Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Ford C-max
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=39&t=4605
Sida 1 av 1

Författare:  Anders K [ ons 09-01-21 12:28 ]
Inläggsrubrik:  Ford C-max

Har en Ford C-max FFV -08, har gått ca 700 mil. Den drar väldigt mycket bränsle, på E85 ca 1,4 l/mil blandat. Eftersom den också var lite svårstartad lämnade jag in den på verkstad i höstas och de gjorde en uppdatering av mjukvaran till motorn. Det vart dock ingen skillnad. Har nu tankat bensin några gånger och den drar då 1,1-1,2 l/mil blandat! :shock: Förbrukningen är uträknad efter trippmätare och stämmer med datorn. Vår tidigare bil (Renault Scenic), också den med 1,8 l motor låg på ca 0,8 vid samma körsätt. Hur kan detta komma sig?

Författare:  matsuda [ ons 09-01-21 12:30 ]
Inläggsrubrik: 

Är din förra förbrukning baserad på sommarkörning eller vinterkörning? Kyla kan göra en del hemska saker.

Författare:  torbjorn [ ons 09-01-21 16:53 ]
Inläggsrubrik: 

Under vilka förhållanden var bilen svårstartad med den gamla programvaran? Var det mest vid kall- eller varmstart? Kom den igång om man körde länge på startmotorn eller hände det att man fick göra upprepade startförsök? Brukade den tjuvstanna direkt efter start?

Blev det någon skillnad på startegenskaperna eller något annat märkbart efter uppdateringen?

Jag måste ju säga att både E85- och , framför allt, bensinförbrukningen ligger otrevligt högt. Hur ser förbrukningen ut vid ren landsvägskörning utan kallstarter?

Författare:  Baggis [ tor 09-01-22 10:33 ]
Inläggsrubrik: 

Har ju också en C-MAX och håller med om att det är alldeles för hög förbrukning, runt litern med E85 och 0,8 med bensin vore mer normalt.

Författare:  Anders K [ tor 09-01-22 12:01 ]
Inläggsrubrik: 

Baggis skrev:
Har ju också en C-MAX och håller med om att det är alldeles för hög förbrukning, runt litern med E85 och 0,8 med bensin vore mer normalt.

Tack, då vet jag att förbrukningen är för hög. Jag ska lämna in den igen. Något man ska tipsa verkstadskillarna om när det gäller felsökning? (man kan ju tänka sig att de bara kollar med OBDII, och om de inte hittar något fel där säger att allt är som det ska). :?

Torbjörn: Jag har en känsla av den drar väldigt mycket vid kallstarter (ändå använder vi motorvärmare). Det kanske vart något fel i uppdateringen så att den fetar på lika mycket med bensin som E85 vid kallstarter? Provade att köra några mil i 110 km/h med varm motor, då drog den drygt 0,9l/mil (bensin).

Författare:  matsuda [ tor 09-01-22 12:30 ]
Inläggsrubrik: 

Din bil har ju gått så kort sträcka så det är ju konstigt att sådana fel skulle uppkomma. Om vattentemperatursensorn påstår att motorn är bra mycket kallare än vad den är skulle man ju få en rejäl uppfetning vid start trots motorvärmare, men det känns verkligen fel att behöva leta efter elektriska fel. Har du kört i busväder så att luftfiltret kläggat igen? Oerhört lågt lufttryck i däcken?

Författare:  Anders K [ tor 09-01-22 13:03 ]
Inläggsrubrik: 

matsuda skrev:
Din bil har ju gått så kort sträcka så det är ju konstigt att sådana fel skulle uppkomma. Om vattentemperatursensorn påstår att motorn är bra mycket kallare än vad den är skulle man ju få en rejäl uppfetning vid start trots motorvärmare, men det känns verkligen fel att behöva leta efter elektriska fel. Har du kört i busväder så att luftfiltret kläggat igen? Oerhört lågt lufttryck i däcken?

Hej! Jag har snarast ngt högt tryck i däcken och har inte kört på dammiga vägar. Motorfels-lampan har bara lyst 1 gång, och det var i höstas innan uppdateringen av mjukvaran.

Författare:  matsuda [ tor 09-01-22 13:11 ]
Inläggsrubrik: 

Du kollade aldrig vad det var för felkod då?

Författare:  Baggis [ tor 09-01-22 13:22 ]
Inläggsrubrik: 

Innan uppdatering av mjukvaran i min fick jag också tänd motorvarningslampa ibland. Vet inte orsak, men det försvann också efter uppdatering.

Författare:  torbjorn [ tor 09-01-22 13:57 ]
Inläggsrubrik: 

Anders K skrev:
Det kanske vart något fel i uppdateringen så att den fetar på lika mycket med bensin som E85 vid kallstarter?


Min något äldre Focus med 1,6 l motor verkar ha precis lika mycket varmkörningsanrikning oavsett om man kör på E85 eller bensin. Om man, med stillastående bil och motorn på tomgång, ser på färddatorns förbrukningsangivelse strax efter kallstart ligger den procentuellt sett lika mycket högre än förbrukningen vid varm motor, på båda bränslena. Vad som händer i själva kallstartögonblicket är förstås svårt att se på färddatorn, men det är ju frågan om så kort tid att det inte gärna kan ha någon betydelse för medelbränsleförbrukningen.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/