Det är rätt mycket kemispråk och det är kanske naturligt, men ett produktdatablad säger så här:
http://www.jula.se/media/pdf/product/MS ... leaner.pdfBara ett tillägg i sammanhanget, så kallade Blyersättningsmedel och Oktanbooster som också sägs ha en rengörande effekt, innehåller i flera fall en hel del etanol.
Mer tillägg: Innan jag började blandtanka, sent 2005, hade jag alltid för vana att hälla i en flaska Ki vid tankningen. (Hette Karburatorsprit förr i världen) Det sades ha en viss rengörande effekt samtidigt som det förebyggde isbildning. Om jag av någon anledning, t.ex tankade på en automatstation där man inte kunde köpa denna flaska manuell, eller något annat (svep)skäl, så fanns det en flaska som hette Ki Akut. Den skulle vara mer koncentrerad än vanlig Ki.
Nå, vad fick jag ut av detta? Kanske inte något direkt märkbart. Men så här var det: Bilen var en av ett 25-tal leasingbilar, Volvo 245 -92, som vi utrustades med på jobbet, resemontörer på Ericsson. Dom var naturligtvis nyinköpta då i början på nittiotalet. Efter några år beslöt Ericsson avveckla det där med leasingbilar. Förändrade ekonomiska förhållanden hade gjort att det inte var företagsekonomiskt bärande. Dom som ville fick då lösa in sina bilar mot ett gällande marknadspris och Ericsson erbjöd ett fördelaktigt lån med humana amorteringar.
Jag tog det erbjudandet och en handfull andra montörer gjorde också detta. Några bilar av dom ursprungliga hade redan försvunnit. Om jag minns rätt några i kollisioner och liknande. Andra var rätt så nerkörda. Jag var nog den som hade kortast körsträcka av alla. Den hade gått 7000 mil när jag övertog ägandet.
Hursomhelst, den bilen rullade på och fick sin Ki vid varje tankning. Jag hörde då och då att någon annan arbetskamrat hade fått skrota ut sin jämnåriga bil, men min rullade vidare. När den hade gått omkring 30 000 mil började jag blandtanka, ca 30% etanol. Samtidigt slutade jag med Ki. Det höll jag på med i lite mer än 5 år, eller 5 000 mil. Efter detta överlät jag bilen på en anhörig. Han fortsatte blandtanka och har kört närmare 3000 mil blandtankat med den. Och den bilen går än i dag!
Några skavanker har börjat visa sig, men har inget med motorn eller bränslet att göra. Rostangrepp i bakluckan, växellådan var trögväxlad etc. etc.
Utan att veta, jag är pensionär, så jag har ingen kontakt med dom andra jobbarkompisarna, så
tror jag i alla fall att "min" bil, är den enda som finns kvar av dom ursprungliga 25-talet leasingbilarna.
Om det har med "rengöringsmedel" eller etanol att göra är ju naturligtvis inte lätt att säga så här vid en dataskärm, men på något vis känns det som att jag gjorde rätt från början. Man skall inte röra något som fungerar, brukar det ju heta. Men det skulle vara intressant att öppna den motorn.
Ännu mera tillägg: Serviceboken hade noteringssidor upp t.o.m 30 000 mil, vill jag minnas. Min bok var fullstämplad. Jag försökte hålla detta rätt bra.