Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-04-19 15:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Delade lite längre bort ändå :-)

Hybridlösningen verkar mest kunna sänka förbrukningen i städer, men V70 T4F Stockholm Malmö på 0.82 l/mil skulle inte bli mycket bättre med 2+2 elhybriddrivlina? Högre kompression och bättre strömlinje skulle inte kosta mycket och kunna ge lägre förbrukning på etanol vid verklig körning. Tyvärr leder NEDC inte till bilar som är snåla på E85 och påverkar inte landsvägsförbrukningen NEDC så mycket heller.

I tätort finns ofta andra och bättre färdmedel som förbrukar mycket mindre resurser (energi, material, kostnader) och tar mindre plats (köer, parkering) än en 200hkr SUV för att transportera en person till och från jobbet. En (el)cykel på sommaren och eller kommunala färdmedel på vintern t ex.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-20 08:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Handlar tråden fortfarande om Volvo V60 T4F eller kan jag dela av den på något lämpligt ställe?

Jag tror de flesta konventionella bilar drar bra mycket mer än 30% extra i stadstrafik jämfört med landsvägskörning. Om en elhybrid pga hybriddrivlinan inte drar mycket extra på landsväg och samtidigt är snålare i stadstrafik än på landsväg då kan man nog dra slutsatsen att elhybriddrivlinan sparar minst 30% bränsle i stadstrafik.


Visst kan vi dela.
Vet inte var mitt svar ska läggas men, +30% är inte detsamma som -30%...
Det motsvarar snarare -23%.
Men min anmärkning är att jag inte begriper hur man kan inbilla sig att det är möjligt att spara mer i ngt enda fordon än vad man kan göra i stadsbuss i linjetrafik!
Givetvis sparar man mindre!
Min gissning är då häften så mkt, dvs man kan max spar 15% om en stadsbuss sparar 30%, vilket ngn isåfall får utmana med ngt annat än jämförelser om vad bilen drar på landsväg.
Det är ju inte ordet stadskörning som kostar soppa som man kan återvinna utan en viss mängd bromsenergi, samt möjligen några % på minskad tomgångskörning.
(Tomgånskörning kan dock enkelt ordnas med stop-go teknik även på konventionella bilar)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-20 11:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Vet inte var mitt svar ska läggas men, +30% är inte detsamma som -30%...
Det motsvarar snarare -23%.


Ja helt riktigt, för att besparingen ska vara 30% i stadstrafik om en elhybrid inte drar mer i stan eller på landsväg måste merförbrukningen av en vanligbil i stan annars vara 42%. En bil som drar 0,7l/mil och 1 l/mil i stan t ex, det verkar inte helt osannolikt.

karlmb skrev:
Men min anmärkning är att jag inte begriper hur man kan inbilla sig att det är möjligt att spara mer i ngt enda fordon än vad man kan göra i stadsbuss i linjetrafik!
Givetvis sparar man mindre!


Jag håller med att en stadsbuss körs extrem mycket start-stopp, men kanske en ”vanlig” stadsbuss är inte helt jämförbar med personbikar ändå. Stadsbussar är t ex inte lika kraftigt (över)motoriserade som personbilar (hkr/kg) motorn går mera med max verkningsgrad än en personbil som mest går på lätt dellast vilket ger speciellt otto motorer nackdelar.

karlmb skrev:
Min gissning är då häften så mkt, dvs man kan max spar 15% om en stadsbuss sparar 30%, vilket ngn isåfall får utmana med ngt annat än jämförelser om vad bilen drar på landsväg.


Menar du besparingen totalt eller besparingen i stadstrafik?

Här skrivs t ex lite om vad en Prius drar i stan och landsväg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Pri ... _emissions

Citat:
Prius 3rd gen, EPA city 4.6 L/100 km, EPA highway 4.9 L/100 km


Jmfd med Volvo V60 T4F: 0,49 l bensin/mil mostsvarar ca 0,66l etanol/mil utan etanoloptimeringar?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-20 14:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
karlmb skrev:
Vet inte var mitt svar ska läggas men, +30% är inte detsamma som -30%...
Det motsvarar snarare -23%.


Ja helt riktigt, för att besparingen ska vara 30% i stadstrafik om en elhybrid inte drar mer i stan eller på landsväg måste merförbrukningen av en vanligbil i stan annars vara 42%. En bil som drar 0,7l/mil och 1 l/mil i stan t ex, det verkar inte helt osannolikt.

karlmb skrev:
Men min anmärkning är att jag inte begriper hur man kan inbilla sig att det är möjligt att spara mer i ngt enda fordon än vad man kan göra i stadsbuss i linjetrafik!
Givetvis sparar man mindre!


Citat:
Jag håller med att en stadsbuss körs extrem mycket start-stopp, men kanske en ”vanlig” stadsbuss är inte helt jämförbar med personbikar ändå. Stadsbussar är t ex inte lika kraftigt (över)motoriserade som personbilar (hkr/kg) motorn går mera med max verkningsgrad än en personbil som mest går på lätt dellast vilket ger speciellt otto motorer nackdelar.


Nja, en buss diesel har rätt bra låglast verkningsgrad, till skillnad mot en personbil.
Visst finns det mkt att spara på en övermotoriserad Otto i stan, men det menar ju jag att man kan lösa med magerkörning.
Det kan vi väl inte räkna in som möjlighet att få till en bra hybrid..?

karlmb skrev:
Min gissning är då häften så mkt, dvs man kan max spar 15% om en stadsbuss sparar 30%, vilket ngn isåfall får utmana med ngt annat än jämförelser om vad bilen drar på landsväg.


Citat:
Menar du besparingen totalt eller besparingen i stadstrafik?
Besparingen i stadstrafik.

Citat:
Här skrivs t ex lite om vad en Prius drar i stan och landsväg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Pri ... _emissions

Citat:
Prius 3rd gen, EPA city 4.6 L/100 km, EPA highway 4.9 L/100 km


Jmfd med Volvo V60 T4F: 0,49 l bensin/mil mostsvarar ca 0,66l etanol/mil utan etanoloptimeringar?

Vad vill du säga med det?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-20 16:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
[quote=”aryan"]Här skrivs t ex lite om vad en Prius drar i stan och landsväg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Pri ... _emissions

Citat:
Prius 3rd gen, EPA city 4.6 L/100 km, EPA highway 4.9 L/100 km


Jmfd med Volvo V60 T4F: 0,49 l bensin/mil mostsvarar ca 0,66l etanol/mil utan etanoloptimeringar?

Vad vill du säga med det?[/quote]

Att en hybridbil (en Prius i det här fallet) kan dra mindre i stan än på landsväg och att 30% besparning i stadstrafik jämförd med en konventionella drivlinje tycks vara möjligt.

Här kan man också jämföra bilar ganska bra:
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 2092&#tab1

2012 Toyota Camry 2.5 L, 4 cyl, Automatic (S6): City 9.4 l/100km, Highway 6.7 l/100km
2012 Toyota Camry Hybrid LE 2.5 L, 4 cyl, Automatic (variable gear ratios: City 5.5 l/100km, Highway 6.0 l/100km

Det är väl mer än 30% besparing i stadstrafik?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-20 16:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
aryan skrev:
Här skrivs t ex lite om vad en Prius drar i stan och landsväg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Pri ... _emissions

Citat:
Prius 3rd gen, EPA city 4.6 L/100 km, EPA highway 4.9 L/100 km


Jmfd med Volvo V60 T4F: 0,49 l bensin/mil mostsvarar ca 0,66l etanol/mil utan etanoloptimeringar?

Vad vill du säga med det?


Att en hybridbil (en Prius i det här fallet) kan dra mindre i stan än på landsväg och att 30% besparning i stadstrafik jämförd med en konventionella drivlinje tycks vara möjligt.

Här kan man också jämföra bilar ganska bra:
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 2092&#tab1

2012 Toyota Camry 2.5 L, 4 cyl, Automatic (S6): City 9.4 l/100km, Highway 6.7 l/100km
2012 Toyota Camry Hybrid LE 2.5 L, 4 cyl, Automatic (variable gear ratios: City 5.5 l/100km, Highway 6.0 l/100km

Det är väl mer än 30% besparing i stadstrafik?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: lör 12-04-21 17:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
karlmb skrev:
aryan skrev:
Här skrivs t ex lite om vad en Prius drar i stan och landsväg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Pri ... _emissions

Citat:
Prius 3rd gen, EPA city 4.6 L/100 km, EPA highway 4.9 L/100 km


Jmfd med Volvo V60 T4F: 0,49 l bensin/mil mostsvarar ca 0,66l etanol/mil utan etanoloptimeringar?

Vad vill du säga med det?


Att en hybridbil (en Prius i det här fallet) kan dra mindre i stan än på landsväg och att 30% besparning i stadstrafik jämförd med en konventionella drivlinje tycks vara möjligt.

Här kan man också jämföra bilar ganska bra:
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 2092&#tab1

2012 Toyota Camry 2.5 L, 4 cyl, Automatic (S6): City 9.4 l/100km, Highway 6.7 l/100km
2012 Toyota Camry Hybrid LE 2.5 L, 4 cyl, Automatic (variable gear ratios: City 5.5 l/100km, Highway 6.0 l/100km

Det är väl mer än 30% besparing i stadstrafik?


Jag pratar om verklig, uppmätt skillnad, inte vad det ser ut att vara i en körcykel...
Vi är väl överens om att de siffror som t.ex. redovisas för "snåldieslar" visar kraftigt underdriven förbrukning, jfrt med motsvarnade bensinmodell?
Samma förhållande blir det givetvis för en hybrid. Står man 15 minuter på tomgång så är det klart att det kostar soppa.


Volvo bussar redovisar däremot den verkliga skillnaden före och efter hybridiseringen, vid en viss typ av trafik, i detta fall linjebusstrafik.
Dessa siffror är vad en potentiell köpare lätt kan jämföra med sina konventionella bussar, och vad han kan förvänta sig att spara på att gå över till en hybridbuss från Volvo. Alltså 30%.

Jag vidhåller att man inte kan förvänta sig bättre resultat än Volvos bussar, om man inte ens har samma potentiella energi att återvinna!
Alltså är den verkliga besparingen hos dagens hybridbilar lägre än 30%.
Men det är klart, vi kanske ska ompröva vår inställning till snåldieslarna också...?
Vid den typ av körning som en körcykel innebär så är kanske besparingen 40%...men det är knappast något som någon verklig kund kommer att få se i plånboken.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-21 19:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fast dessa siffror är inte från NEDC utan från den amerikanska körcykel som faktiskt stämmer rätt bra med vanliga förhållanden om man inte har blyfot.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-21 20:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Fast dessa siffror är inte från NEDC utan från den amerikanska körcykel som faktiskt stämmer rätt bra med vanliga förhållanden om man inte har blyfot.

/Aryan


Jaha, det har jag inte noterat, men om siffrorna stämmer bör man ju å andra sidan ha en förklaring på hur det går till..?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-21 22:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Min förklaring är att en vanlig bensinbil är mycket mindre effektiv i stadstrafik än en stadsbus, det har att göra med att bussar är optimerade för låga hastigheterna i stadstrafik och knappast kan köra mycket mer än 100 km/t. En MC som kan köra 200km/t drar säkert också mkt mera i stadstrafik än en EU-moppe i stan.

Om man skulle göra en bil med en motor anpassat för hastigheter i stadstrafik fick man säkert ner förbrukningen 15% i stadstrafik. r Med hybriddrift finns det alltså mer att spara i stadstrafik i en bil än i en stadsbuss eller andra undermotoriserade fordon.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-23 13:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men om vi tidigare konstaterat att dieselbilar, som ju är rätt bra på tomgång och låglastförbrukning, sparar betydligt mindre jfrt med bensinbilar, än vad körcykeltesterna indikerar, dvs i storleksordninge -10% istf -30%, så är det väl rimligt att anta att man inte kan spara så mkt som 30% på att eliminera den dåliga låglast-effektiviteten hos en bensinbil?

Mao, de där Hondorna med hybriddrift skulle med dieselmotor i samma körcykel visa precis samma fantastiska besparing i stadstrafik (jfrt med bensinmodellen på 2.5 l), som de nu visar med en hybridisering av denna "dåliga" bensinmotor.

Allt ligger i vilken körcykel man tittar på.

Volvo bussars 30% är fortfarande det enda pålitliga resultat vi känner till, där man som sagt jämför äpplen med äpplen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-26 07:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Igår fick jag en folder om Mercedes nya SL.
Man påstår att man lyckats sänka förbrukningen på den bilen med 29%, med motsvarande eller bättre prestanda.
Detta utan ngn som helst hybridteknik och med bensinmotorer.
Givetvis kan det vara fråga om cycle beating, och vi vet ju att det finns stora möjligheter till det i stadskörnings-fallet. Visst kan man ha gjort ett bra jobb på motorsidan, men inte 29% i verklig körning. Men i en körcykel...
Bilen är ngt större men ca 100 kg lättare än föregångaren, i princip samma bil alltså.
Detta tycker jag visar mkt tydligt att hypen för hybridisering är kraftigt överdriven.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb fre 12-04-27 07:53, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-26 18:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Viktminskning är väldigt viktigt för att få ner förbrukningen, speciellt i stadstrafik.
Det är ju alla accelerationer av dödvikt som kostar mycket.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-26 20:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
Viktminskning är väldigt viktigt för att få ner förbrukningen, speciellt i stadstrafik.
Det är ju alla accelerationer av dödvikt som kostar mycket.


http://www.emercedesbenz.com/autos/merc ... auto-show/
Citat:
Although the new SL is even more comfortable and has more assistance systems on-board than its predecessor and therefore does actually sacrifice some of the weight saved through the aluminium bodyshell, the scales show some astonishing figures: the new SL 500 (1.785 kg) weighs around 125 kilograms less than its predecessor. On balance, the SL 350 (1.685 kg) is even 140 kilograms lighter – all thanks to a host of other intelligent enhanced details to reduce weight, which Mercedes-Benz has also implemented in the new SL in addition to the aluminium bodyshell.


Jag är mycket glad över att Mercedes nu tagit steget till en helaluminiumkaross.
Äntligen kommer alu snart på bred front. En betydligt sundare metall i bilar än helgalvat stål.
Min egen SL från 60-talet har dörrar o luckor i aluminmium men stål i resten.

En SL500 har nu alltså bantat 125 kg till 1785 kg, en minskning med 7.5%
Jag har svårt att tänka mig att de lugna stadskörningscykeln som mest går ut på att stå eller rulla sakta på tomgång, kan visa en större besparing än 5% som följd av den viktbesparingen.
24% ska alltså förklaras med bättre motor, transmission o liknande.
Och det görs här (haha, helt ärligt så såg jag inte detta förrän nu):
Citat:
The new V8 in the SL 500 develops 320 kW (435 hp) from its displacement of 4663 cc and thus around 12 percent more than its predecessor despite some 0.8 litres less displacement. The fuel consumption has been reduced by up to 22 percent. At the same time, the torque has increased from 530 Nm to 700 Nm – a gain of 32 percent. Although the displacement remains the same at 3499 cc, the new V6 engine in the new SL 350 develops 225 kW (306 hp) and delivers 370 Nm of torque. It uses just 6.8 litres of fuel per 100 kilometres, making it almost 30 percent more economical than its predecessor. Both engine variants come with a standard-fit ECO start/stop function. The 7G-TRONIC PLUS automatic transmission, which has been optimised in relation to fuel consumption and comfort, also contributes to the exemplary, low fuel consumption. The fuel economy of the BlueDIRECT engines takes nothing away from the roadster’s raciness


Inte hybrid...eliminering av pumpförluster i en Otto...
Ingen ska inbilla mig att Mercedes hade kunnat spara ytterligare 30% på att hybridisera denna bil, inte ens i en körcykel.

V.S.B.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011