Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-04-06 12:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-03-27 01:29 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Det som fick mig att fundera på detta var när jag läste Per-Olof Lönnroths krönika i GP-Motor 08-03-26 (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=409965).

Per-Olof konstaterar att de bilar som säljs som miljöbilar främst är stora etanolbilar.
Per-Olof Lönnroths skrev:
Vad är det då för miljövänliga bilar som säljs? Jo, främst större etanoldrivna bilar. För storstäderna skulle det kännas mera naturligt att välja en mindre bil, men så är inte fallet.

Slutsatsen av denna upptäckt blir:
Per-Olof Lönnroths skrev:
Den som väljer en liten diesel med en förbrukning under halvlitern vill jag nominera som den stora miljövännen.


Detta påstående gjorde mig förvirrad. Jag surfade in på miljöfordon.se och kollade in CO2 för olika modellerna dels diesel och dels bensin/etanol.

Den dieselbil som jag hittade som hade lägst CO2 var "SEAT IBIZA 1.4 ECO-motive DPF" med CO2 utsläpp på 99g/km

Den etanolbil som hade lägst CO2 (på bensin) var "CITROËN C4 1.6i SX BioFlex" med CO2 utsläpp på 160 g/km.

Naturvårdsverket anger att kilmatpåverkan för en FFV bil som körs på etanol reduceras med 44%. För hur naurvårdsverket kommit framtill denna siffra så läs "Index över nya bilars klimatpåverkan". Bland annat har hänsyn tagits till att bilen inte alltid tankas med etanol, att vinterkvaliten på E85 egentligen är E75 osv.

Om CO2 reduceras med 44% måste 66% bli kvar detta ger att 160*0,66 är lika med klimatpåverkan när bilen körs på etanol. För etanolbilen gav detta utsläpp av CO2 av storleken 105,6 g/km.

Om jag har räknat rätt, vilket inte alls är säkert, så har Per-Olof Lönnroth rätt. De små dieslarna som säljs är bättre ur ett klimatperspektiv än de stora etanolbilarna.

EDIT: Det visade sig att jag inte hade räknat rätt. Etanolbilens CO2 skall vara 90g/km vilket leder till att etanolbilen har lägst utsläpp.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Senast redigerad av Anti tor 08-03-27 09:29, redigerad totalt 3 gånger.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 07:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3226
Ort: Hässleholm
Jomen om man inte vill ha en liten krockosäker och obekväm bil med bagageutrymme stort nog för en necessär? Volvo V70 är fortfarande Sveriges mest sålda bil. Jämför en diesel-V70 med en etanol-V70. Då vinner etanolbilen överlägset. Man kan inte jämföra en etanol-V70 med en diesel-Ibiza. Det är ju tramsigt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 08:21 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Naturligtvis är det som du säger. När jag jämförde Ford Focus FFV och dieseln så var etanolbilen bättre. Det är troligen även så ifall man skulle jämföra genomsnitts dieseln med genomsnitts FFV.

Jag valde medvetet de bilar som gav minst utsläpp i båda kategorierna för att kunna göra någon typ av jämförelse. Problemet är bara att det verkar inte finnas några små etanolbilar att jämföra med.

Det är troligen ganska många människor som sitter och kör runt i en V70 som skulle klarat sig utmärkt med en Seat Ibiza. Det är lite det som är Per-Olof Lönnroths poäng.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 09:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1201
Ort: Nyköping
Anti

Om man räknar rätt så blir 1-0,44 = 0,56 så det beräknade CO2 utsläppet från etanolbilen blir 0,56*160 = 90g/km och vinner därmed över dieselbilen. 0,44 verkar dock något pessimistiskt när man numera knappast behöver tanka bensin i brist på mackar.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 09:16 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Tackar GL. Jag tänke väl att han inte kunde ha rätt. Jag får skylla på att jag var en aning trött när jag skrev. :oops:

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 09:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3226
Ort: Hässleholm
Självklart är det många V70-ägare som hade klarat sig med en Ibiza. Även jag har propagerat starkt för mindre bilar. Men många köper bil efter behovet på semesterresan en vecka om året. Andra köper utrymmesmässigt onödigt stor bil för att den är säkrare. Oavsett vilket är detta en attitydsgrej som är jättesvårt att ändra på. Då är det enklare och bättre att få folk att köpa etanolversionen av Volvo V70 istället. Mycket riktigt var också 22,9% av den totala nysålda bilparken etanolbilar och 2,4% små "snåldieslar".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 09:32 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Del av problemet är också bristen på småbilar som går på etanol. Tittar man på Gröna bilisters "Miljöbästa bilar 2007" för småbilar så finns inte en enda etanolbil med.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 09:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Du missade lite i din beräkning, se http://www.naturvardsverket.se/Document ... 5719-7.pdf

sidan 16-17, beräkningen

(0,92 * 0,81 * 0,83) / (1,35 * 1,02500) = 44,7%

utgår ifrån att FFV bilar bara tankas med E85 i 83% av fallen, jag tror dessa siffror är föråldrade iom att tillgången av tankställen är nu så god och att flesta därför tankar mera E85 än så, siffran borde väl snarare vara 98%? Det är i varje fall något man kan påverka själv, själv tankar jag aldrig bensin.
Citat:
3. E85 antas tankas vid 83 procent av tankningstillfällena
Etanolbilar kan också köras på bensin. Baserat på total försåld volym E85 under 2006 (63 miljoner liter), genomsnittligt antal etanolfordon i drift under året (34 300), körsträcka för nya bilar (2000 mil per år) och merförbrukning enligt punkt 4 och 5 nedan, användes E85 till 83 procent som bränsle i etanolbilarna under 20069


Sedan fins redan denna faktor 1,025% "merförbrukning" av FFV bilar i beräkningen som redan inbakad i CO2 utsläppsifran:
Citat:
5. Bränsleförbrukning vid bensindrift är 1,025 gånger högre för nya etanolbilar
Bränsleförbrukningen för nya etanolbilar 2006 var i genomsnitt 8,2 liter per 100 km vid bensindrift, vilket kan jämföras med 8,0 för bensinbilar registrerade under samma år.


Då blir istället reduktionen
Reduktion = ( 0,92 * 0,81 * 0,98 ) / 1,35 = 54 % !

"CITROËN C4 1.6i SX BioFlex" med CO2 utsläpp på 160 g/km blir då
160 * 0,46 = 73,6 g/km dvs väl under

"SEAT IBIZA 1.4 ECO-motive DPF" med CO2 utsläpp på 99 g/km

Så den som vill vara miljömetveten ska köpa bioflexbilen och ska (såklart) undvika att tanka bensin!

Att det även behövs småbilar på etanol är en annan femma, dessa får vi än så länge väl konvertera själva.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 09:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3226
Ort: Hässleholm
Anti skrev:
Del av problemet är också bristen på småbilar som går på etanol. Tittar man på Gröna bilisters "Miljöbästa bilar 2007" för småbilar så finns inte en enda etanolbil med.


Hittills har det ju varit mest mellanklassbilar som kommit som etanolbilar (Ford Focus, Ford C-Max, Citroën C4, Peugeot 307, Renault Megané, Seat Leon, Seat Leon, Volkswagen Golf, Volvo C30, Volvo S40, Volvo V50). Närmast kommer Ford Mondeo och S-Max som etanolbilar. Därefter ytterligare stora bilar som Mazda 5, Mazda 6, Peugeot 407 och Citroën C5. MEN också Renault Clio och Twingo!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 09:48 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Jag vände mig hit för att jag tycket själv att slutsatserna verkade lite konstiga. Jag satt och knåpade på ett mail till Per-Olof där han gärna fick förklara hur han hade kommit fram till sin ståndpunkt. När jag fick detta resultat p.g.a. felräkning så vände jag mig hit för att få klarhet.

OT: Jag håller med dig Aryan och GL att naturvårdsverkets siffror är lite väl pessimistiska, men jag utgick från dem för att kunna ha en referens att stödja mig mot.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 09:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Bra, så nu har Lönnroth ännu mer att förklara..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 10:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Anti skrev:
Jag håller med dig Aryan och GL att naturvårdsverkets siffror är lite väl pessimistiska, men jag utgick från dem för att kunna ha en referens att stödja mig mot.


Hur det än är borde man inte ta med faktorn under punkt 5 om man vet bilens CO2 utsläpp.

Använder du NV rapport som argument blir f.ö. CO2 utsläppen från dieseln än högre iom att de har tagit med bränslets totala CO2 utsläpp, om man använde 0,38 l/mil förbrukningssifra som jag såg på nätet så blir det 114 gr CO2/mil.

C4 Bioflex: 0,91 l E85/mil:
endast 55 g fossilt koldioxid per km

När denna körs på E75 ligger förbrukningen lägre men om jag helt struntar i det blir 0,91 l E75/mil: 78,14 g CO2/km

/Aryan

PS kul att Renault även kommer med småbilar, det händer mkt i Frankrike nu!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 10:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
aryan skrev:
C4 Bioflex: 0,91 l E85/mil:
endast 55 g fossilt koldioxid per km


Om man däremot skulle få tanka Fiaten med RME så blir en förbrukning på 0,38 ungefär lika hög, 57,57 g CO2/km utsläpp, men med RME borde förbrukningen också stiga med ca 6% till ca 0,4 l/mil och då blir det 60,6 g CO2/km

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 12:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
RME höjer även NOx och är svårt att få fram i stora mängder.
Kräver dessutom stor gift- och gödselanvändning. (Är det medräknat i RME-CO2-siffran?)
Men det löser väl sig enligt diesellobbyn..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-03-27 13:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
RME höjer även NOx och är svårt att få fram i stora mängder.
Kräver dessutom stor gift- och gödselanvändning. (Är det medräknat i RME-CO2-siffran?)
Men det löser väl sig enligt diesellobbyn..


Tror inte RME höjer NOx i förhållande till diesel, har för mig att det är tvärtom fast skillnaden är inte så stor, däremot är nog etanol mindre illa än Diesel/RME.

Vad gäller RME-CO2 siffran står det i NV rapport om detta:
Citat:
Antagandet baseras på att RME reducerar klimatpåverkan med cirka 50 procent 15)

15) JRC/CONCAWE/EUCAR: http://ies.jrc.cec.eu.int/index.php?id=346


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011