Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 04:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-01-26 19:58 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 15:17
Inlägg: 59
Ort: Kalmar
Jag jobbar till sjöss och ett problem är att fartygen inte kan köra iland sin sludge (rester av olja och kemikalier som vi inte kan eller får pumpa överbord) utan att det kostar enorma summor (spanien där kostar det ca 1000kr kubiken).

Sverige är ett av dom bästa länderna att köra iland sludge i men ingen redare skulle tillåta sitt fartyg att avvika från sin kurs för att köra iland lite sludge.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-28 10:10 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 15:17
Inlägg: 59
Ort: Kalmar
Vanligt vis väntar man tills man kommer till en hamn var det är billigt att köra iland det eller tills man har så mycket sludge att redaren blir tvungen att acceptera att det kommer att kosta en massa pengar att köra iland sludgen.

Vissa fartyg har möjlighet att elda upp sludgen men det är inte direkt så vidare miljövänligt och inte tillåtet i vissa delar av Europa.

Dom flesta kör iland eller eldar upp sin sludge men det finns alltid mindre nogräknade som kör överbord sludgen och försöker dölja det i dokumentationen angående oljemängden ombord.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-29 09:23 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 15:17
Inlägg: 59
Ort: Kalmar
Alla fartyg har en Bilgewaterseparator (BWS), som har till uppgift att skilja olja ifrån vatten var efter vattnet körs överbord (det får max finnas 15ppm olja i detta vatten när det körs överbord). Oljan som avskilts från bilgewater kallas sludge då det kan vara en mix av brännolja och smörjolja.

Vissa kemikalier förstör BWS process eller så kan inte BWS skilja oljan från vattnet vilket gör att man inte blir av med bilgen utan det bara går runt och runt i BWS.

Många utsläpp är just sludge eller slop, slop är vad som finns kvar när tankfartyg har rengjort sina lasttankar. Om man är på internationellt farvatten samt inte i en specialzon (östersjön och nordsjön är specialzoner) så får man köra ut slopen om man uppfyller vissa krav (fartyget måste göra mer än en viss fart genom vattnet, fartyget måste vara mer än 12 sjömil ifrån land, mängden olja som släpps ut per sjömil måste vara under viss nivå och man får inte köra vissa typer av laster).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-29 18:09 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Chaan skrev:
Det där förstod jag inte alls:
man får inte köra vissa typer av laster

Fotgen, Diesel, Bensin, råolja m.m? Olika giftighetsgrad i lasten.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-29 18:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tänk vilken skit vi inte vet om...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-01-29 19:19 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 15:17
Inlägg: 59
Ort: Kalmar
Chaan skrev:
Intressant.

Vad e nedbrytningstiden för dessa typer av oljor på öppet hav? Ju varmare och soligare desto kortare?

Det där förstod jag inte alls:
man får inte köra vissa typer av laster


Angående nedbrytningstiden så vet jag faktiskt inte, det gick vi aldrig igen i min sjöingenjörsutbildning. Skulle tro at det nog är så för det är ju baktierier som bryter ner oljan.

Oj ett mindre skrivfel från min sida, ska vara "man får inte köra överbord vissa typer av laster".

Nej du får lov att köra oljeprodukter överbord så länge dom inte innehåller något som är direkt farligt för den marina miljön. Ja jag vet att olja är farligt men olja kan du ta upp eller så bryts den ner, kemikalier däremot blandar sig med vattnet och kan inte avskiljas.

karlmb skrev:
Tänk vilken skit vi inte vet om...


Sjöfarten är den branch som har lyckats hålla sig längst ifrån ansvar i miljöfrågor. En bra exempel är tjockolja (det absolut mest använda bränslet till sjöss) som i specialzonerna Östersjön och Nordsjön har en maxnivån för svavlet på 1,5% men i resten av världen är den helt oreglerad. Även vad som tjockolja mer får innehålla finns det inga regler på, så ibland ser jag väldigt underliga saker i tjockoljan man har fått ombord.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-10 11:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Publicerad: 2009-02-10

Oljetanker i lågor efter kollision

En oljetanker står i brand efter att ha kolliderat med ett lastfartyg i Dubais stora hamn Jebel Ali.

Ingen ska dock ha omkommit i samband med olyckan.

Besättningen arbetar med att försöka begränsa branden. Myndigheterna är underrättade och man arbetar med att utrymma kanalen där olyckan har inträffat.

Rökmoln kunde ses stiga från det drabbade området som ligger i den sydvästra delen av staden i riktning mot Abu Dhabi, rapporterar AP.

Jebel Ali-hamnen är en av världens mest trafikerade hamnar.

Susanna Vidlund


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4372551.ab

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: E85 i Australien
InläggPostat: mån 09-03-16 23:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
E85 eller etanol är på frammarsch i Australien. Här en länk:
http://www.friendsofethanol.com/facts.html

Jag skrev till dom för någon vecka sedan, men dom har inte svarat, hittills. Det var ett inlägg som Aryan initierade här på forumet som fick mig att titta närmare på det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-24 12:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
En liten oljekatastrof:

Citat:
Risk att diesel når dricksvatten
Diesel har läckt ut i Perstorps kommuns dricksvattentäckt. Det är en lastbil som har kört av vägen och vält vid Häljalt norr om Perstorp.

Det var vid kvart i åttatiden som en lastbil lastad med grus körde av vägen på den snöiga och hala vägen vid Häljalt någon mil norr om Perstorp. Den hamnade i diket, och så olyckligt att den låg precis vid kommunens dricksvattentäckt.

Först hoppades räddningstjänsten på att kunna pumpa bort all diesel innan den han rinna ut och förorena vattnet, men det visade sig vara för sent.

Nu arbetar de febrilt med att förhindra att det sprider sig till själva dricksvattnet. Grävskopor och slamsugare finns på plats, och förhoppningen är att de ska kunna gräva bort smutsig jord och suga upp det förorenade vattnet.

Som mest kan det röra sig om 300 liter diesel.

I nuläget är det inte farligt att använda vattnet i Perstorp.


Radioinslag: http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1663351

http://www.sr.se/kristianstad/nyheter/a ... el=2720279

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011