Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lurad av bilen?
InläggPostat: ons 11-11-16 09:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
I Vi Bilägares biltestarblogg konstateras att dieseln blivit mycket dyrare än bensin och att man därför kanske borde testa fler bensinbilar istället. Man skriver att bilägare hört av sig till tidningen för att de känner sig "lurade av sin bil". Sanningen är väl att de blivit lurade av Vi Bilägare och andra biltidningar!

Citat:
Dieseln blir allt dyrare

Biltestarbloggen

Bensin eller diesel? Det är alltid frågan när vi ska välja motorer till våra testbilar. Nu är vi i Värmland med tre kombibilar som ska testas till Vi Bilägare nr 1 nästa år. Vi valde dieselmotorer. Det kanske inte var det smartaste för på OK i Hagfors kostade dieseln i dag 14,86 kr. Bensin kunde vi däremot köpa för 13,85 kr litern!

En och annan dieselbilsägare har hört av sig och känner sig lurad av sin bil. Sedan tidigt i höstas har dieseln bara blivit dyrare och det vill till att man kör både långt och snålt om det ska löna sig att ha en dieselbil.

Anledningen till att priset stigit är den gamla regeln om tillgång och efterfrågan. Det går åt mycket diesel i världen just nu och OKQ8 får betala 1 100 dollar per ton diesel. Bensin kostar bara 944 dollar per ton.

Även i Sverige gör vi av med mer diesel än bensin. I fjol tankade svenskarna 5,2 miljarder liter diesel och "bara" 4,5 miljarder liter bensin. I år blir det mer ändå.

Men dieseln har faktiskt varit dyrare än i dag. År 2008 var priset 14,99 kr/liter under en period. Fast vi är nog snart där igen...

I fortsättningen får vi väl testa fler bensinbilar. Vi måste ju tänka på redaktionskassan!


http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... rare-34941

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: ons 11-11-16 12:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Den dagen en journalist erkänner att han gått på en lobby-trend lär väl aldrig komma...:-(
Kul att skylla på själva bilen dock!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: ons 11-11-16 12:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Såklart finns bara de två valen!! Ännu en gång väljer man att låtsas som att etanol inte ens finns!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: ons 11-11-16 13:37 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
Såklart finns bara de två valen!!


Ja för väljer man en etanolbil väntas ju lägre andrahandsvärde samt att den inte går att tanka på bensin? :?

Hemma väljs det mellan diesel och etanol varje dag, 14,69*0,52=7,63 kr/mil för dieselbilen respektive 9,69*0,8=7,75 för alkoholisten.

Hoppas vinteretanolen gör att förbrukningen minskar något, jag hällde just i min sista dunk hamstrad sommaretanol.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: ons 11-11-16 20:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
gt-i skrev:
Citat:
Såklart finns bara de två valen!!


Ja för väljer man en etanolbil väntas ju lägre andrahandsvärde samt att den inte går att tanka på bensin? :?

Hemma väljs det mellan diesel och etanol varje dag, 14,69*0,52=7,63 kr/mil för dieselbilen respektive 9,69*0,8=7,75 för alkoholisten.

Hoppas vinteretanolen gör att förbrukningen minskar något, jag hällde just i min sista dunk hamstrad sommaretanol.


Så du är lika bekymrad över förbrukningen som Robert Collin. Tanka då bara bensin! :roll:

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: ons 11-11-16 21:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag ilsknade till och drog iväg lite inlägg där... Hade väntat mig motattack på bred front med alla totalt uttjatade argument mot etanol och alla för diesel(bensin), men det är som att jag inte ens hade gjort inlägget! Det belägger min teori att det finns ett kollektivt filter hos folk som plockar bort allt som innehåller etanol och/eller E85! :wink: Dock för att se om jag inte kan få någon reaktion så gjorde jag några till inlägg, med lite frågor i också. Få se då...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: tor 11-11-17 08:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Bra inlägg Baggis!
Kul att ngn kom med mothugg i form av en gammal aftonbladetartikel från 2009!
Den borde väl lätt kunna sågas ned?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: tor 11-11-17 16:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Bra ni andra som börjat skriva där, nu ska vi se vad reaktionen blir...
Troligen länkar väl nåt nöt hit och menar på att eftersom vi pratar om detta här så är vi mindre seriösa än de som bara skriver vad de läst i aftonbladet gång på gång... :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: mån 11-11-21 10:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Långtest 2011: Bränslekostnaderna en obehaglig överraskning

Publicerad 2011-11-21, 09:41

Långtest

Näst sista etappen är avverkad för årets långtetstall. Fortfarande irriterar den skenande bränsleförbrukningen, men i övrigt har bilarna varit i stort sett felfria. Enda undantaget är Dacia Duster, som tvingats till sin första reparation.
Hur mycket bränsle har jag kvar? Vågar jag åka vidare, eller måste jag in och tanka igen? Jag tyckte jag fyllde på alldeles nyss.

Dacia Dusters digitala bränslemätare har krånglat ända sedan bilen var ny. Den har visat lite som den vill och det har skapat osäkerhet hos långtestförarna, som aldrig riktigt vetat hur mycket diesel som funnits i tanken.

I samband med första servicen (som gick på 3 500 kr) påpekade vi felet och fick det fixat på garantin. Annars hade det blivit en dyr affär, notan för arbetet slutade på drygt 10 100 kronor. Orsaken till det saftiga beloppet är att hela instrumentklustret måste bytas och enbart delarna till detta går på nästan 7 000 kronor.

Ett annat problem är att vägmätaren följer med när instrumenten byts ut. Det vore i och för sig inget större bekymmer om bara siffrorna i den nya mätaren kunde justeras så att den visade bilens rätta miltal.

Men se det går inte alls. Dacias mätarelektronik är av gammaldags snitt och stängd för all yttre kommunikation. Det innebär att Dusterns körsträcka enligt den nya vägmätaren hamnade på noll mil efter reparationen, istället för verklighetens nästan 3 000.

Som gjort för att lura en begagnatköpare, kan tyckas. Men riktigt så lätt går det inte. Det verkliga miltalet finns noterat, såväl i bilens servicebok som i Dacias verkstadsdatorer. Ett bra tips är att kolla där om du är spekulant på en begagnad Duster.

Men ironiskt nog tycks inte heller Dacians nya bränslemätare fungera riktigt som den ska.

– Den har fortfarande lite hyss för sig och antyder att det finns mer bränsle kvar i tanken än det gör, skriver etappens testförare i sitt protokoll. Dessutom verkar det finnas en glappkontakt i värmeanläggningens belysning. Den slocknar ibland och lyser ibland.

”Sällsynt behaglig”
Långteststallets Volvo V60 ska också in på verkstad för reparation inom kort. Men inte på grund av något fel vi upptäckt. Orsaken är istället en säkerhetsåterkallelse från Volvo, där kunderna snabbt ombeds ta kontakt med närmaste auktoriserade verkstad.

Det har visat sig att vår bil hör till en begränsad serie V60-vagnar som kan drabbas av läckage i styrservosystemet. Så här skriver Volvo om problemet i ett brev som gått ut till berörda bilägare:

”Om läckage skulle inträffa kan du uppleva tung styrning och missljud. I värsta fall kan det leda till plötslig förlust av styrningens servoassistans utan någon föregående varning.”

”Om servoassistansen minskar eller upphör så går bilen fortfarande att styra även om styrningen blir trögare. Men det kan ändå inte uteslutas att felet kan leda till farliga situationer i trafiken.”

Enligt Volvo åtgärdas felet genom att styrservons övre returrör byts ut och det görs kostnadsfritt. Hittills har testlaget inte märkt av några styrproblem på Volvon. Tvärtom, så har V60:n rullat helt problemfritt och dessutom välgörande piggt, tyst och bekvämt.

– En sällsynt behaglig och trevlig bil att leva med, berömmer etappens testförare. För den som inte behöver jätteutrymmen och sätter värde på design och köregenskaper är V60 en perfekt sportkombi enligt min åsikt.

”Hopplöst slö”
Även Opel Meriva får en hel del beröm av sin senaste testförare, men på en punkt blir det tummen ned:

– Motorn förstör hela intrycket av bilen. 1,3-litersdieseln är hopplöst slö och trist så fort man begär lite mer än att bara lunka fram i måttlig fart, heter det bland annat i rapporten som fortsätter:

–Enda trösten är att Opeln är snål och jag kommer ofta ner en bra bit under 5,0 l/100 km om jag är försiktig med gasfoten. Åtminstone enligt färddatorn, om den nu talar sanning.

Etappens förare uppskattar där-emot Merivans ”felhängda” bakdörrar och stora förmåga att sluka last:

– Bakdörrarna är perfekta när man, som jag, ofta tvingas parkera trångt. Aldrig att det är några problem att ta ut grejor från baksätet. Ett annat plus är att Opeln trots sin litenhet lastar nästan osannolikt mycket skrymmande gods.

– Med en roligare motor skulle Merivan vara den idealiska familjebilen, förutsatt att ungarna är så stora så de sitter framåtvända. De annorlunda bakdörrarna gör det tyvärr väldigt besvärligt att använda bakåtvända barnstolar i bilen.

”Angenäm att köra”
Efter allt inledande krångel sköter sig vår Saab 9-5 numera perfekt, både tekniskt och elektroniskt. Den har dessutom långtestets hittills lägsta servicekostnad. Saaben har också fått mycket beröm av alla testförare som hittills kört den, inklusive den senaste. Han skriver så här i rapport:

– Det här är en riktigt angenäm bil att köra. Den är komfortabel, säker, har bra prestanda, finfina vägegenskaper och skänker dessutom ett visst mått av lyxkänsla.

– Nog är det synd och skam att detta bilmärke med all sannolikhet inte kommer att finnas så länge till. Därmed är 9-5:an den sjunde och sista Saaben i Vi Bilägares långtesthistoria.

Men helt fri från kritik går inte den 5,01 meter långa Trollhätte-limousinen. Kupéutrymmena på längden är visserligen överdådiga, men på höjden är det sämre ställt.

– Saaben är låg och det märks i både bak- och framsäte och när man ska ta sig ur och i bilen. Det märks också när man ska hålla uppsikt runt bilen från förarplats. Särskilt bakåt är sikten riktigt usel och p-sensorerna behövs verkligen. Även framåt är det svårt att se rödljusen när man står först i kön på grund av den långt framdragna takkanten.

Etappens Saab-förare konstaterar också att 9-5:ans storlek är på både gott och ont och gör följande noteringar i sitt protokoll:

– Bilens känns betryggande säker vid landsvägskörning. Inte bara för de fina vägegenskaperna och responsen i drivlina och styrning, utan också för att den är just stor.

– I stan är 9-5:an däremot inte lika trevlig att hantera, framför allt inte när man ska fickparkera. Det är många p-luckor som jag tvingats ge upp med Saaben, men som hur lätt som helst hade svalt min förra långtestbil Meriva.

”Ett härligt chassi”
Ford C-Max har fått en hel del kritik för sin skenande förbrukning och den kvarstår. 35 procent över bränsledeklarationen är oacceptabelt mycket!

Inget tyder heller på att bränsletörsten är på nedgång. Bilen drar stadigt sina 6,2 l/100 km i snitt, oavsett vem som kör den och under vilka yttre förhållanden den rullar. Men även de positiva omdömena om Forden kvarstår och de handlar i hög grad om den fina körkänslan.

– Ett härligt chassi, fin förarergonomi och suverän känsla i styrning och bromsar gör C-Max till en mycket kompetent bil att köra, skriver testföraren i sin rapport.

– Det enda jag inte gillar är mappningen av motorn. Det är lätt att gasen skenar vid start och när kopplingen släpps upp ”dör” bilen för ett ögonblick, vilket gör det svårt att starta mjukt.
Tummen ned blir det också för den plastiga kvalitetskänslan i reglage och knappar.

Dessutom håller mattorna i kupé och lastutrymme inte högsta klass och det märks tydligt när man ska städa bilen. Knappast idealiskt för en barnfamiljsbil som ofta behöver göras ren...


http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... ning-35181

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: mån 11-11-21 12:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bild

Dieselbilarna (Dacia, Ford, Opel) i testet drar alltså 26% mer och bensinbilarna (Saab, Volvo) i testet drar 10% mer än fabriksuppgiften.

Synd att de inte har med bilar av samma tillverkare, det hade varit intressant o se om det är genomgående så att dieselbilar drar så mkt mer i verkligheten, vilket inte skulle förvåna mig eftersom körcykeln låga motorbelastningar gynnar dieselmotorer mer än bensinmotorer.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: mån 11-11-21 15:17 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
–Enda trösten är att Opeln är snål och jag kommer ofta ner en bra bit under 5,0 l/100 km om jag är försiktig med gasfoten. Åtminstone enligt färddatorn, om den nu talar sanning.

Borde de inte ha verifierat hur bra datorn och verkligheten stämmer nu när året nästan har gått? Har för mig att ett nummer per år brukar behandla just överensstämmelse mellan dator och verklighet.

På min dieselbil stämmer datorn överens sånär som på 0,2 l/100km, som den alltid drar av, ett pr-knep kanske? Kollat genom att fulltanka ett par gånger och nolla datorn samtidigt. Borde bli skapligt rätt då det brukar vara närmare 100 mil mellan tankningarna.

Etanolbilen har jag inte lyckats få datorn att spara förbrukningen, de nollställs om bilen har varit avstängd mer än ca 3h. Men det verkar stämma skapligt om jag lägger till de 22% som piggybacken "lurar" spridarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: sön 12-04-29 06:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Journalister bör väl aldrig lita på färddatorn. Åtminstone inte sett till förbrukningen över ett helt test. Men fortfarande verkar många göra det, senaste exemplet:

http://www.aftonbladet.se/bil/article14739981.ab

Verkar ha varit mest landsvägskörning och den drog ca 29% mer än uppgiven förbrukning, 0.58 vs 0.45 l/mil (0.42l/mil för landsvägskörning). Väldigt imponerande enligt Collin, med tanke på väder, dubbdäck osv. Som det är skrivet så tror jag att han har använt färddatorn i alla lägen. Lite märkligt test också, svensken gör i genomsnitt 4 mil/dag, antagligen också en hel del stadskörning. Och testet säger ingenting om förbrukningen vid stadskörning. Kanske därför det blir betydligt dyrare än vad svensken förväntar sig när han köper en miljödiesel.

Ser man på http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=28248 så verkar 10-12% fel vara vanligt. Då skulle det ha blivit 0.64 i fallet ovan, och vid mest landsvägskörning så kanske vi ska jämföra med 0.42 istället, skulle i så fall bli 52% mer. Kanske inte riktigt lika imponerande, åtminstone sett till förbrukningen på pappret. Och problemet är väl att man ofta jämför just den förbrukningen vid prisjämförelser. Ser lite annorlunda ut när verkligen mäter förbrukningen: http://www.vibilagare.se/reportage/dies ... oner-32219


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: sön 12-04-29 12:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Intressant med alla % uträkningar hit o dit, Laban...
När det gäller hybrider så är det å andra sidan helt klarlagt enligt dig att man kan spara minst 30%...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: tis 12-05-01 07:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja men i den jämförelsen så var hybridens förbrukningen den uppmätta och jag jämförde med siffror på pappret. Nu kanske det var så att de i det testet endast använde färddatorn, men problemet är att även om vi lägger på låt säga 10% på den uppmätta förbrukningen så är skillnaden fortfarande betydligt mer än de 30% jag ville påvisa att man kan vinna på stadskörning. Och vi kan nog med stor säkerhet lägga på minst 10% på förbrukningen på alla "papperssiffror". Jämförelsen var även mellan diesel och diesel i det fallet. I detta fall är det lite känsligare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lurad av bilen?
InläggPostat: tis 12-05-01 13:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Och att en biltillverkare vill påskina att en ny feature, i detta fallet hybridisering, är något som verkligen sparar stora mängder bränsle, det tror du inte på?
Du kan ju inte utgå från tillverkarens siffror helt okritiskt när du ska bedöma hur fantastiska produkterna är...
Tillverkarna har lobbat fram city-körcykeln för att enkelt kunna fortsätta sälja fossilbilar, därmed utnyttjar de förstås också de möjligheter i cykeln som finns när det gäller att kunna visa fina besparingar när man ska visa upp att man gör något.
Allt annat vore ju vansinne.

Igen, det enda som kan få mig att börja tro på hybridisering vore om man kunde få se verkliga förbrukningsbesparingar, med helt jämförbara fordon, möjliga för en spekulant att verifiera.
Det enda i den vägen så här långt är fortfarande Volvo Bussars stadsbuss-hybrid.
Den sparar 30% i verklig användning.
Fysiken säger att i princip alla övriga körfall och fordon rimligen sparar mindre på samma teknik.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011