Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Långtest V50 1.8F
InläggPostat: sön 07-04-08 15:17 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-29 17:59
Inlägg: 114
Ort: Kristianstad
Körde 60mil igår på ren E85 drift.

Bilen drog i medelförbrukning 1.06Liter / milen och då med en hastighet på 130km/h hela vägen :lol:

_________________
Fredrik Volvo V50 1.8F Flexifuel, släpp loss naturens krafter............
Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-04 14:35 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
I Norge vil det si 8 - 9 kr pr mil med E85 drift. Denne bilen leveres også i Norge som 1,6D DRIVe start/stop diesel, da koster den 16 000 kr mindre enn i etanolversjon og bruker 0,4 l/mil som vil si en kostnad på 4 - 5 kr pr mil !
Vi får heller ingen avgiftsreduksjon, fri bomring, eller parkering ved å velge etanoldrevne kjøretøy.
Så i Norge må man være bortimot tokig om man velger en V50 etanol kontra en V50 1,6D DRIVe diesel m start/stopp funksjon!
Jeg skal kjøpe ny bil nå, men kommer nok til å velge en dieselbil feks den nevnte Volvoen eller en Mazda 6 stasjonsvogn DIESEL. Og jeg som har vært etanol (og elbil) forkjemper i 2 år med 50 % blandtanking med E85 på min 99 modell Mazda Demio..
I Norge er 70 % av nybilsalget DIESELbiler. Usj!! :oops:

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-04 18:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Det börjar vara ganska tydligt vad du vill säga nu efter att du har haft nästan samma text i ett flertal inlägg, haha!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 20:21 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Baggis skrev:
Det börjar vara ganska tydligt vad du vill säga nu efter att du har haft nästan samma text i ett flertal inlägg, haha!


Inlägget är riktat till?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 20:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
BioPower skrev:
Baggis skrev:
Det börjar vara ganska tydligt vad du vill säga nu efter att du har haft nästan samma text i ett flertal inlägg, haha!


Inlägget är riktat till?

Alltid om jag ej citerar så avser jag det som är direkt ovanför, dvs ArneL i detta specifika fallet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-29 15:55 
Offline

Blev medlem: fre 08-04-25 19:20
Inlägg: 65
Ort: Från
Ja det er jo ikke så mye aktivitet på dette forumet etter prisen på etanol steg i Sverige.. Men i Norge begynner det å bli meget aktuelt med etanol da prisen er under 8 kr, mens bensin og diesel langsomt klatrer oppover, bensin ca kr 12,50 nå.. Desverre er nybil med etanol nesten ikke eksisterende, INGEN av de små bensinbilene fås kjøpt ny som FFV, det er kun feks Ford Focus/Volvo V50, og Mitsubishi Lancer i vanlig prisklasse å få kjøpt, spesialbestilt.. Da må man betale mer enn i dieselversjon.. Dette er biler med forbruk ca 1 liter pr mil med E85.. HVORFOR SELGES IKKE FEKS MAZDA 2 ELLER MAZDA 3 SOM FFV?? Den fins GARANTERT som FFV på Brasilianske markedet.. Er jo bare et annet dataprogram i ECU'en som skal til!

Mazda 2 bensin har et forbruk på bensin ned mot 0,4 l, dvs ca 0,5 l m E85 på langkjøring.. Det er sånne biler vi TRENGER!

HVORFOR?! HVORFOR!? KJÆRE BILPRODUSENTER OG BILIMPORTØRER; HVORFOR FINS IKKE DISSE BILENE Å KJØPE HER SOM FFV I NORDEN?!

_________________
Mvh. ArneL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-29 16:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Du skickar väl även detta till biltillverkarna? För här läser de knappast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-02-01 16:36 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
@ ArneL

Kan du ikke bare kjøpe en bensinbil da og konvertere den?
Fungerer utmerket med Mazda'en i signaturen min.

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Senast redigerad av kakraemer mån 10-02-01 17:07, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-02-01 17:07 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
@ FiddeUBC:

Min konverterte Mazda 5 drikker også ca. 1,05 - 1,10 på E85 ved motorveikjøring i Danmark.
Har du målt Volvo'n på bensin?
Mazda'n ligger rundt 0,85 på samme type kjøring med bensin.

For øvrig er det jo samme 1,8 motor i din Volvo, min Mazda og Ford Focus. Eneste forskjellen er herdede ventiler/ventilseter og annen software i Flexifuel modellene. Så kan man lure på hvorfor ikke de bare lager alle som Flexifuel?

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011