Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Fler vill höja skatter för att bromsa klimatförändringen
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=41&t=5458
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ tor 09-11-05 12:51 ]
Inläggsrubrik:  Fler vill höja skatter för att bromsa klimatförändringen

http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre ... pa-bensin/

Citat:
Svenskarnas beredskap att minska sina egna utsläpp av växthusgaser ligger kvar på en mycket hög nivå. Allt fler tycker också att det vore bra med extra skatter och avgifter på bensin, olja och flyg. Det visar Naturvårdsverkets årliga undersökning om allmänhetens inställning till klimatförändringen.


Citat:
Andelen som anser att det vore ”bra” om staten lade på extra skatter och avgifter på bensin, olja och flyg uppgår till rekordhöga 40 procent, en ökning från 33 procent förra året. Inkluderar man också dem som svarar ”ganska bra” blir andelen 63 procent, jämfört med 58 procent förra året.


Nu krävs det bara lite modiga politiker...

/Aryan

Författare:  gt-i [ fre 09-11-06 12:16 ]
Inläggsrubrik: 

De "modiga" politikerna vet vi alla var de återfinns. Jag personligen vet inte om det är vettigt att skatta ihjäl bilåkandet innan alternativ finns?

Som jag påpekat här många gånger tidigare, utan konkurrens kommer E85 priset följa bensinpriset uppåt lika snabbt som skatten höjs på fulsoppan. Det går ju alltid att skylla på bensindelen i E85, plus lite extra.

Författare:  aryan [ fre 09-11-06 12:27 ]
Inläggsrubrik: 

Alternativ finns ju? Därför tycker jag att politikerna bör lagstifta för att alternatva bränslen -räknat på energiinnehållet- altid ska vara billigare än fossila bränslen.

Då kan priset på E85 visserligen fortfarande följa bensil/diesel priserna -något som den ändå gör- men då är den i varje fall alltid garanterad billigare, en trygghet för bilköparen.

/Aryan

Författare:  gt-i [ fre 09-11-06 13:19 ]
Inläggsrubrik: 

Japp, det trista med alternativet är att även om det bara följer fulsoppan till 90% av prisökningen och alltid är 1 öre billigare per mil blir det till slut smärtsamt dyrt att köra bil, även med E85. Trist för de som inte har råd.

Politiskt styrda priser hur skalĺ det gå till i praktiken? En ökande soppaskatt vid sjunkande oljepriser? Undrar om bensinbolagen kommer sänka priset när skatten ökar med lika mycket...

Författare:  aryan [ fre 09-11-06 14:50 ]
Inläggsrubrik: 

gt-i skrev:
Japp, det trista med alternativet är att även om det bara följer fulsoppan till 90% av prisökningen och alltid är 1 öre billigare per mil blir det till slut smärtsamt dyrt att köra bil, även med E85. Trist för de som inte har råd.


Det är nog tyvärr ändå ofrånkomligt eftersom tiden vi kunde slösa med billig olja håller på att ta slut.

gt-i skrev:
Politiskt styrda priser hur skalĺ det gå till i praktiken? En ökande soppaskatt vid sjunkande oljepriser? Undrar om bensinbolagen kommer sänka priset när skatten ökar med lika mycket...


Det skulle kunna göras på lite olika sät men jag föreställer mig en utvidning av "pumplagen", dvs lag (2005:1248) om skyldighet att tillhandahålla förnybara drivmedel, http://lagen.nu/2005:1248

I den skulle man då skriva att alternativbränslet ska vara x procent billigare än priset på motsvarande energimängd fossilbränsle. "x" skulle t ex kunna vara 10%, då blir skillnaden lite mera påtagligt än 1 öre/l.

Sedan skulle det vara upp till "marknaden" att sätta priserna på sina bränslen.

/Aryan

Författare:  gt-i [ fre 09-11-06 17:49 ]
Inläggsrubrik: 

Innebär det att man skall lagstifta fram en större vinstmarginal på fossilbränslet? Eller tror någon att det kommer leda till mindre marginaler på alternativen?

Författare:  aryan [ fre 09-11-06 18:43 ]
Inläggsrubrik: 

gt-i skrev:
Innebär det att man skall lagstifta fram en större vinstmarginal på fossilbränslet? Eller tror någon att det kommer leda till mindre marginaler på alternativen?


Det blir följden, eftersom bolagen blir tvungna att ha högre bruttomarginal på fossilbränslen när oljepriset är låg, men troligtvis fortfarande mindre än vad de idag har på alternativbränslen.

De får såklart själva avgöra om de vill använda intäktetna för att sänka priset på alternativbränslen eller ej, men om de vill ha ett konkurrerande bensin och dieselpris då måste de ha låga alternativbränsle priser.

/Aryan

Författare:  gt-i [ lör 09-11-07 19:09 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
De får såklart själva avgöra om de vill använda intäktetna för att sänka priset på alternativbränslen eller ej, men om de vill ha ett konkurrerande bensin och dieselpris då måste de ha låga alternativbränsle priser.

Bra tänkt, så långt kom inte jag i tankebanorna, jag såg bara en ökad marginal som de kan skylla staten för.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/