Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Laguna III 2L Flexfuelmotor
InläggPostat: fre 11-12-30 21:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Sedan ett halvår kör jag en Renault Laguna III gjord för flexfuel från fabrik. Som vanligt för jag körjournal men eftersom jag bara kört på E85 från start finns bara siffror för ren E85. Ett sätt att utnyttja journalen är att se hur förbrukningen per mil för varje tankning korrelerar med antalet kallstarter mellan tankningarna. Ett sätt att göra detta utan att handgripligen räkna dem är att anta att de är proportionella mot antalet dagar per körd sträcka mellan tankningarna. När man då plottar L/mil mot motsvarande antal dagar per 100 km får man en punktskara vars trendlinje pekar mot den förbrukning man har i medeltal om man kör med varm motor hela tiden. I mitt fall (med mitt körmönster) pekar det mot 0,95 L per mil.

Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Senast redigerad av GL sön 12-01-01 17:37, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-12-30 22:29 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Elegant sätt att plotta kallstartsberoende!

Använder inte du motorvärmare? Själv kör jag med värmare året runt, både på dieseln och spritbilen. Givetvis blir det en del kallstarter på returresorna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-12-31 18:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Snyggt!
Något för Collin o Co att begrunda..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-01 17:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
gt-i skrev:
----
Använder inte du motorvärmare? Själv kör jag med värmare året runt, både på dieseln och spritbilen. Givetvis blir det en del kallstarter på returresorna.


Jodå men hittils har det varit sommar och varm höst. Ovanligtvis för flexifuelbilar levererades den inte som standard med motorvärmare som därför fick bli ett tillval.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-02 11:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
För att kolla statistikmetoden ytterligare provade jag även på data från fem års E85 drift med min tidigare konverterade Opel Vectra. Det fungerade bra där också som syns här.

Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011