Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Dieseln och dess avgaser
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=41&t=4790
Sida 2 av 4

Författare:  karlmb [ sön 09-03-15 22:30 ]
Inläggsrubrik: 

Men likväl är det så det fungerar.
Dessutom har ju utvecklingen de senaste åren drivits mot bättre och bättre finfördelning i hopp om att slutligen nå den perfekta förångningen av bränslet innan det bränns upp.
Tyvärr är resultatet istället visserligen mindre total massa sot, men i form av mkt mindre partikelstorlekar.
Tidigare producerades inga partiklar alls med dessa små storlekar, pga mkt större droppar som eldades.
Om du kikat genom ett partikelfilter så ser du att man kan se rakt igenom det, som en vanlig katalysator.
Visst är tanken att partiklarna ska häfta vid ytan i alla kanalerna i stenen, och visst ökar chansen att de gör det ju större ytan är. Men när de når filtret har de lägre temperatur och har mindre "klibbig" yta också, så resultatet blir uppenbarligen (mätrapporter finns ju), att många av dessa småpartiklar åker rakt igenom partikelfiltret.
Troligen finns det också en nedre gräns för hur små partiklar som alls fastnar i ett filter.

Författare:  göinge [ mån 09-03-16 09:52 ]
Inläggsrubrik: 

Förklaringen om att partikelfilter bara klarar att fånga upp stora partiklar och inte de mindre farligare har jag sett som rimlig, men här finns ju uppenbart olika åsikter och som alltid så blir folk nästan känslosamma i sina argument för det ena eller det andra. Jag har till exempel ibland mött åsikten att jag inte kan säga att dieselavgaser är de hälsofarligaste jämfört med bensin och etanol, för detta har ingen mätt. Inte sällan möts man från samma håll av åsikten att diesel är det renaste idag, bland annat på grund av partikelfiltret. Alltså tror man det och använder argument som man inte har belägg för. På motsvarande sätt måste därför mina argument sakna belägg när jag påstår att etanolavgaser är mycket renare än bensin- och dieselavgaser, då jag möts av motsvarande argument att jag inte kan veta det eftersom inte heller detta har mätts.

Både diesel- och etanolförespråkaren är så övertygade i sin åsikt att de blir känslosamma. Konstigt nog finns inga bensinförespråkare...

För att en gång för alla bli av med en debatt som bygger på antaganden som blivit till sanning bara för att de upprepats ett antal gånger och inte för att detta har testats i verkligheten, måste ett (oberoende) avgastest göras för några olika bensin-, diesel- och etanolbilar och gärna natur- och biogas också, så att gasen inte får chansen att stå kvar på sin piedelstal oemotsagd vad gäller avgasvärden.

Etanol.nu har ju som ambition att någon gång göra en avgastest på en etanolbil, men vi är en liten förening med en ännu mindre budget...

Författare:  karlmb [ mån 09-03-16 10:31 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Jag har till exempel ibland mött åsikten att jag inte kan säga att dieselavgaser är de hälsofarligaste jämfört med bensin och etanol, för detta har ingen mätt.


Det finns massor av mätningar av de ämnen som anses vara farliga.
Att antyda att det är några nya, okända ämnen som kommer från en etanolmotor är att lägga ut desinformation.
Med mätt, kanske de avser att en etanolbil idag inte certas på etanol, men mätningar finns det, t.ex. vv:s egna, med både konverterade och fabrikstillverkade etanolbilar.
Den som vill kritisera uppfattningen att en etanolmotor skulle vara sämre ur emissionssynpunkt än en diesel får faktiskt komma med ngt bättre än att etanolbilar inte certas på E85.

Författare:  Anders K [ tor 10-01-14 14:02 ]
Inläggsrubrik: 

Nanopartiklar från dieselmotorer skadliga (länkat via www.baff.info):
http://www.forskning.se/pressmeddelande ... 80006.html
Gissar att Swärd/Collin inte kommer att skriva om detta...

Författare:  matsuda [ tor 10-01-14 15:56 ]
Inläggsrubrik: 

Partikelproblemet kan man ju faktiskt få bukt med om man byter till biodiesel men NOx är inget att göra åt. Det brukar t.o.m öka...

Författare:  PRIUS [ tor 10-01-14 15:58 ]
Inläggsrubrik: 

Här kan man jämföra EPA Air pollution Score hos två snåla bilar på olika bränslen. Det är bland annat därför som dieselbilar inte är så vanliga i USA och inte går att köra i vissa delstater.
http://www.fueleconomy.gov/feg/bymodel/ ... rius.shtml
http://www.fueleconomy.gov/feg/noframes/21893.shtml
Här ser man att Priusen som har hög kompression har bättre avgasvärden på etanol än den redan rena bensinvarianten.
http://www.greenenergynetwork.com/media ... us-e85.PDF
Tur att inte dieselbilar är så farliga för vår hälsa här i Europa som dom är i USA, för här är det bara CO2 som jämförs i våra tidningars bilreportage.

Författare:  aryan [ tor 10-01-14 17:49 ]
Inläggsrubrik: 

matsuda skrev:
Partikelproblemet kan man ju faktiskt få bukt med om man byter till biodiesel men NOx är inget att göra åt. Det brukar t.o.m öka...


Ja dessa nano partiklar hör man sällan dieselförespråkare om, de tycker nog allt är löst med partikelfiltret.

Men att biodiesel råder bukt på partiklarna visste jag inte, sotar motorn inte eller vad beror det på? Paradoxalt nog får inte moderna dieslar med partikelfilter köras på RME något som det inte heller talas mkt om.

Däremot påstås det att ekopar ge mindre utsläpp av partikel och även ge mindre NOx http://www.ecopar.se/pages/default.asp?SectionID=1754 men det är väl fortfarande mera än en motsvarande ottomotor.

matsuda skrev:
men NOx är inget att göra åt. Det brukar t.o.m öka...


Med svalare förbränning, t ex etanol inblandning eller etanol-diesel borde även NOx gå ner?

/Aryan

Författare:  nyfiken [ mån 11-10-03 11:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

Ännu en ny forskarrapport i en lång rad. Från Forskning.se:
Partiklarna är orsaken till luftföroreningarnas skadlighet
2011-09-29
Pressmeddelande från
Umeå universitet

Dieselavgaser och ozon samverkar, och tillsammans ger de kraftigare påverkan på luftrören än var för sig. Partiklarna i dieselavgaserna ger skadliga effekter, både i luftrör och i hjärt-kärlsystemet. Det visar Stefan Barath i den avhandling han försvarar vid Umeå universitet onsdag 5 oktober.

Läs mer: http://www.forskning.se/pressmeddelande ... 02458.html

Författare:  torbjorn [ mån 11-10-03 14:03 ]
Inläggsrubrik:  Re:

aryan skrev:
matsuda skrev:
Partikelproblemet kan man ju faktiskt få bukt med om man byter till biodiesel men NOx är inget att göra åt. Det brukar t.o.m öka...


Ja dessa nano partiklar hör man sällan dieselförespråkare om, de tycker nog allt är löst med partikelfiltret.

Men att biodiesel råder bukt på partiklarna visste jag inte, sotar motorn inte eller vad beror det på? Paradoxalt nog får inte moderna dieslar med partikelfilter köras på RME något som det inte heller talas mkt om.

Däremot påstås det att ekopar ge mindre utsläpp av partikel och även ge mindre NOx http://www.ecopar.se/pages/default.asp?SectionID=1754 men det är väl fortfarande mera än en motsvarande ottomotor.

matsuda skrev:
men NOx är inget att göra åt. Det brukar t.o.m öka...


Med svalare förbränning, t ex etanol inblandning eller etanol-diesel borde även NOx gå ner?

/Aryan


Jag är tveksam till om det gör någon större skillnad. Vad jag har förstått så är det i början av förbränningstakten som det mesta av NOx bildas i en dieselmotor. Detta som följd av den s k tändfördröjningen - bränslet antänds ju inte omedelbart när det börjar spridas in, utan det dröjer en kort tid innan antändningen sker och då förbränns allt redan insprutat bränsle på en gång, vilket ger en momentan tryckstöt "dieselknack" varvid också kväveoxider bildas. Under resten av förbränningen, som sker med bränsle insprutat i jämnt flöde och under någotsånär konstant tryck, får man en förhållandevis mindre kväveoxidbildning.
De enda praktiska sätten att hålla ner NOx-utsläppen är dels att minska tändfördröjningen genom optimering av spridare, förbränningsrum mm och dels att använda EGR för att hålla ner förbränningshastigheten under tryckstöten. Tyvärr är det ju inte praktiskt möjligt att avlägsna kvävet ur insugningsluften, även om det skulle vara mycket effektivt.

Författare:  matsuda [ tis 11-10-04 08:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

Det finns väl en annars tillsats vid namn "Ad blue", gjord av något urinämne, som kan reagera med NOxen och spjälka upp den i syre och kväve. Har hört att vissa bussar använder sig av detta, men tror knappast att det tillämpas i personbilsdieslar.

Författare:  widmark [ tis 11-10-04 14:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

matsuda skrev:
Det finns väl en annars tillsats vid namn "Ad blue", gjord av något urinämne, som kan reagera med NOxen och spjälka upp den i syre och kväve. Har hört att vissa bussar använder sig av detta, men tror knappast att det tillämpas i personbilsdieslar.


Volkswagen har personbilar med SCR-cat. Nya dieseldrivna lastbilar och bussar har i princip alla SCR-cat med tillhörande Ad blue (urean)-tank för att kunna uppfylla Euro 6. Antagligen ett krav med för personbilsdieslar.

Författare:  karlmb [ tis 11-10-04 20:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

Man klarar troligen EU6 på personbilssidan utan urea (AdBlue). Dock knappast på tunga sidan.
Gällande NOx så kan man minska det med bättre spridare, flera insprutningar, mer EGR, mer etanol,, lägre effektuttag, lägre kompression, lägre laddtryck,
Samtliga åtgärder utom de två sista minskar även partiklarna.
De biodieselresultat som jag sett ökar NOx, troligen pga högre förbränningstemp..
Även sot/partiklar ökar.

Författare:  aryan [ mån 11-12-05 12:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

På tal om miljödieslar så tror jag att det i California och i Japans storstäder finns hårdare avgaskrav som gör att få personbilar med dieselmotor tillåts sälja där.

Författare:  karlmb [ mån 11-12-05 14:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

aryan skrev:
På tal om miljödieslar så tror jag att det i California och i Japans storstäder finns hårdare avgaskrav som gör att få personbilar med dieselmotor tillåts sälja där.


Jo, det om något borde kanske bita på en del miljödiesel-vänner...

Sida 2 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/