små krokiga vägar på vischan samt några mil till/från området: 1,1 l/mil

Motorn har gått 26k mil.


Så TS siffror lite höga, men inte helt orimligt höga. Nu vet jag inte hur Flexitune jobbar under warm up, men mjukvaran i min styrbox bokstavligt vräker in soppa under uppvärmningsfasen. Och i och med att TS får en sådan kallstart per 4 mil så är det inte helt omöjligt att siffrorna kan skena iväg.

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 15:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Mellan oktober och juli kan de nog bli olika förbrukningar kanske?

Men jag tycker din bil har imponerande låg förbrukning med 1,1l/mil vid buskörning. Kan skillnaden även bero på bättre anpassade tändmappar för E85 i dit system?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 17:18 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Optimerade tändmappar bidrar helt klart till en lägre förbrukning, men hur mycket är svårt att säga... Dock så använder motorn bränslet mer effektivt vid last när tändningen är anpassad så det bidrar ju.

1,2 nånting tror jag ligger närmare sanningen då transport till och från området drog ned snittförbrukningen. Hade det dessutom varit på bana så hade ju förbrukningen antagligen stuckit iväg lite till

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-15 23:20 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Sedan har jag märkt en sak till. Det är mycket vanligt att instrumenthuset dör på SAAB 900 94-98 under färd, och så även på min. När panelen håller på och leker cirkus så registreras ingen körd sträcka, vilket gör att man får högre förbrukning när man står och räknar vid pumpen..

Bara en tanke om man som ägare till en SAAB 900 får lite ojämn förbrukning över tid.

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-16 23:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Echonator skrev:
Sedan har jag märkt en sak till. Det är mycket vanligt att instrumenthuset dör på SAAB 900 94-98 under färd, och så även på min. När panelen håller på och leker cirkus så registreras ingen körd sträcka, vilket gör att man får högre förbrukning när man står och räknar vid pumpen..

Bara en tanke om man som ägare till en SAAB 900 får lite ojämn förbrukning över tid.


:shock: Ojojoj, en sådan bil bör man inte föra körjournal i då.... :roll:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-20 21:04 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
karlmb skrev:
Echonator skrev:
Sedan har jag märkt en sak till. Det är mycket vanligt att instrumenthuset dör på SAAB 900 94-98 under färd, och så även på min. När panelen håller på och leker cirkus så registreras ingen körd sträcka, vilket gör att man får högre förbrukning när man står och räknar vid pumpen..

Bara en tanke om man som ägare till en SAAB 900 får lite ojämn förbrukning över tid.


:shock: Ojojoj, en sådan bil bör man inte föra körjournal i då.... :roll:



Nu är ju jag en sådan som gör det, och nu under sommaren har jag pendlat till samma arbetsplats hela tiden. Samma sträcka, hastighet osv men förbrukningen har sväng från 1.07 l/mil till 1.34 l/mil....men det var först när jag skulle upp till sommarstugan som jag vet är en sträcka på 7 mil. Just den dagen levde mätarna fan och det var inte ofta de fungerade. När jag kommer fram står tripmätaren på 1,8 mil... 8)

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-07-21 19:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hoppas du slipper förklara dig för skatteverket bara då, eller....det kanske iofs ger vissa möjligheter... :twisted:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-07-28 19:06 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Kan nu uppdatera med förbrukningssiffror vid körning med tung last. I mitt fall fullt med packning i bilen, 3 pers och en fullsmetad husvagn som inte på något sätt är aerodynamiskt = gassa i nedförsbackar för att inte tappa fart när man ligger i 80 km/h.

Totalt 100 mil, 50 i vardera riktning. Fagersta till Halmstad t/r: 1,6-1,7 liter/mil

Då ska man tillägga att det är fruktansvärt bra klös i bilen jämfört med när den gick på BF95.

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011