Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 17-10-17 10:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-06-15 09:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Intressant att se att WHO nu klassar dieselavgaser i samma kategori som asbest, rökning osv. I tätort borde man då kanske överväga att förbjuda dieseldrivna fordon och maskiner på vindstilla dager?

Etanoldrivna bussar (med dieselmotor) har ingen synlig rök i avgaserna och är inte något problem, sotet beror på bränslet. Man kan lätt se skilnaderna mellan bränslen när man eldar dem i öppen låga, diesel sotar mera än bensin och bensin sotar mer än etanol eller gas som nästan inte sotar alls.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-15 11:45 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 519
Ort: Tumba
Dieselbilar förbjuds i Oslo

http://www.expressen.se/motor/dieselbilar-forbjuds-i-oslo/

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-15 12:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
rope_pusher skrev:
Citat:
ED95 produces such low emissions of particulate matter emissions that it is within the permitted values even without particulate filters


Vilket inte är samma som att säga att det inte finns partiklar, men det var den information jag kunde hitta. Tydligen funkar etanol väldigt bra i dieselcykeln vad gäller utsläpp.


Jag tror jag sett rapporter från Scania som säger att partiklarna är på ottomotor nivå.
Små molekyler är lättare att fullständigt förbränna även om man eldat droppar från början, alternativt att dropparna är iaf så små att de hinner fullständigt förångas innan förbränningen startar av dem.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb fre 12-06-15 15:38, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-15 12:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
erikn skrev:


Bra! Tänk också vad ofta man ser dieseltaxi, lastbilar och dieselbussar gå på tomgång mycket längre än tillåtet i tätort.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-15 13:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Här är WHO press releasen:

http://press.iarc.fr/pr213_E.pdf

Citat:
Conclusions
Dr Christopher Portier, Chairman of the IARC working Group, stated that “The scientific evidence was
compelling and the Working Group’s conclusion was unanimous: diesel engine exhaust causes lung
cancer in humans.” Dr Portier continued: “Given the additional health impacts from diesel particulates,
exposure to this mixture of chemicals should be reduced worldwide.“(2)

Dr Kurt Straif, Head of the IARC Monographs Program, indicated that “The main studies that led to this
conclusion were in highly exposed workers. However, we have learned from other carcinogens, such as
radon, that initial studies showing a risk in heavily exposed occupational groups were followed by positive
findings for the general population. Therefore actions to reduce exposures should encompass workers
and the general population.”

Dr Christopher Wild, Director, IARC, said that “while IARC’s remit is to establish the evidence-base for
regulatory decisions at national and international level, today’s conclusion sends a strong signal that
public health action is warranted. This emphasis is needed globally, including among the more vulnerable
populations in developing countries where new technology and protective measures may otherwise take
many years to be adopted.”

Summary evaluation
The summary of the evaluation will appear in The Lancet Oncology as an online publication ahead of print
on June 15, 2012.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 10:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Bra! Tänk också vad ofta man ser dieseltaxi, lastbilar och dieselbussar gå på tomgång mycket längre än tillåtet i tätort.


Gäller väl även personbilar i vissa lägen. Och start/stop:

http://www.vibilagare.se/reportage/stop ... smart-1560

Citat:
Men inte heller det är riktigt sant, eftersom stopp/starttekniken inte fungerar i låga temperaturer. Motorn stannar för övrigt inte heller om det blir för tätt mellan stoppen eller när det är riktigt hett ute och klimatanläggningen går för fullt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-22 09:12 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Så lång tid som taxibilarna står och väntar på kunder 3/4 delar av tiden så skulle det passa bra med plug-in bilar så skulle huvuddelen av resorna gå utan fosilbränslen.
"Det svåraste var att komma ihåg det i början, men jag tycker vi alla har taggat varandra till att stänga av, säger Ellinor som också fick uppleva andra positiva effekter. Jag känner att jag har mycket mindre ont i huvudet. Det måste ju ha att göra med att jag inte får in lika mycket avgaser."
http://www.mynewsdesk.com/se/view/press ... ang-282244
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/5686/T ... ar-Arlanda


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-28 22:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1175
Ort: Nyköping
http://www.guardian.co.uk/environment/2 ... intcmp=122
EU trycker på UK om för dålig stadsluft. Speciellt NO2

Citat:
Air pollution campaigners, including environmental law group ClientEarth and Clean Air in London, welcomed Europe's rejection of government attempts to delay introducing anti-pollution measures, saying that Britain risked being referred to the European court of justice, and potential multimillion Euro fines.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-28 22:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
-Nej men...vi håller på att titta på det här, och vi börjar tro att NOx mest är ett problem i garage och längre tunnlar...

MVH/
Olle Hådell, dieselfantast på Transportstyrelsen

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-29 22:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
karlmb skrev:
-Nej men...vi håller på att titta på det här, och vi börjar tro att NOx mest är ett problem i garage och längre tunnlar...

MVH/
Olle Hådell, dieselfantast på Transportstyrelsen


Bra då att jag stänger av luftintaget till bilen då jag kör in i parkeringsgarage...

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011