Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-05-13 17:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.sika-institute.se/Doclib/200 ... 2008_4.pdf

Citat:
För målåret 2020 krävs ett bensinpris på ungefär 14,10 – 16,00 kr/liter från och med 2008 med reglering i intervallet 100 - 40 procent för stabilisering av utsläppen till 1990 års nivå. Detta motsvarar koldioxidskattehöjningar mellan 0,70 – 1,30 kr/kg (vid utsläpp 130 gram per fordonskilometer). Högre utsläppsnivåer i Sverige ställer större krav på användning av generella styrmedel för att nå målen, och omvänt.

För att nå en minskning till 80 procent av 1990 års nivå kräver ett bensinpris på mellan 22,20 och 24,60 kr/liter från och med 2008 beroende på reglering, vilket motsvarar koldioxidskattehöjningar i storleksordningen 3,50 - 4,30 kr/kg (vid utsläpp 130 gram per fordonskilometer).

Resultat avseende 2010 anger att det krävs ett bensinpris på 15,20 – 16,10 kr/liter från och med 2008 för att stabilisera utsläppen till 1990 års nivå. Observera dock att detta resultat är mycket känsligt för de exakta nivåerna i nuläget på grund av den korta tiden som återstår till 2010.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 19:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
25 spänn per liter år 2020 tycker jag känns optimistiskt. Jag tycker det inte ens är säkert att man kan köpa petroleum då. Stenkolsavkok kanske. Den som lever får se.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 21:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ganska meningslösa kalkyler egentligen.
Besnin kanske inte ens finns då.
Och om det gör det så kör väl folk som vanligt.
De verkar inte ha alla hästarna inne..
Den intressanta frågorna är hur mkt bil man kör i framtiden, och vilket bränsle de går på.
Den första frågan bottnar i att den mesta bilkörningen skulle gå att stoppa när som helst...och att nästa generation kommer att leva som kineserna på 50-talet..kanske en dröm för de där forskarna.
Den andra vet vi redan svaret på...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 21:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Citat:
För att nå en minskning till 80 procent av 1990 års nivå kräver ett bensinpris på mellan 22,20 och 24,60 kr/liter från och med 2008 beroende på reglering, vilket motsvarar koldioxidskattehöjningar i storleksordningen 3,50 - 4,30 kr/kg (vid utsläpp 130 gram per fordonskilometer).


from 2008 är väl ganska snart?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 08:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag diskuterade det här med vilka nivåer på bensinpris som krävs för att få folk att köra bil eller byta bränsle igår. Jag sa att redan vid tio kronor var det ramaskri bland folk, men sedan har inte mycket hänt vad gäller folks körvanor. Och de som är anti alternativa bränslen fortsätter köpa bensinbil. Lika ofta som "när bensinen kostar XX kronor kommer jag att byta till etanol" har jag mött "när etanolen kostar fem kronor kommer jag att byta till etanol". Det senare kommer dock aldrig att hända, så många kommer envist att fortsätta köpa bensinbil och inte heller bryta sina körvanor.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 10:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
2008 är iofs ....nu...
Hur kan man tro att det ens hjälper med 30:-/liter om man vill få en ändring av folks körvanor idag?
Folk måste ju åtminstone få tid och råd att köpa andra bilar eller konvertera.

Hehe, och i helgen skall fossilisterna visst ha en "blockad" emot vissa mackkedjor, tror det var Statoil o Preem genom att inte tanka alls där.

De tycker man måste protestera mot kedjornas fossilprissättning, trots att största prisuppgången kommer av priset på råolja och skattehöjningar..

Vi får väl se hur många man lyckas samla ihop.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 10:52 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
karlmb skrev:
2008 är iofs ....nu...
Hur kan man tro att det ens hjälper med 30:-/liter om man vill få en ändring av folks körvanor idag?
Folk måste ju åtminstone få tid och råd att köpa andra bilar eller konvertera.

Hehe, och i helgen skall fossilisterna visst ha en "blockad" emot vissa mackkedjor, tror det var Statoil o Preem genom att inte tanka alls där.

De tycker man måste protestera mot kedjornas fossilprissättning, trots att största prisuppgången kommer av priset på råolja och skattehöjningar..

Vi får väl se hur många man lyckas samla ihop.

-----------------------------
För att få folk att ändra körvanor måste man också ge ett realistiskt alternativ. Priset på enstaka kollektivtrafikresor har ökat snabbare än bensinpriset den senaste tiden. Visst, månadskort är billiga men det skulle ha en bra effekt tror jag om man t.ex. i Stockholm återinförde att en kollektivresa över hela nätet bara kostar 20 kr.

I Norrköping har man infört ett 'tillägg' för kontantköpta biljetter på buss eller spårvagn på 20 kr. Med följd att man märkt en tydlig resandenedgång. Visst, det är problem att hantera kontanter men lös dem i stället för att skrämma iväg alla spotanresenärer.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 10:57 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 18:19
Inlägg: 960
göinge skrev:
Jag diskuterade det här med vilka nivåer på bensinpris som krävs för att få folk att köra bil eller byta bränsle igår. Jag sa att redan vid tio kronor var det ramaskri bland folk, men sedan har inte mycket hänt vad gäller folks körvanor. Och de som är anti alternativa bränslen fortsätter köpa bensinbil. Lika ofta som "när bensinen kostar XX kronor kommer jag att byta till etanol" har jag mött "när etanolen kostar fem kronor kommer jag att byta till etanol". Det senare kommer dock aldrig att hända, så många kommer envist att fortsätta köpa bensinbil och inte heller bryta sina körvanor.

------------------------
Det finns redan idag en tillräcklig morot för att köpa etanolbil i och med att det är 2-3 kr/mil billigare att köra på E85.

Givetvis tänker de som står i begrepp att köpa ny bil på detta. Det är en faktor bland flera. Vänta ett år så tror jag (trots min välbefogade kritik mot etanolen) att andelen etanolbilar är uppe i nästan 50% av nybilsregistreringarna.

/track_snake


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 11:09 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 23:46, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 11:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
track_snake skrev:
göinge skrev:
Jag diskuterade det här med vilka nivåer på bensinpris som krävs för att få folk att köra bil eller byta bränsle igår. Jag sa att redan vid tio kronor var det ramaskri bland folk, men sedan har inte mycket hänt vad gäller folks körvanor. Och de som är anti alternativa bränslen fortsätter köpa bensinbil. Lika ofta som "när bensinen kostar XX kronor kommer jag att byta till etanol" har jag mött "när etanolen kostar fem kronor kommer jag att byta till etanol". Det senare kommer dock aldrig att hända, så många kommer envist att fortsätta köpa bensinbil och inte heller bryta sina körvanor.

------------------------
Det finns redan idag en tillräcklig morot för att köpa etanolbil i och med att det är 2-3 kr/mil billigare att köra på E85.

Givetvis tänker de som står i begrepp att köpa ny bil på detta. Det är en faktor bland flera. Vänta ett år så tror jag (trots min välbefogade kritik mot etanolen) att andelen etanolbilar är uppe i nästan 50% av nybilsregistreringarna.

/track_snake


Ja, men tyvärr lurar dieselbilssäljarna köparna att tro att etanolen snart blir mkt dyrare, och dieseln kommer att gå ned...
Synd om de stackare som går på det.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 12:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag fick se på jobbparkeringen här idag att det står en ny SAAB 9-5 Biopower här. Den andra etanolbilen efter min Ford Focus flexifuel (som mycket sällan står här eftersom jag nästan alltid cyklar) eller den tredje efter firmabilen, också en SAAB 9-5 Biopower.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-24 19:25 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
karlmb skrev:
Ja, men tyvärr lurar dieselbilssäljarna köparna att tro att etanolen snart blir mkt dyrare, och dieseln kommer att gå ned...
Synd om de stackare som går på det.


Vissa handlare har ju siktat in sig på dieselbilar och frågar man om en etanolbil blir man knappt trodd... VAG och PSA är två koncerner där diesel har starkt fäste! Möjligen kommer det att bli anda tongångar från dessa handlare nu när priserna på fossilbränslena drar iväg....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-31 16:28 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
I veckan var jag och familjen i Turkiet. Där kostade diesel från 2.5 till 3.25 Lira(YTL) och där en lira är ca 5 kronor, alltså mellan ca 12,50 och 16, 25 kronor/liter(beroende på kvalitet). Bensinen kostade mellan 3.40 och 3.60 för BF95 alltså mellan 17 och 18 kronor. För 97 oktan är det ca 50 öre till 1 krona dyrare.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011