Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-04-09 23:57 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
eller hur ska man annars förklara en tank som har varierande volym?

Blir inte klok på hur jag ska lyckas beräkna vad bilen drar med olika blandningar med E85. Problemet är att tanken enligt instruktionsboken ska rymma 45 liter. Ja, problemet är kanske inte vad den ska rymma utan vad jag lyckas få i den. Strax innan lampan tänds kan jag få i allt mellan 35 och 52 liter när jag tankar. Ja, jag har inte skrivit fel, 52 liter, betydligt mer än den ska rymma. Och enligt VAG ska "reserven" (lampan tänds) vara på 5 liter om jag kommer ihåg rätt, frågade dem i somras. Tankrymd borde då vara typ 57 liter när jag fick i 52.

Igår åkte jag och kollegan till Malmö. Senaste tankningen innan dess (130403) när det var nästan tomt så tankade jag 10 liter BF95 och 30 liter E85. Med den blandningen brukar jag komma mellan 50 och 60 mil innan jag måste tanka igen. Innan vi åkte igår morse hade jag åkt 39 mil och tänkte att det var dags att prova i princip ren E85 nu när jag skulle ha bilen själv många mil. Tankmätaren visade drygt 3/8-dels tank, alltså nästan halv tank. Jag fick i 38 liter...

Vi åker mot Malmö, vi hälsar på en annan kollega i Helsingborg. På väg in mot Helsingborg tänds lampan så innan vi åker därifrån tankar vi. Vid tankningen har vi åkt 52,6 mil. Jag får i 44 liter...

På vägen mellan Malmö och Helsingborg fyller jag tanken fullt (enligt GPS 544 km hemifrån) med E85 igen. När jag har 6,5 mil kvar hem så tänds lampan. Efter dryga fyra mil så vågar jag inte åka längre utan tankar i Södertälje innan jag kommit ända hem till Tumba. 51,8 mil. Då det känns som den drar jättemycket på bara E85 väljer jag att blandtanka igen, det blir 15 liter BF95 och till min förvåning bara 32 liter E85. Jag trodde att det skulle få plats mer då jag trodde att jag åkte på ångorna.

GPS sa 544 km hem, mätaren i bilen stannade på ca 533, blev inte exakt koll då jag gjorde ett par små krumelurer på vägen samt en lite större i Södertälje.

På nervägen höll jag ganska mycket plus på hastigheten, ca 140 mestadels. På hemvägen i princip enligt skyltarna.

Alternativet är ju att pumparna i mina krokar där jag brukar tanka visar åt helvete fel på volymer.

Vad anser ni?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-11 00:39 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
Du kanske har råkat fylla även bränsletankens "expansionskärl" med bränsle ? Öppna tanklucka/lock och leta efter något som ser ut som en liten knapp och se efter om den verkar ha kärvat fast i intryckt läge. Kanske kan man på din bil råka trycka in knappen under tankning om pistolen suttit snett?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-11 13:55 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Visste inte att det fanns ett expansionskärl. Var sitter det?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-11 18:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vanligtvis någonstans ovanför tanken, oftast men inte alltid på samma sida av bilen som påfyllningsröret. Typisk plats är innanför sidoklädslarna i bagageutrymmet eller i ett bakre hjulhus.

Kan du se något samband mellan hur mycket bränsle du får i och om bilen står i uppförs- eller utförsbacke när du tankar? Det kan bli rätt stor skillnad på en del bilar med mycket platt och bred tank.
Du kan också bedöma hur "överfylld" tanken har blivit genom att se hur långt du kan köra efter att ha tankat fullt innan bränslemätaren börjar röra på sig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-11 19:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Min Peugeot 605 hade numerisk presentation av bensinmängden. Jag kunde räkna liter för liter hur mycket jag förbrukade, och det stämde förvånansvärt bra (diffade bara några procent max) när jag fyllde på. Men E85 gjorde den mätaren opålitlig. Den visade 8 liter kvar i tanken när jag fick soppa-torsk. Med bensin sa mätaren att det var 4 liter kvar innan den visade två streck för omätbart, och då körde jag 5 mil innan den stannade.

Så det skulle kunna vara att E85 gör mätningen osäker.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-11 22:04 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag är tämligen säker på att det är väldigt platt på de mackar jag brukar tanka på. Men man kanske ska börja skriva upp vilken mack man tankar på för att försöka se något samband.

Ska kolla det där med expansionstank.

Men det var kul att den klarade 100% E85 utan alltför mycket knorr.

Att E85 skulle kunna göra så att mätaren visar konstigt köper jag, men jag borde få "rätt" förbrukning när man räknar tankad mängd mot körda kilometer. Nu diffar det från 0,5 till 0,9 l/mil vilket är mycket frustrerande.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-10-07 18:11 
Offline

Blev medlem: tis 14-10-07 17:32
Inlägg: 1
Det låter verkligen konstigt. En tank kan ju inte bli större än vad den är. Visst kan det finnas en extra tank som du pratar om, men det känns snarare som att problemet måste ligga någon annanstans. Om tanken faktiskt är på 45l så måste det du sprutar in ta mer plats. Har inte så bra koll på hur etanol fungerar, men det kanske expanderar mer än bensin när temperaturen ändras. Det enda jag kan komma på är alltså att tankstationen visar fel, hur otroligt det en kan vara.

_________________
Saab 93 2.0t -99 E85 ombyggd
Volvo850


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-10-10 09:28 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Steffentegel skrev:
Det enda jag kan komma på är alltså att tankstationen visar fel, hur otroligt det en kan vara.

Just den biten har jag också tänkt på. Och funderat på hur jag ska kontrollera dem. Men det känns jobbigt, för troligtvis får det bli en jeepdunk eller liknande och sedan mäta upp innehållet i den med litermått.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011