Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-06-30 08:28 
Offline

Blev medlem: tis 09-06-30 08:12
Inlägg: 6
Ser med växande nyfikenhet att beggade Taurus FFV är asbilliga på Blocket. Kan man ha en sådan som andrabil/pendlarbil, eller blir de för törstiga?

Kör idag en Audi A6 2.8 Quattro 2000, den drar t-o-r jobbet cirka 0.95-1.0l/milen. Har lite drygt 11 mil t-o-r jobbet så det kostar mig ca 145.- per dag bara att köra till och från jobbet.

Hur är skatt och försäkring på Taurusen? Å hur är det med tillförlitligheten?

Ni som kör Taurus, vad har ni för driftskostnader?

Finns det någon viss modell man ska undvika eller istället söka efter?

Mvh,

StreetFighter


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 08:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Köra Audi A6 2.8 Quattro och bekymra sig för driftskostnaden?!

Nåja, jag har inga erfarenheter av Ford Taurus, men som pendlarbil borde en femdörrars Ford Focus räcka. Generation II har en deklarerad bensinförbrukning på 0,70 vid blandad körning och om man plusar på lite moms för att detta alltid är fantasisiffror och tar gånger 1,30 får man en förbrukning vid E85-drift på 1,00 liter milen. Räknar man endast bränsleförbrukningen som milkostnad blir alltså kostnaden för att köra 11 mil 105 kronor (E85-pris 9,59 kronor litern). Antagligen kan du räkna med lägre bränsleförbrukning om det mestadels handlar om landsvägskörning och då hamna på strax under hundralappen för 11 mils körning.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 09:09 
Offline

Blev medlem: tis 09-06-30 08:12
Inlägg: 6
göinge skrev:
Köra Audi A6 2.8 Quattro och bekymra sig för driftskostnaden?!.


Du tror inte att det är därför jag söker något billigare att pendla med.. :roll:

Tack för ditt svar, men det är inte en Focus jag är ute efter, utan en Taurus just för att de kostar noll och inget i inköp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 09:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En normal förbrukning på landsväg för Taurus är ca 1,1 l/mil på E85, det går knappast att komma under 1,0 hur snålt man än kör. Vid kortkörningar i stadstrafik drar förbrukningen så klart iväg, speciellt om det är många kallstarter. Detta till stor del beroende på den stora och tunga motorn som tar god tid på sig för att bli varm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 09:44 
Offline

Blev medlem: tis 09-06-30 08:12
Inlägg: 6
Fanns de bara med Automatlåda? Eller fanns det även manuellt växlade?

Är den nyare eller äldre generationen att föredra?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 10:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
StreetFighter skrev:
Fanns de bara med Automatlåda? Eller fanns det även manuellt växlade?

Är den nyare eller äldre generationen att föredra?


Hej !

Hmm...

Har en Taurus FFV (etanolversionen) 1996-års...
Har kört med den sedan 2002 på sommaren...
Den har endast gått på BF95 (usch) vid en resa i Finland...

Troligen är 1996-års modellen som importerades bara etanolversioner...
En kontakt med Carstedts i Ö-vik, skulle du kunna få svar på alla frågor
om de Taurusar de importerat under åren...

Taurusen har troligen de egenheter man kan förvänta sig av en USA-bil
generellt, typ USA-glödlampor i strålkastarna... osv...

Komforten och körbarheten upplever jag som positiv i alla lägen...

Har monterat en "kallstartknapp" för några år sedan...

Vid släpvagnsdragning upptäckte jag att överväxeln arbetade både på 3:an och 4:an...

Tänker behålla min Taurus tills vidare...

Hälsningar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 10:34 
Offline

Blev medlem: tis 09-06-30 08:12
Inlägg: 6
Tack för svaret Etalappen, hur är det med förbrukningen?

Kallstartsknapp? För att ge en fetare blanding eller? Har läst lite på forumet om förvärmning av bränslet, är det lönt?

Carstedts.. Ja de har inte örnkoll precis.. Såg en utannonserad som manuellt växlad av dem, Men den är enligt Transportstyrelsen en automatare som (alla) andra.

Det du skriver om lysena förklarar kanske varför mest var och varannan har extraljus..

Ska försöka pallra mig iväg och provköra en. Misstänker att väghållningen är a'la Finlandsfärja..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 10:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
StreetFighter skrev:
Tack för svaret Etalappen, hur är det med förbrukningen?

Kallstartsknapp? För att ge en fetare blanding eller? Har läst lite på forumet om förvärmning av bränslet, är det lönt?

Carstedts.. Ja de har inte örnkoll precis.. Såg en utannonserad som manuellt växlad av dem, Men den är enligt Transportstyrelsen en automatare som (alla) andra.

Det du skriver om lysena förklarar kanske varför mest var och varannan har extraljus..

Ska försöka pallra mig iväg och provköra en. Misstänker att väghållningen är a'la Finlandsfärja..


Hej igen !

Hmm...Nja...väghållning...klart att bättre/styvare fjäderben mcperson...
vore nåt att byta till om man när man byter stötdämpare och fjädrar...
orginalfjädrarna väl mjuka..men åker man mestadels 2pers eller ensam
klarar man sig gott med orginal tills dess de ska bytas och då styva upp
lite...
En firma som heter http://www.grufmanbil.se/ säljer delar på postorder om man behöver nåt...

Startknappen anrikar vid aktivering...
Förvärmning gör sitt till...exv lyft på huven till en Biopower-Saab ser du
ganska snabbt hur de löst lite av förvärmningen...

Lycka till med din provkörning före köp av en Taurus ! !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-30 11:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Alla FFV-Taurus som har importerats till Sverige via Carstedts har automatlåda, jag tvivlar på att modellen överhuvudtaget har funnits med manuell växellåda.

De förekommer av årsmodellerna 1995-97 men de absolut flesta är 96'or. Det är inga nämnvärda tekniska skillnader men 95'an har en äldre kaross. På 97'orna tycks det vara mer vanligt med färddator än på tidigare modeller.

Problemet med dåligt lyse beror mest på att strålkastarglasen är av plast och blir matta och gråaktiga med tiden. Dessutom godkändes inte de amerikanska parkeringsljusen i Sverige utan det monterades parkeringsljus av typ släpvagnspositionsljus i frontspoilern istället.

Halvljusautomatiken är också installerad i Sverige och den kan ställa till problem, mest pga dåliga lödningar eller vattenskador i halvljusautomatikrelät. Det finns också en diod vid reläsockeln, som kan brinna upp. Speciellt på bilar med dragkrok där det har dragits släpvagnar som belastar bakljuskretsen för mycket. Det är en god idé att, liksom på många Opel med halvljusautomatik, mata släpvagnskontaktens bakljussignal via ett eget relä som styrs från bilens bakljus.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 09:18 
Offline

Blev medlem: tis 09-06-30 08:12
Inlägg: 6
Blev ingen Taurus.. Köpte en tokbillig Peugeot 605 TD istället, blir billigare mil så. Å eftersom milkostnaden + utrymmen var mina primära kriterier så är jag nöjd.


Tack för alla svar!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 09:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
StreetFighter skrev:
Blev ingen Taurus.. Köpte en tokbillig Peugeot 605 TD istället, blir billigare mil så. Å eftersom milkostnaden + utrymmen var mina primära kriterier så är jag nöjd.


Tack för alla svar!


Hur mycket förbrukar den per mil?!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 10:53 
Offline

Blev medlem: tis 09-06-30 08:12
Inlägg: 6
göinge skrev:
Hur mycket förbrukar den per mil?!


Bra fråga.. Har precis kommit hem med den.. :lol:

Men jag har räknat på cirka 0.75 på samma körning som Taurusen troligen skulle dragit 1.0-1.1 på, det ger minst 2.20 lägre drivmedelskostnad. Kärran är LB-reg så skatten blir låg.

Serviceintervallerna är lite längre på Peggen än Forden (Oljebyte var 1500mil mot 800:e mil).

När jag räknat med skatt och försäkring (ej service) så bör Peggen landa på 115.- dag och Forden på cirka 125.-/dag, jämför med Audin som kostar närmare 170.-/dag inkl skatt & försäkring.

Whatever.. Fick peggen för 8900.- med bra däck och inte nämnvärt med Rost. Dessutom så är 605:orna snyggare än Taurusen. 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 13:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag har fått fram uppgifter ( http://www.alltommotor.se/bilfakta/hitt ... rl=version ) om 0,66/0,87/1,23 liter per mil.

Lite räkneexempel:

En Peugeot 605:

Drivmedelskostnad per mil: 0,87x11,59 = 10,08 kronor milen
Koldioxidutsläpp per mil: 259 gram per kilometer (se http://etanol.nu/forbrukning.php )

En Audi A6 Quattro:

Drivmedelskostnad per mil: 1,16x12,49 = 14,49 kronor milen
Koldioxidutsläpp per mil: 307 gram per kilometer (se http://etanol.nu/forbrukning.php )


Du har gjort en insats för din ekonomi, även om det finns bilar som hade blivit ännu mycket billigare, och du har gjort en insats för klimatet. Dock borde du funderat ett varv till på Ford Taurus, för dina barns skull, för jag antar att det är barn som är skälet till dina (tycker jag) extremval när det gäller storleken på bil.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011