Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Peakoil
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=41&t=261
Sida 2 av 4

Författare:  nyfiken [ ons 09-08-05 11:48 ]
Inläggsrubrik:  Fossilbränsle i framtiden

Jo, jag tror dessvärre att du har rätt, Göinge.
Om vi använder den lite åldriga skalan och säger tredje- och fjärde världen för dom länder som räknas som U-länder. Då tänker jag på länder som inte har någon större infrastruktur att tala om, men det finns fordon och fossilbränsle. Det har oljebolagen sett till.
För dessa länder, kan vi kanske säga 3 ½-världen, är det både dyrt och omständigt, för att inte säga svårt, att bygga upp en fungerande infrastruktur. Men gott om folk har dom, och ibland råvaror som skall transporteras. Då lockas dom förmodligen av oljebolagens enkla fossillösningar, och kör vidare på det. Alternativen får ingen chans. Tyvärr.
Vi i 1:sta och 2:dra världen vet mycket väl vad som måste göras, men det är långtifrån alla som tar det på allvar eller bryr sig om det. Här kör man på med överflödssanhället som man alltid har gjort och som om det inte fanns något annat alternativ.

Författare:  BP [ tor 09-08-06 04:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Fossilbränsle i framtiden

nyfiken skrev:
Jo, jag tror dessvärre att du har rätt, Göinge.
Om vi använder den lite åldriga skalan och säger tredje- och fjärde världen för dom länder som räknas som U-länder. Då tänker jag på länder som inte har någon större infrastruktur att tala om, men det finns fordon och fossilbränsle. Det har oljebolagen sett till.
För dessa länder, kan vi kanske säga 3 ½-världen, är det både dyrt och omständigt, för att inte säga svårt, att bygga upp en fungerande infrastruktur. Men gott om folk har dom, och ibland råvaror som skall transporteras. Då lockas dom förmodligen av oljebolagens enkla fossillösningar, och kör vidare på det. Alternativen får ingen chans. Tyvärr.
Vi i 1:sta och 2:dra världen vet mycket väl vad som måste göras, men det är långtifrån alla som tar det på allvar eller bryr sig om det. Här kör man på med överflödssanhället som man alltid har gjort och som om det inte fanns något annat alternativ.

------------------------------------
Dessa länder har ofta ett transportsystem i städerna som baserar sig på privata minibussar eller liknande. Dessa kontrolleras av maffialiknande organisationer som är en oerhört stark påtryckarfaktor när det gäller att hålla priserna på bensin och diesel nere. Detta är orsaken till att skatter på bensin och diesel är så gott som obefintliga.

Lagos i Nigeria som är en stad med 25 miljoner invånare är fullständigt igenkorkad av dessa fordon. Nu har man för sjunde gången i rad lyckats få fram ett beslut om att en tunnelbana skall byggas, men det återstår att se om det blir någon av det.

Och likadant ser det ut i bra många andra länder. De politiker som försöker kontrollera 'maffian' blir inte långlivade.

mvh/track_snake

Författare:  Roger Gustavsson [ tor 09-08-06 11:30 ]
Inläggsrubrik: 

BP skrev:
Roger Gustavsson skrev:
Robert Collin tror ändå att vi kommer att köra diesel i 50 år till....

-------------------------------
Man måste ha klart för sig att bensin är normalt en lite dyrare fraktion än diesel av råoljan. Särskilt nu när allt 'sämre' råolja tas upp. Eftersom många bilar fortfarande är bensindrivna måste en del råolja 'krackas' till bensin, och det är dyrt och energikrävande.

Med fler dieselbilar 'räcker' oljan definitivt längre. Därför är också bensinpriset just nu drygt 1 kr högre än dieselpriset, och min prognos är att nästa år vid den här tiden får vi se ett bensinpris på över 14 kr litern och 2 kr dyrare än diesel. Den billiga bensinens tid är definitivt förbi.

Om vi kommer att köra diesel i 50 år till låter jag vara osagt, men det kommer definitivt att finnas en högre andel dieselbilar framöver.

mvh/BP



Hur är det nu med priset på diesel och bensin före skatt? Det har ju räknats på förr. Om skatten på diesel vore samma som för bensin, skulle dieseln bli dyrare. Var det inte så? Förra somamren låg dieseln runt 1 kr över bensinen trots lägre beskattning. Vid något tillfälle hävdade dieselbranschen att den ökade efterfrågan på den renare dieseln drev upp spotpriset.

Författare:  puffin [ tor 09-08-06 22:41 ]
Inläggsrubrik: 

Roger Gustavsson skrev:

Hur är det nu med priset på diesel och bensin före skatt? Det har ju räknats på förr. Om skatten på diesel vore samma som för bensin, skulle dieseln bli dyrare. Var det inte så? Förra somamren låg dieseln runt 1 kr över bensinen trots lägre beskattning. Vid något tillfälle hävdade dieselbranschen att den ökade efterfrågan på den renare dieseln drev upp spotpriset.


Det är korrekt. Bensin och diesel framställs av olika fraktioner av råoljan. Proportionerna är ganska fasta och diesel framställs tom av samma fraktion som jetbränsle till flyg. Under förre sommaren var det en relativ brist på diesel medan det fortfarende fanns ett överskott av bensin. Dieseln ligger nu mycket lågt pga den ekonomiska krisen vart diseln relativt har mindskat mest.

Med en stadigt sinande oljereserv kommer det innom de närmsta åren åter att bli kraftigt ökande oljepriser vart dieseln kommer att drabbas mest (fram till att oljepriserna utlöser nästa ekonomiska kris).

Författare:  BP [ fre 09-08-07 05:23 ]
Inläggsrubrik: 

puffin skrev:
Roger Gustavsson skrev:

Hur är det nu med priset på diesel och bensin före skatt? Det har ju räknats på förr. Om skatten på diesel vore samma som för bensin, skulle dieseln bli dyrare. Var det inte så? Förra somamren låg dieseln runt 1 kr över bensinen trots lägre beskattning. Vid något tillfälle hävdade dieselbranschen att den ökade efterfrågan på den renare dieseln drev upp spotpriset.


Det är korrekt. Bensin och diesel framställs av olika fraktioner av råoljan. Proportionerna är ganska fasta och diesel framställs tom av samma fraktion som jetbränsle till flyg. Under förre sommaren var det en relativ brist på diesel medan det fortfarende fanns ett överskott av bensin. Dieseln ligger nu mycket lågt pga den ekonomiska krisen vart diseln relativt har mindskat mest.

Med en stadigt sinande oljereserv kommer det innom de närmsta åren åter att bli kraftigt ökande oljepriser vart dieseln kommer att drabbas mest (fram till att oljepriserna utlöser nästa ekonomiska kris).

---------------------------
Jo, det är sant att det var en brist på diesel tidigare. Och att flygbränsle liksom diesel framställs av samma fraktion av råoljan. Men denna fraktion är normalt större än den fraktion man kan göra bensin av. Därför har man historiskt investerat i krackningsanläggningar där tyngre kolväten slås sönder för att bli bensin. Detta är en dyrbar och energikrävande hantering som i sig kan förklara ett högre bensinpris.

Att oljepriserna går upp tror alla bedömare på just nu. Men de flesta tycks tro att detta drabbar bensinen mer än dieseln trots allt. Bilindustrin tror ju hellre på snåla dieselbilar än på snåla bensinbilar.

mvh/track_snake

Författare:  Roger Gustavsson [ fre 09-08-07 10:22 ]
Inläggsrubrik: 

Hittade några diagram på drivmedelspriserna:

Bild
Bild

Dieseln gynnas av ca 1:40 kr lägre beskattning. Idag skiljer det ungefär 1 kr vid pumpen till dieselns fördel. Rotterdampriserna varierar rejält!

Författare:  GL [ tis 11-12-20 20:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Peakoil

Intressant information om den stagnerande oljeutvinningen.

http://scitizen.com/future-energies/tim ... -3714.html

Citat:
The media loves to announce new seemingly large discoveries of oil as if they are the solution to what is really an unfolding liquid fuels crisis. They point to the Tupi field off Brazil which is purported to have 8 billion barrels of oil in it. And, they point to discoveries in the deepwater Gulf of Mexico thought to contain between 3 and 15 billion barrels. And, they point to the 4 billion barrels in the Bakken Shale in North Dakota. It all sounds like a lot. When I ask audiences how long a billion barrels of oil will last the world at current rates of consumption, I often get replies that range anywhere from three months to 5 years. The correct answer is 12 days. Just multiply these multi-billion-barrel discoveries by 12, and you'll realize right away that they are not going to overcome the constraints we are experiencing in oil supplies.

Författare:  GL [ tor 12-03-01 20:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Peakoil

Mer om framtida oljeproduktion och prognoser om dess pris.

http://www.newsmill.se/artikel/2012/03/ ... esteringar

Författare:  karlmb [ fre 12-03-02 12:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Peakoil

GL skrev:
Intressant information om den stagnerande oljeutvinningen.

http://scitizen.com/future-energies/tim ... -3714.html

Citat:
The media loves to announce new seemingly large discoveries of oil as if they are the solution to what is really an unfolding liquid fuels crisis. They point to the Tupi field off Brazil which is purported to have 8 billion barrels of oil in it. And, they point to discoveries in the deepwater Gulf of Mexico thought to contain between 3 and 15 billion barrels. And, they point to the 4 billion barrels in the Bakken Shale in North Dakota. It all sounds like a lot. When I ask audiences how long a billion barrels of oil will last the world at current rates of consumption, I often get replies that range anywhere from three months to 5 years. The correct answer is 12 days. Just multiply these multi-billion-barrel discoveries by 12, and you'll realize right away that they are not going to overcome the constraints we are experiencing in oil supplies.


Nej...utan det viktigaste är att vi får ner energiförbrukningen, därför är det dieselmotorer vi måste satsa på !
MVH/ Olle Hådell, lobbyist inne på Transportstyrelsen

Författare:  nyfiken [ mån 12-03-05 16:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Peakoil

Ur SvD.
Oljejättar satte nytt vinstrekord
Vinsten för fem av världens största oljebolag satte nytt rekord 2011. Den blev sammanlagt 137 miljarder dollar efter skatt. Trots försök att framstå som mer miljövänliga satsar oljebolagen 200 gånger mer på fossil energi än på förnyelsebara energikällor.

Exxon Mobils vinst för 2011 uppgick till 41 miljarder dollar.
FOTO: AP
2 mars 2012 kl 10:00
Läs mer: http://www.svd.se/naringsliv/oljejattar ... 893967.svd

Författare:  nyfiken [ lör 12-03-10 08:57 ]
Inläggsrubrik:  Nytt bensinpris. För sjunde gången i år.

Förbered er mentalt på 16 kronor per litern
Nytt rekordpris på bensin och svenska bilister får vänja sig vid höga prisnivåer.

Analys Leif Petersen Svenska Dagbladet.
9 mars 2012 kl 16:25.
Läs mer: http://www.svd.se/naringsliv/forbered-e ... 912275.svd

Författare:  aryan [ lör 12-03-10 10:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: Peakoil

Citat:
Ledande bensinbolag höjde på fredagen sina riktpriser på bensin med 10 öre till den nya rekordnivån 15:53 kronor per liter 95-oktanig bensin. Dieselpriset höjdes samtidigt till 15:24 kronor per liter, vilket även det är nytt rekord.
Etanolen kostar liksom tidigare 10:38

Författare:  karlmb [ lör 12-03-10 13:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Peakoil

Jag trodde aldrig att jag skulle le åt en sådan nyhet för 10 år sen...

Författare:  gt-i [ lör 12-03-10 19:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Peakoil

Själv vänjer jag mig snabbt. Nu tycker jag att jag fyndar när jag tankar diesel för 14:40, då riktpriset är dryga 15. För ett år sedan hade 14:40 svidit.

Författare:  göinge [ sön 12-03-11 18:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Peakoil

Vilket liv det var när bensinpriset var 9,99 och bensinbolagen lyckades lura i folk att nu måste regeringen agera för nu kunde man ju inte höja priset mer även om man var tvungen på grund av världsmarknadspriset - siffrorna var slut! Det gick ju alldeles utmärkt. Tyvärr hjälper varken folks påstådda miljöengagemang eller krokodiltårar vid pumpen över priset - bensin- och dieselkonsumtionen håller sig på hög nivå. Och peak oil tycks de flesta tro är fantasier!

Sida 2 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/