Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-05-18 23:11 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 16:39
Inlägg: 9
Hej på er det var länge sedan jag loggade in på denna sida dock besökt den desto mer. Det här är kanske något som användare på den här forumsidan kan svara på.

Jag har inhandlat en fotogenvärmare på dryga 2000 watt som komplement för att snabbare kunna få upp temperaturen i en utkyld sommarstuga. Denna fungerar visserligen men fotogenet är inte helt luktfritt efter att ha stått på i ett par timmar. Därmed min fråga - vet någon om det finns något renare alternativ som man kan använda istället för fotogen? Är det miljövänligt så är det ju bara positivt dock om renare fossila produkter finns så är ju även de av intresse.

Vidare är det någon som känner till någon tumregel som förtäljer hur länge man kan ha en sådan värmare på utan att det är någon fara för koldioxidförgiftning? Stugan i fråga är bara på 30 kvm. Sistnämnda fråga är väl lite utanför denne sidas område men jag vet inte vart jag ska vända mig annars.

//Kent Andersson


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 07:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Är inte en luftsolfångare http://www.kommun-energirad.vilhelmina. ... olWebb.pdf den idealiska lösningen för att få ur råheten ur en sommarstuga?

Man får då in både värme och ventilation (torr luft) när solen tittar fram.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-19 23:31 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 16:39
Inlägg: 9
Jaha så det finns alternativ trots allt. Jag ska kontrollera vad min tändvätska är gjord av för något. Den kanske är gjord av
n-paraffin? Det verkar ju vara enklast.

EcoPar låter intressant men vart får jag tag i sådant?

Vidare användandet av en luftsolfångare har jag hört talas om förut. Tekniken är intressant men låter som ett större projekt som jag inte har tid till, det finns annat som har högre prioritet.

//Kent


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 22:16 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 16:39
Inlägg: 9
Nja jag bor ju inte alls i närheten, dock kan jag se att stadsbussarna i min kommun i flera år har skyltat med att de kör på något som kallas Paradiesel. Jag gissar på att det är ett likvärdigt alternativ. Dock jag har svårt att se hur man skulle kunna övertala någon på Bussbolaget att få köpa några liter. Känner ingen busschaufför heller vilket hade kunnat vara en genväg en sådan här gång. Dock Lampolja liksom något paraffinbaserat bränsle har jag lagt på minnet.

//Kent


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-20 22:27 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
I vår sommarstuga "lånar" jag med ut luftavfuktare som används för torkning av tvätt, första helgen efter vintern. Det funkar bra. Fukten försvinner fort och värmen kommer snabbt. Jag provade en lite enklare version typ denna
Bild
Den var inte lika snabb och tyst som den andra,

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-21 23:49 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 16:39
Inlägg: 9
Alldeles riktigt Sundsvall var det. Man tackar för komplettering om Paradiesel. Visste inte att stadsbussarna tog sitt bränsle från ett företag som hette Framtidsbränslen. Enligt deras hemsida så står det att de ska öppna det första tankstället just under 2008. Därmed blir det ju tillgängligt för allmänheten. Tror jag ska ta kontakt med dem och höra läget med dem.

En luftavfuktare är ju ett alternativ det med. Men jag håller mig nog till den värmare jag redan köpt. Dock det visar ju att det finns fler alternativ än jag anade på det här området.

//Kent


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011