Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Lambda värden
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=39&t=7554
Sida 1 av 1

Författare:  Hurumpf [ fre 18-06-15 08:04 ]
Inläggsrubrik:  Lambda värden

Mer bränsle mer kylning lambda 1 full förbränning lite tunnare mer effekt men hur snålt kan man gå innan det blir farligt varmt?

Ska precis börja experimentera lite med min 318 å 4ports förgasare.

Utan att göra något med min redan förstora förgasare mätte jag lambda värdet och fick fram följande 1.23 vid 90km/t och farthållaren inkopplad men vid fullgas ligger det på 0.89 ganska fet blandning men den biten kommer jag inte bry mig om då det inte är en räsermaskin.

Så 1.23 är snålt men var går den magiska gränsen?

Författare:  torbjorn [ fre 18-06-15 13:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lambda värden

Ur termisk synpunkt för motorn är det bara när man kör på bensin (och andra liknande bränslen i flytande form, t ex motorfotogen) som man behöver bekymra sig om lambdavärdet.
E85 kräver så mycket mer förångningsvärme än bensin att en E85/luft-blandning som är så mager att den knappt går att antända, ändå "kyler" bättre än den fetaste bensin/luft-blandning som man överhuvudtaget kan få en motor att gå på.
Om man kör på gasformiga bränslen (gengas, biogas, LPG mm), som redan är förångade när de kommer in i motorn, så bidrar de inte med någon kyleffekt alls oavsett om blandningen är fet eller mager.

Vid delgas på en normalt dimensionerad motor behöver man inte bekymra sig om blandningen ur termisk synpunkt ens om man kör på bensin, det är bara vid fullgas om det kan finnas anledning att undvika alltför mager blandning.
En del motorer med stora kylande ytor i förbränningsrummet som dessutom går med låg kylvattentemperatur (t ex sidventilmotorer som används i marinsammanhang med sjövattenkylning där man inte vill gå över 45 °C pga pannstensrisken), kräver överfet blandning oavsett gaspådrag för att gå bra.

Om man ser på hur biltillverkarna dimensionerade bränslesystem och bestyckade förgasare före katalysatortiden, så var det vanligt med lambdavärden omkring 1,2 på 80-talet, kanske ännu magrare i en del fall. På 60-talet och åtminstone fram till mitten av 70-talet körde man gärna med lite fetare blandningar för att slippa problem med ryckningar och dålig körbarhet, bensinen var ju av sämre och ojämnare kvalitet på den tiden. I synnerhet under och strax efter oljekrisen.
Viktiga saker för att en förgasarmotor ska gå bra och ekonomiskt med mager blandning är effektiv, helst termostatreglerad luftförvärmning samt att förgasaren kan finfördela bränslet bra och inte släpper in det i form av stora droppar i motorn. Smala förgasarhalsringar och en bra "hotspot" i insugningsröret rakt under förgasaren (t ex den elektriskt uppvärmda "igelkotten" som VAG använde på 80-talet) gör god nytta.

Är man mån om att hålla ner sin motors kväveoxidutsläpp (det är ju alltid roligt om man med gott samvete kan framhålla att en gammal V8 är bättre ur miljösynpunkt än VAG:s moderna fuskdieslar), så ska man kanske inte ha alltför mager blandning utan hålla sig runt lambda 1,0-1,1. I synnerhet om motorn har hög kompression, tidig tändförställningskurva och saknar fungerande EGR.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/