Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-06-16 13:09 
Offline

Blev medlem: ons 07-11-28 08:00
Inlägg: 2
Ort: Älvsjö
Har en Megane E85 från nov 2007. Förbrukningen har sedan början varit ganska hög, ca. 11,3 l (nov till maj 2008). Efter 550 mil bestämde jag för att köra en tank med 95 för att bli av med eventuella problem med "rosa beläggning" i bränslesystemet. Efter det har förbrukningen sjunkit till ca. 9,5 l !!!!???? Jag hade inga förväntningar att sänka förbrukningen, bara att se till att bränslesystemet skulle "rengöras".
Jag har samma körmönster, samma gamla olja, mer användning av AC.
I framtiden kommer jag att köra på bensin var 500 mil, kanske bara 10 liter den gången.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-16 13:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej Pierre,

Välkommen på forumet.

Är det här en förbrukning som du har uträknad eller enligt färddatorn?

Färddatorn kan man inte lita så mycket på, den räknar t ex bara på insprutningstiden, så om du hade några beläggningar som blockerar flödet lite så indikerar färddatorn en högre förbrukning pga insprutningstiderna måste förlängas för att få in samma mängd.

Om man ser en minskning å färddatorn kan det alltså bero på bättre flöde i stället för en verklig förbrukningsminskning.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tis 08-06-17 08:05, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 07:03 
Offline

Blev medlem: ons 07-11-28 08:00
Inlägg: 2
Ort: Älvsjö
Förbrukningen är beräknad. Färddatorn är inte riktigt att lita på och visar en något högre förbrukning. Beläggningsteorin känns inte riktigt rätt eftersom den höga förbrukningen fanns med från början. Jag är på min andra tank E85 från olika mackar att utesluta att det fanns BF95 eller någon mix typ E50 i E85 cisternen första gången.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 08:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
pierre skrev:
Förbrukningen är beräknad. Färddatorn är inte riktigt att lita på och visar en något högre förbrukning. Beläggningsteorin känns inte riktigt rätt eftersom den höga förbrukningen fanns med från början. Jag är på min andra tank E85 från olika mackar att utesluta att det fanns BF95 eller någon mix typ E50 i E85 cisternen första gången.


Aha nej då måste det vara nått annat. Vintertid ökar ifs förbrukningen kraftigare på E85 framförallt kallstarten men det förklarar inte att förbrukningen skulle bli lägre från den ena till andra gången.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 11:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Har svårt att tro att det skulle bero på någen eventuell beläggning eller klägg. Bara att köra på E85 tills du skulle märka något problem eller förbrukningsökning istället, och då göra om proceduren.

Om du upptäcker samma fenomen flera ggr kan man kanske sätta som rutin att tanka lite bensin mellanåt.

Har faktiskt själv börja upptäcka att egna bilen inte vill gå som den gjort nu efter dryga 1000 mil på enbart E85. Men jag ska kolla mina tändstift först eftersom de har gått ganska långt.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-17 14:21 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
En del nya bilar drar lite mer de första milen. Tror min 9-5:a från 2001 drog 0,1 liter extra de första 500 milen (ren bensinbil).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 12:51 
Offline

Blev medlem: lör 07-03-10 10:39
Inlägg: 108
Det har ju varit tester i tidningarna av E85 varianten Renault Megane, och där har man förvånats av den låga förbrukningen av E85, ca 0,85-0,90. När den testat med bensin har den bara dragit marginellt mindre. Vad jag förstår är 1,6 liters motorn utvecklad och importerad från Brasillien. Hur har de lyckats göra skillnaden i förbrukning mellan E85 och bensin så liten? Kompressionen verkar vara normal. Intressant att Renault lyckats få ner förbrukningen, min nya Ford C-max drar tex minst 1,1 l/mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 12:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En möjlighet kan ju vara att man har kostat på bra luftförvärmning, kraftig EGR och kanske har högre kompressionsförhållande än vad som är vanligt på FFV-bilar. Men en följd av detta är i så fall att man måste köra motorn med sen tändning när den går på bensin, för att undvika spikningar och höga NOx-utsläpp, och det ökar ju i så fall förbrukningen vid bensindrift.

Renaulten kanske är mer E85-optimerad än Fords FFV-bilar?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 13:43 
Offline

Blev medlem: lör 07-03-10 10:39
Inlägg: 108
torbjorn skrev:
En möjlighet kan ju vara att man har kostat på bra luftförvärmning, kraftig EGR och kanske har högre kompressionsförhållande än vad som är vanligt på FFV-bilar. Men en följd av detta är i så fall att man måste köra motorn med sen tändning när den går på bensin, för att undvika spikningar och höga NOx-utsläpp, och det ökar ju i så fall förbrukningen vid bensindrift.

Renaulten kanske är mer E85-optimerad än Fords FFV-bilar?


Renautens kompression är 10,1 och det väl normalt. Fords 1,8 liters ffv motor har kompression 10,9.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-26 12:24 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 10:12
Inlägg: 14
Citat:
Det har ju varit tester i tidningarna av E85 varianten Renault Megane, och där har man förvånats av den låga förbrukningen av E85, ca 0,85-0,90. När den testat med bensin har den bara dragit marginellt mindre.


Läste samma slutsatser om min Peugeot 407 Bioflex innan jag köpte den. Och efter tre månader kan jag också konstatera att merförbrukningen på E85 är betydligt mindre än 30%, snarare 20% På B95 drar den i snitt 0,85l/mil, på E85 kör jag alltid den under litern, kör mest motorväg. Siffrorna från pump/trippmätaren, färddatorn visar ca 0,08 för lite på B95 och 0,04 för lite på E85.

Frågan är om man optimerat mer för E85 än B95? eller vari skillnaden ligger, kanske fransmännen lärt sig något i Brasilien dit de levererat etanolbilar i många år. Skillnaden i energiinehåll mellan bränslena är ju alltid 30% eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-26 21:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Stur skrev:
-----Skillnaden i energiinehåll mellan bränslena är ju alltid 30% eller?

Det gäller räkna rätt på procenten. Det är sant att E85 innehåller ca 30 % mindre energi än bensin per liter. Det innebär samtidigt att det skulle gå åt 1/0,7 = 1,43 gånger (alltså 43 %) större volym E85 än bensin för samma energi.

Nu är det lyckligtvis så att normala Ottomotorer har en större verkningsgrad för E85 än för bensin så i en lambdareglerad motor brukar det bara gå åt ca 30 % mera E85 än bensin. I en mer etanoloptimerad motor kan verkninggradsskillnaden bli ännu bättre så 20 % högre Liter per mil för E85 än för bensin är väl fullt rimligt.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-26 22:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Biljournalister i AB och DN klagar ofta på merförbrukningen med E85 och likställer det med högre energiförbrukning.

För att visa att det i själva verket är tvärtom gjorde jag denna sida http://etanol.nu/forbrukning.php , en bensinbil som drar 0,85 l / 95 oktanig bensin med 5% etanol förbrukar 7,56 kWh / mil och 1 l/mil E85 sommar/vinter e85 mix förbrukar 6,38 kWh/mil.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-05-27 22:39 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 21:56
Inlägg: 14
Ort: mölnbo
min drar lika mycket oavsett bränsle. ligger på 0.9 milen blandat körning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-28 11:29 
Offline

Blev medlem: lör 07-03-10 10:39
Inlägg: 108
Fords 1,8 liters FFV motor är ingen höjdare, rätt slö och har en merförbrukning på 40-45% E85 jmf med bensin. Motorn sitter ju både i Fordbilar och många Volvo. Kan vara en bidragande orsak till det dåliga ryktet E85 har hos journalister. Själv skulle jag gärna byta bort motorn i min Ford C-max mot en "fransk" motor!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-05-28 12:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag håller inte om att merförbrukningen blir så hög som 40 % på E85 (i alla fall inte på 1,6 l motorn). På en Ford Focus med färddator skiljer däremot färddatorns felvisning en hel del mellan bensin och E85, så den som bara tittar på färddatorns siffror och inte beräknar verklig förbrukning kan mycket väl förledas att tro att merförbrukningen blir rätt anmärkningsvärd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011