Etanol.nu http://www.etanol.nu/forum/ |
|
Ford Aerofocus http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=39&t=6585 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | aryan [ mån 12-08-20 10:19 ] |
Inläggsrubrik: | Ford Aerofocus |
Hög svansföring ger låg förbrukning? http://ecomodder.com/forum/showthread.p ... 22868.html |
Författare: | karlmb [ mån 12-08-20 13:57 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Ford Aerofocus |
Kul, ska bli intressant att se vad det gör på förbrukningen! |
Författare: | aryan [ mån 12-08-20 17:52 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Ford Aerofocus |
Ja på andra bilar –med redan lågt luftmotstånd från början- som t ex Audi A2 har det givit förvånansvärd stora förbättringar. http://ecomodder.com/forum/showthread.p ... 10691.html 15% http://www.cathelijne.nl/aerotail/ 10% http://wwwm.coventry.ac.uk/researchnet/ ... ehicle.pdf Här en cool sida http://physics.ujep.cz/%7Erseifert/aero_template/ (funkar i firefox och opera) så att man kan se hur bilens svans borde se ut. |
Författare: | karlmb [ ons 12-08-22 16:15 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Ford Aerofocus |
Fantastiskt! Kanske något för Smarten som ju är rena ladugårdsväggen...lär ju knappast bli några problem med parkeringarna med världens kortaste bil... |
Författare: | aryan [ ons 12-08-22 16:35 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Ford Aerofocus |
Ja en Smart kunde kanske behöva ett par stödhjul till konen Bilaga: Skärmavbild 2012-08-22 kl. 17.30.06.png [ 169.87 KiB | Visad 16562 gånger ] Annars skulle man kanske kunna utveckla (...) en uppblåsbar kon, en s.k. ”dragbag”. Det tar då ingen plats vid parkering och ger lite extra skydd vid påkörningar bakifrån |
Författare: | Dr. Mabuse [ tor 12-08-23 01:36 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Ford Aerofocus |
Man borde göra plåten full med bulor som en golfboll. Mythbusters testade om det skulle sänka bränsleförbrukningen om man gjorde så att bilplåten var full med "kaviteter" för att optimera förbiströmningen av luften. Och visst gjorde det en mätbar skillnad. |
Författare: | aryan [ tor 12-08-23 07:32 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Ford Aerofocus |
Tror det skulle kunna hjälpa baktill på en svanslös bil som en Smart -och de flesta andra bilar- för att få luften att ”släppa”, det finns ju ofta också redan spoilers på bilars baksida som ska bidra till det men om man redan har bra strömlinjeform som svansen skulle ger tror jag inte det ger så mycket effekt. Borde annars inte flygplan, turbinbladen på vindkraftsverk m.m. redan ha det? Googlade lite och fick ung samma svar här http://www.physlink.com/education/askexperts/ae507.cfm å andra sidan tar de delfiner som ett exempel ur naturen som jag inte tycker är ett övertygande argument, om man tittar på fiskfjäll och fåglars fjädrar som ju inte ger någon perfekt slät yta och det verkar i varje fall inte vara någon större nackdel. Kanske hajars yta kan ge ännu lägre luftmotstånd? http://news.discovery.com/tech/sharkski ... bines.html Hajens hud på nära håll: |
Författare: | aryan [ tor 12-08-23 07:51 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Ford Aerofocus |
Mythbusters kanske hade fel? Här har de testat golfballs yta på en ”vanlig" Suv och inte fått någon bränslebesparning alls http://www.popularmechanics.com/cars/news/4316702 |
Författare: | aryan [ tor 12-08-23 08:12 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Ford Aerofocus |
Haj-inspirerat aerodynamisk bak (utom de stora öppna hjulhusen bak). De där bakrutejalusier som var så populära på 70-80 talet var kanske inte så dumma ändå? |
Författare: | Dr. Mabuse [ tor 12-08-23 21:50 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Ford Aerofocus |
aryan skrev: Mythbusters kanske hade fel? Här har de testat golfballs yta på en ”vanlig" Suv och inte fått någon bränslebesparning alls Mythbusters håligheter var lite större än de där. Jag är på jobbet nu så jag kan inte leta rätt på youtube-klipp (får skäll av chefen...). När jag kommer hem imorgon ska jag se om jag hittar det. Om jag kommer ihåg. |
Författare: | aryan [ tor 13-11-07 17:17 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Ford Aerofocus |
En till bil som fått svans i Litauwen: http://ecomodder.com/forum/showthread.p ... 26341.html Original har Citroen ZX redan en bra strömlinje med Cd 0,33 Med svans och slät undersida blir det en teoretisk Cd 0,23 |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |