Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-04-23 09:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nils-Eric Frendin, chefredaktör för Vi Bilägare, har skrivit följande krönika:

Citat:
Baksmälla för dieselköparna

Det började i dur med dubbla skatterabatter men slutade i moll med ett dieselpris som sköt i höjden och passerade literpriset på bensin med råge. Idag finns många upprörda ägare till nya dieselbilar som känner sig rent ut sagt blåsta på konfekten. 2008-04-21

Under hela förra året kunde den som köpte ny dieselbil, som klarade miljögränsen på 120 gram koldioxid per kilometer, få 10 000 kr i miljöpremie. Hade bilen dessutom partikelfilter blev det 6 000 kr extra, totalt 16 000 kr alltså. Idag finns inte partikelfilterrabatten längre, men den som slog till före årsskiftet kunde tillgodogöra sig båda rabatterna.

En bra affär ekonomiskt som inte blev sämre av dieselbilens låga förbrukning, men också en bra insats för miljön. Vad händer då? Jo, priset på diesel skjuter i höjden med raketfart och passerar för första gången i historien priset på bensin med närmare en krona. Snopet!

Inte blir det bättre av att de flesta bedömare tror att dieselpriset kommer att ligga kvar på en hög nivå. I senaster numret av Vi Bilägare (6/2008) har vi försökt reda ut varför dieseln plötsligt blivit så mycket dyrare.

” motmedel
i sin hand”
Ökad efterfrågan i kombination med bristande raffinaderikapacitet anges vara den främsta orsaken. Och visst har efterfrågan ökat, i Sverige säljs det nu för första gången mer diesel än bensin. Så har vi också det tredje högsta priset i Europa, det är bara Norge och Storbritannien som tar ut runt en krona mer. Hos vår granne Finland är dieseln 1 krona och 50 öre billigare per liter. Billigast i Europa är Lettland där dieseln kostar 9.41 kr litern.

Att stimulera den lovande trenden med en övergång till lågförbrukande dieselbilar är helt rätt ur miljösynpunkt. Därför är det olyckligt att den dieselboom vi sett det senaste året nu kanske kommer av sig på grund prishöjningen på bränslet.

Men det behöver inte bli så, regeringen har ett motmedel i sin hand om den bara är beredd att använda sig av det. Genom att, åtminstone tillfälligt, ta bort straffskatten, närmare 60 öre litern, på importerad, svavelfri diesel skulle priset kunna sänkas till en nivå i närheten av där det låg tidigare.

Frågan är förstås om den viljan finns, skattekronorna har en tendens att väga tyngre än miljöintresset när det väl kommer till kritan.


Vad tycker du?
Ska dieselskatten sänkas?.

Nils-Eric Frendin
Chefredaktör


http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12278

Jag tog chansen och tyckte till med följande mejl:

Citat:
Hej.

Självklart ska dieselskatten INTE sänkas. Om diesel hade varit lösningen på
våra miljöproblem förstår jag inte varför man inte har satsat på detta bränsle
flera decennier tidigare. Nej, miljöproblemen löses inte med ett bränsle som
endast sänker koldioxidutsläppen med 20%, men i övrigt har samma eller högre
utsläpp än bensin. Exempelvis är ju kväveoxidutsläppen tre gånger högre för en
dieselbil än motsvarande bensinbil.

Lösningen är istället förnybara bränslen som etanol och biogas och för alla
del också RME för dieselmotorer. Etanol bombarderas med myter och halvsanningar
om dess dåliga egenskaper ur miljö- och etisk synpunkt. Ett bombardemang som
gasbilar slipper. Antagligen eftersom det säljs så få gasbilar (94 stycken i
februari mot 4649 etanolbilar). Pratet om vätgas om 10-15 år har pågått de
senaste 50 åren och hela tiden har det hetat just att om 10-15 år har vi
fungerande vätgasbilar här och ett utbyggt infrastrukturnät. Alltså bara ett
sätt att förhala övergången till dagens förnybara bränslen med löftet om att
det snart kommer något som är ännu bättre. Det kommer säkert något ännu bättre,
men tills dess bör vi använda det bästa vi har idag och det bästa vi har idag
är absolut inte diesel.

Etanol är ett utmärkt bränsle. Etanoldrift ger en minskning av utsläppen av
fossil koldioxid upp till 75 procent. Allra bäst ur miljösynpunkt är etanol
från sockerrör odlade i tropiska områden. Etanolen i E85 i Sverige består till
70 procent av etanol från sockerrör. Resterande 30 procent kommer från rester
från pappersmassainsustrin. Den etanol som i Sverige produceras ur vete går åt
till låginblandningen i bensin. Forskning sker på nästa generations
cellulosabaserade etanol. Runtom i världen utvecklas också metoder att utvinna
etanol ur sädesstrån, men också syntetisk etanol. Snart har vi etanol som inte
kan beskyllas för att konkurrera med matproduktionen. Sverige är inte på något
sätt unikt i sin satsning på etanol. I USA finns 500 fler etanolpumpar än i
Sverige och många fler etanolbilmodeller. I Frankrike finns sammanlagt 245
pumpar och i Tyskland 145. Etanolpumpar finns även i bland annat i Belgien,
Spanien, Schweiz, Storbritannien, Estland, Norge, Nederländerna och Ungern.
Runtom i Europa byggs etanolfabriker upp.

Det har också visat sig att nyblivna dieselbilsägare kör mer och därför tas
den 20-procentiga minskningen av koldioxidutsläppen ut av ännu sämre resvanor
när man ännu oftare tar bilen när man lika gärna kunde ha cyklat, samåkt eller
åkt kollektivt.

Robert Korán, Hässleholm
kassör i föreningen Etanol.nu

Om Etanol.nu:
Föreningen verkar för att fossila drivmedel ersätts med etanol. Detta sker
genom att föreningen sprider information om etanol som bränsle, gällande hela
kedjan från produktion till förbrukning och omfattar såväl hållbar produktion
som ekonomi för den som driver sin bil på etanol. Vi påverkar lagar och
regelverk så att det ska bli enklare att som privatperson konvertera sin bil.
Vi verkar även för att kunskapen om etanol som bränsle och konvertering av
bensinmotorer till etanoldrift ökas och sprids.
Vår enda drivkraft för att verka för etanoldrift är miljöfrågor i allmänhet
och accelererande växthuseffekten i synnerhet. Etanol är ett biobränsle som är
tillgängligt nu och kan användas i befintliga bilar.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-23 09:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mkt bra!
Få se vad redaktionen tycker om dina "synpunkter"...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-23 14:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nu har jag fått svar från Nils-Eric Frendin. Mitt inlägg hamnar förmodligen på deras insändarsida.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-23 15:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Toppen!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-23 15:17 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Saknar att man kan köra dieselmotorer på etanol. Inte så bra för närmiljön, men det är effektivt i alla fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-23 16:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MagnusH skrev:
Saknar att man kan köra dieselmotorer på etanol. Inte så bra för närmiljön, men det är effektivt i alla fall.


INte nödvändigtvis så mkt effektivare då som sagt.
Men alltid omvänder det ngn dieselälskare..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-23 16:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det bäste vore om dieselskatten höjdes till samma nivå som bensinskatten, energiskatt räknad per kWh och CO2 skatt per kg CO2 .

Samtidigt skulle dieselbiens vägskatt i rättvisans namn behöva sänkas till bensin bilens vägsskatt.

Så ökar man de rörliga kostnader och sänker de fasta och gör man alternativa/bio-bränslen mera inressanta även för dieselbilar.

enl skatteverket finns f.n. följande bensin och dieselskatter

1 l Bensin MK1 (dvs 9,1 kWh, 2,77 kg CO2)
2,95 kr/l energiskatt (9,1 kWh)
2,34 kr/l koldioxidskatt

0,32417582418 kr/kWh energiskatt
0,84476534296 kr/kg CO2 skatt


Diesel MK1 (dvs ca 10 kWh, 3 kg CO2)
1,277 kr/l energiskatt
2,883 kr/l koldioxidskatt
= 4,16 summa skatt ex moms
5,2 ink moms

0,1277 kr/kWh energiskatt
0.961 kr/kg CO2 skatt

Dieseln borde då istället ha
3,24 energiskatt
2,53 CO2 skatt
= 6,77 summa skatt ex moms
8,4625 ink moms

Dvs 3,2625 kr / liter diesel mera.

Nu är det väl 2% skattefri RME i dieseln alltså bör skattehöjningen vara ca 3,20 kr

Då blir det korrekta priset på en liter diesel 16,20

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011