Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 20:33 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Tankade en tank 50/50 för att se hur det fungerade.
Inga problem.

Fortsatte med 30 l BF95 i en tank med en del E85 som gav E16 totalt, eller så.

Senaste tanken bara bensin för att se om det fungerar, och för prisets skull :oops:

Inga problem.

Förbrukningen pendlar runt litern nu. Var sen till jobbet så jag fick köra hårt och då drog den 1,02 när jag kom fram.

0,97 när jag var hemma. Det ökar vid kallstarter o så men lär hamna på ganska nära litern jämfört med 1,29-1,4 på E85.

Positivt är att priset sjunkit på E85 men än är det lite för dyrt.
Dock känns det bra att jag kan köra vilka blandningar som helst nu utan att strula med att byta spridare!

Det enda är att slå på kallstartsmotståndet om man har mycket etanol i tanken!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-06 05:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
BioPower skrev:
Positivt är att priset sjunkit på E85 men än är det lite för dyrt.

Bara "lite" för dyrt behöver väl inte hindra dig att köra på E85? Hoppa över en pizza e.d ibland i stället :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-14 19:25 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Jag förstår hur du tänker.. Har kört på E85 tills nyligen och i slutet började det närma sig - 1 kr/mil.

Eftersom jag är en av de som tycker att det är dyrt nog att ha bil som det är så önskar jag inte högre kostnader, åtminstone inte inom rimliga gränser.

Som tur är så har ju min bil funkat bra oavsett blandning vilket gör att jag kan välja vad jag vill köra på vid varje tankning.

Tyvärr är det ju så, oavsett vad man tycker om det, att ekonomin styr när man tankar.
Det är djupt rotat det beteendet att spara några ören per liter, iaf för oss som varit med sen 70-talet eller så, och därmed inte helt lätt att utrota..

Medelbilisten som kanske kör 120 mil i månaden betalar ju "bara" 120 kr extra/mån om han väljer det dyrare bränslet om skillnaden är 1 kr/mil.

Det är inte mkt för det flesta men när man står vid pumpen verkar man tänka annorlunda?

Jag har tänkt en del på ditt svar och nog skulle iaf jag kunna lägga 100-150 kr extra per månad i stället för 70-80 kr/mån som jag gjorde innan jag tankade bensin sist!

Händer inget exceptionellt så blir det E85 i nästa tank!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-14 19:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jo, det är något magiskt med öresjakten då det gäller bränsle till våra bilar. Jag har själv varit med i bilsvängen sen tidigt 80-tal så är väl också rätt inpräglad på sånt. Försöker dock att mota det så gott det går, hehe.

Nu med ett E85-pris på dryga 9 kr och ett bensinpris på närmare 12(här iaf) så går väl kalkylen ganska bra ihop om man räknar med en 30-35%:ig ökning av förbrukningen.

Kul om jag har kunnat vara delaktig i att du har beslutat att ge E85 en förnyad chans! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-17 22:16 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
BioPower skrev:
Jag förstår hur du tänker.. Har kört på E85 tills nyligen och i slutet började det närma sig - 1 kr/mil.

Eftersom jag är en av de som tycker att det är dyrt nog att ha bil som det är så önskar jag inte högre kostnader, åtminstone inte inom rimliga gränser.

Som tur är så har ju min bil funkat bra oavsett blandning vilket gör att jag kan välja vad jag vill köra på vid varje tankning.

Tyvärr är det ju så, oavsett vad man tycker om det, att ekonomin styr när man tankar.
Det är djupt rotat det beteendet att spara några ören per liter, iaf för oss som varit med sen 70-talet eller så, och därmed inte helt lätt att utrota..

Medelbilisten som kanske kör 120 mil i månaden betalar ju "bara" 120 kr extra/mån om han väljer det dyrare bränslet om skillnaden är 1 kr/mil.

Det är inte mkt för det flesta men när man står vid pumpen verkar man tänka annorlunda?

Jag har tänkt en del på ditt svar och nog skulle iaf jag kunna lägga 100-150 kr extra per månad i stället för 70-80 kr/mån som jag gjorde innan jag tankade bensin sist!

Händer inget exceptionellt så blir det E85 i nästa tank!

150 extra i månaden blir 1800 extra på ett år.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-18 07:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
J.K Nilsson skrev:
150 extra i månaden blir 1800 extra på ett år.

J.K Nilsson

Ja, visst blir det det, men det hela handlar som vanligt om vad man prioriterar. Finns många som plöjer ned 1800/månad i fritidsintressen o.d utan att blinka, så 1800/år av miljöskäl kan rent av synas billigt ur rätt perspektiv :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-02 21:39 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Provade en tank E85. 1,54 l/mil enligt färddatorn och 1,50 räknat på tankad volym/sträcka.

Detta att jämföra med 1,06 på BF95.

Ökad förbrukning med över 40% är lite väl häftigt!

Blev bensin igen nu senaste tankningen:(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-02 22:07 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Du har inte provat att blandtanka :?: På min ford så brukar jag köra billigare på 50-60 % E85 än med ren BF 95 och billigare än med ren E85

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 22:19 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Har gjort det tidigare på denna och andra bilar.

Velat undvika det pga "krånglet" vid pumpen, men kan tänka mig att testa det igen!

Dock verkar inte LH 2.4.2, iaf på min bil, inte vara optimalt med avseende på etanolkörning..

Bilen är iofs inte optmerad på något sätt och hade jag kunnat köra under 1,4 så kunde jag nog leva med det..

Detta sagt med tanke på priset innan den obligatoriska höjnngen när "vinteretanolen" införs.

Denna höjning försämrar ju ekvationen ännu mer ekonomiskt sett! För oss som måste tänka på ekonomin med..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 22:26 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Kom ihåg att du kan köra med högre växel när du driver motorn på E85, det kanske man kan spara lite på i längden. Det som verkar hjälpa mycket för stadskörningen med E85 annars är ju förvärmning av bränslet/luften eller både och.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 23:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
BioPower skrev:
---
Detta sagt med tanke på priset innan den obligatoriska höjnngen när "vinteretanolen" införs.

Denna höjning försämrar ju ekvationen ännu mer ekonomiskt sett! För oss som måste tänka på ekonomin med..

Det är faktiskt inte sant att ekonomin med E75 blivit sämre nu med 40 öres höjning mellan E85 och E75. Med den högre bensinandelen skulle höjningen faktiskt ha varit ett par öre högre om man interpolerar mellan bensinpriset och E85 priset. Den första höjningen som försöktes av Statoil på 55 öre var dock för hög. Särskilt om du skall blandtanka finns ingen ekonomisk anledning att avstå eftersom du faktiskt får bensinen lite billigare om du köper den i form av E75 än som BF95.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-13 06:59 
Offline

Blev medlem: ons 12-06-13 06:39
Inlägg: 1
Hej,

Jag har letat med ljus och lykta efter ett sätt att justera/kalibrera min färddator i en Saab 9000.

Hur lyckades du med detta BioPower?

Tack på förhand!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-06-17 23:22 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
hammarbynisse skrev:
Hej,

Jag har letat med ljus och lykta efter ett sätt att justera/kalibrera min färddator i en Saab 9000.

Hur lyckades du med detta BioPower?

Tack på förhand!


Har för mig att du måste använda Tech2.

Annars får man mappa om databoxen efter rådande hårdvara så blir siffrorna rätt.

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-30 10:59 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Justera färddatorn med avseende på spridarstorlek går bara att göra fram till 93 - 94 någon gång och görs med instrumentet före Tech II. Att "programera om" styrboxen funkar inte då det är en extra spridarsignal som är dragen till färddatorn.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 04:05 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
J.K Nilsson skrev:
Justera färddatorn med avseende på spridarstorlek går bara att göra fram till 93 - 94 någon gång och görs med instrumentet före Tech II. Att "programera om" styrboxen funkar inte då det är en extra spridarsignal som är dragen till färddatorn.

J.K Nilsson



Då borde det rimligtvis gå att plocka färddatorn från en bil som är utrustad med de större spridarna original?

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011