Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 17-10-17 10:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-02-06 07:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autoblog.com/2013/02/05/cons ... l-comments

Flertalet av jämförelserna är mellan olika märken så andra faktorer än just motorn spelar förstås in där. Men det verkar i alla fall som att vinsten med en liten turbo-motor är marginell. Ex

Citat:
The most direct comparison among the vehicles Consumer Reports has tested is the Chevrolet Cruze. CR tested both a Cruze with the base 1.8-liter conventional four-cylinder, and one with the smaller 1.4-liter turbocharged Four. While the 1.4-liter feels marginally more powerful in daily driving, it was barely faster to 60 mph, and got the same fuel economy as the larger engine.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-06 11:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Beror väll vad man menar med downsizing.

För en kolvmotor är ungefär 400cc per cylinder (1,6l i en 4 cyl) gränsen då man fortfarande kan nå optimal effekt och verkningsgrad, 4 cylinder motorer på 2l eller mer (minst 500cc per cylinder) blir inte så effektiva längre och då får en radmotor även mera problem med obalans. Om man behöver mer effekt än vad en vanlig 1,6-1,8l 4cyl sugmotor kan ge måste man antingen göra avkall på verkningsgrad och bygga en motor med större volym per cylinder och kompensera vibrationerna med balansaxlar som också förbrukar extra energi som t ex volvo gjort, bygga en motor med fler än 4 cylindrar vilket inte heller är gratis i alla bemärkelsen eller hitta på nått annat.

Mitt förslag skulle i första hand vara att downsiza effektbehovet, dvs försöka se till att man inte behöver mera effekt, för det vore bra om inte bara bilmotorerna blev mindre slagvolym, utan även maxeffekt som behövs var lägre. Bilar kan göras lättare och mindre så att de förbrukar mindre resurser både vid produktion och drift. Med några intressanta undantag som t ex Smart Fortwo, Toyota Prius, Fiat 500 twinair och Renault TWIZY blir ju bilar bara större, tyngre, snabbare och starkare bilar för varje generation.

Med överladdning få ut mer effekt ur en 1,6l motor trots fulsoppa som en 2,5 sugmotor, och överladdningen gör att man enklare kan anpassa motorn till bränslets oktantal som SAAB gjorde med sina flexifuelbilar. Elhybrid-drift som Prius har är ett annat alternativ, 1,6l (senare 1,8 l) sugmotorn kan då köras med elmotor oparalellt en kort stund. Men när batteriet är slut får man leva med den begränsde effekten sugmotorn ger. Även en redan långt optimerat bil som en Prius visade sig faktist få bättre bränsle ekonomi (och prestanda såklart) med en i efterhand monterat turbo se http://www.autospeed.com.au/cms/article ... 5&A=112198

Effekt:
Citat:
As mentioned earlier in this series, the Achilles Heel of this NHW10 domestic Japanese model (Prius gen 1) is the lack of open-road performance when the high voltage battery is short-term exhausted – as happens after full-throttle has been used a lot. Without the additional electric motor power then being available, the performance is miserable. In fact, up a very steep open-road test hill, the full-throttle performance at the top could drop as low as 47 km/h, and was typically only about 50 km/h. But with the turbocharger, the Prius can consistently top the same hill at 86 km/h – an absolutely incredible 70 per cent improvement in real world open-road performance.


Förbrukning:
Citat:
On an open road cruise at 100 km/h, the turbo Prius will turn in a best economy of about 4.6 litres/100km [21.7 km/litre, 61.4 miles per imperial gallon, 51.1 miles per US gallon]. In the same conditions, the dead standard car used to get about 6.3 litres/100 km [17 km/litre, 5.9 litres/100km, 48 miles per imperial gallon, 40 miles per US gallon], so the modified car has improved the fuel economy in these conditions by up to 28 per cent!

However, that’s a very best case scenario.

In a mixture of some urban, a fair amount of open road cruising at 110 km/h, and some steep country road hill-climbing (in other words, my most frequent driving mix), the economy now averages 5.5 litres/100 km [18.2 litres/100km, 51.4 miles per imperial gallon, 42.8 US miles per gallon] . In the same driving conditions it used to be 5.7 litres/100 km [17.5 km/litre, 49.6 miles per imperial gallon, 41 miles per US gallon], showing that there’s been an improvement of 3.6 per cent.


It’s hard to make a comparison in heavy traffic urban driving, because economy varies so much with the conditions. However, a best economy of about 4 litres/100 km [25 km/litre, 71 miles per imperial gallon, 59 miles per US gallon] can now be gained in these conditions. I don’t remember previously ever seeing economy that good.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-06 14:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det var rätt intressant, även om det då var Prius Gen 1. Men vinsten vid blandad körning var bara 3.6%, och som sagt, vi vet inte om detta även skulle gälla Gen 3. Första generationens Prius hade bara en 58 hk motor vilket kanske ledde till en undermotorisering i vissa lägen. Generation 3 har en 98hk motor.

Citat:
Mitt förslag skulle i första hand vara att downsiza effektbehovet, dvs försöka se till att man inte behöver mera effekt, för det vore bra om inte bara bilmotorerna blev mindre slagvolym, utan även maxeffekt som behövs var lägre. Bilar kan göras lättare och mindre så att de förbrukar mindre resurser både vid produktion och drift. Med några intressanta undantag som t ex Smart Fortwo, Toyota Prius, Fiat 500 twinair och Renault TWIZY blir ju bilar bara större, tyngre, snabbare och starkare bilar för varje generation.


Medan varje modell tenderar att bli större, ex "Nya Passat är nu 5 cm längre.." så tycker jag att vi får allt fler småbilar. Nu vet jag inte hur försäljningsstatistiken ser ut globalt sett men i USA verkar det gå mot mindre bilar: http://carscoop.blogspot.se/2011/12/mid ... uyers.html. Och numera gör biltillverkare som Audi, Mercedes, BMW också småbilar..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-10 11:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
En sak som också är rätt intressant:

http://www.autoblog.com/2013/02/07/hyun ... eports-in/

Bäst var alltså Mazda som t.o.m förbrukar lite mindre i CR's tester sett till deras EPA siffror. Då ska man förstås betänka att detta är en jämförelse mellan EPA samt "verklig" förbrukning. Inte absolut förbrukning. Vad gör då Mazda med deras Skyactive teknologi:

Citat:
SKYACTIV-G 2.0 (PE-VPS) is the first engine in the SKYACTIV-G family, formerly named SKY-G.[6]
2-liter engine displacement, 4-cylinder variant which, according to Mazda, is more fuel effective than its earlier comparable engines. By using this engine in the 2012 version of the Mazda3, they claim that with an automatic transmission, they improved fuel economy from 10.2 l/100km (23.1 miles per US gallon) to 8.4 l/100 km (28.0 mpg US) in town, and from 6.0 l/100 km (39.1 mpg US) to 4.9 l/100 km (48.5 mpg US) on the highway compared to the 2011 model.[7]
SKYACTIV-G engines that do not require premium fuel have a lower compression ratio of 13:1, and the fuel economy and torque decreases by about 3 to 5 percent as a result.[8]


De har alltså inte kört på liten motor + Turbo konceptet utan via lite olika knep istället höjt kompressionen. Motorn ger en Mazda CX-5 (bäst i test: http://www.aftonbladet.se/bil/biltester ... 6200652.ab) en förbrukning på 0.66l/mil i 4WD, Automat version. Som jämförelse drar en VW Tiguan med 1.4l Turbo motor 0.76l/mil. Jämförelser mellan två olika bilar får man förstås alltid ta för vad det är om man ser endast till motorn, men helt klart är väl att Mazda har lyckats med någonting här.

Nu gör inte Mazda etanolmotorer mig veterligt, men konceptet borde väl vara extremt intressant för etanoldrift. Och förstås för pluginhybrider. Då kör man på downsizing enligt det Aryan nämner, dvs, dra ner på effekten, låt elmotor hjälpa till med acceleration. Motorn är på 160 hk, en trecylindring variant borde kunna ge 120 hk, mer på E85. Det skulle räcka bra i en pluginhybrid, eller hybrid med för den delen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-02-19 05:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.aftonbladet.se/bil/biltester ... 6075179.ab

Citat:
VW Passat TSI 160
Grundpris: 274 800 kr. Motor: 4-cyl bensin med turbo och kompressor, 1,4 liter, 160 hk vid 5 800 varv/min, vridmoment 240 Nm vid 2 000 varv/min. Förbrukning: 0,67 l/mil (bl).
CO2: 156 g/km. Acceleration: 0–100 km/tim på 8,7 s.


Citat:
Mazda 6
Grundpris: 256 900 kr. Motor: 4-cyl bensin, 2 liter, 165 hk vid 6 000 varv/min, vridmoment 210 Nm vid 4 000 varv/min. Förbrukning: 0,6 l/mil (bl)CO2: 139 g/km. Acceleration: 0–100 km/tim på 9,1 s. Toppfart: 214 km/tim.


De säger visserligen att det i praktiken är jämnare, men faktum kvarstår. Liten 1.4l motor, turbo + kompressor. 0.67l/mil. Stor 2l motor utan turbo + kompressor men med högre kompression o annat Mazda fix + trix, 0.6l/mil. Mazdan är iofs också lättare men jag tycker ändå att det säger en del om att det kanske inte går att åstadkomma några mirakel med downsizing.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-06-18 20:41 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Det finns ju flera anledningar att downsizing (med överladdning) är bra på stora bilar och meningslöst på mindre bilar.
De extra komponenterna (turbo, grenrör, laddluftkylare) och uppdimensioneringen för högre vridmoment i en överladdad motor kommer att utgöra en allt större pris- och viktbestraffning ju mindre bil de appliceras på. Dessutom tappar man mycket i flexibilitet och rörbarhet när man går ner till tre eller TVÅ cylindrar, även om det är en turbomotor.

Delsystem som kräver samma effekt oavsett motorvarv (tex styrning och AC) kommer att anstränga en liten motor hårt, speciellt en överladdad variant som blir extra "tunn" i bottenområdet.
Och med komplicerade reglersystem (typ smart ECC) kan man komma runt en del av de problemen men då blir bilen märkbart dyrare.

Att sedan en liten bil (typ nya Sandero) måste köras på en mycket hög andel överladdad fas för att hänga med i trafiken kortar ju ned livslängden. Dessutom går ingen turbomotor som jag vet om speciellt ekonomiskt i sitt överladdade område. Därtill kommer alla otekniska förare som inte har vett att låta motorn värmas upp och svalna av på lämpligt sätt för att skona turbo.

Jag vill hävda att SAAB hittade exakt rätt för 36 (!) år sedan; större mellanklassbil (2 liter) med utökad prestanda och dragförmåga. I de mindre klasserna (runt 1,5 liter) har turbomodellerna inte blivit långlivade eller populära.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-06-18 20:47 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Pratade förresten med en taxiförare i fjol. Hans VW Touran 1,4 TFSI med DSG-låda. Han urskuldrade sig över att lådan ryckte hårt vid växling. Bilen skulle in på byte av DSG-låda. För tredje gången. Dessutom skulle hela motorn bytas samtidigt eftersom den var utsliten i två eller tre lopp/kolvar.
Detta på en taxi, i skåne - en bil som i princip aldrig sett en kallstart.
Bilen hade gått 21 000 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-06-30 07:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Alexander skrev:
Det finns ju flera anledningar att downsizing (med överladdning) är bra på stora bilar och meningslöst på mindre bilar.
De extra komponenterna (turbo, grenrör, laddluftkylare) och uppdimensioneringen för högre vridmoment i en överladdad motor kommer att utgöra en allt större pris- och viktbestraffning ju mindre bil de appliceras på. Dessutom tappar man mycket i flexibilitet och rörbarhet när man går ner till tre eller TVÅ cylindrar, även om det är en turbomotor.


Fast det exempel jag gav med Mazda 6 vs Passat är väl rätt stora bilar, åtminstone med svenska mått mätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-07-01 08:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
Laban skrev:
En sak som också är rätt intressant:

http://www.autoblog.com/2013/02/07/hyun ... eports-in/

Bäst var alltså Mazda som t.o.m förbrukar lite mindre i CR's tester sett till deras EPA siffror. Då ska man förstås betänka att detta är en jämförelse mellan EPA samt "verklig" förbrukning. Inte absolut förbrukning. Vad gör då Mazda med deras Skyactive teknologi:

Citat:
SKYACTIV-G 2.0 (PE-VPS) is the first engine in the SKYACTIV-G family, formerly named SKY-G.[6]
2-liter engine displacement, 4-cylinder variant which, according to Mazda, is more fuel effective than its earlier comparable engines. By using this engine in the 2012 version of the Mazda3, they claim that with an automatic transmission, they improved fuel economy from 10.2 l/100km (23.1 miles per US gallon) to 8.4 l/100 km (28.0 mpg US) in town, and from 6.0 l/100 km (39.1 mpg US) to 4.9 l/100 km (48.5 mpg US) on the highway compared to the 2011 model.[7]
SKYACTIV-G engines that do not require premium fuel have a lower compression ratio of 13:1, and the fuel economy and torque decreases by about 3 to 5 percent as a result.[8]


De har alltså inte kört på liten motor + Turbo konceptet utan via lite olika knep istället höjt kompressionen. Motorn ger en Mazda CX-5 (bäst i test: http://www.aftonbladet.se/bil/biltester ... 6200652.ab) en förbrukning på 0.66l/mil i 4WD, Automat version. Som jämförelse drar en VW Tiguan med 1.4l Turbo motor 0.76l/mil. Jämförelser mellan två olika bilar får man förstås alltid ta för vad det är om man ser endast till motorn, men helt klart är väl att Mazda har lyckats med någonting här.

Nu gör inte Mazda etanolmotorer mig veterligt, men konceptet borde väl vara extremt intressant för etanoldrift. Och förstås för pluginhybrider. Då kör man på downsizing enligt det Aryan nämner, dvs, dra ner på effekten, låt elmotor hjälpa till med acceleration. Motorn är på 160 hk, en trecylindring variant borde kunna ge 120 hk, mer på E85. Det skulle räcka bra i en pluginhybrid, eller hybrid med för den delen.


Hmm, för en gångs skull har du helt rätt, Laban! Mazda har något här!
Och om man som sagt etanolkonverterade (på riktigt och alltås körde dem magert!) Mazdas nya motorer skulle man få ännu mkt effektivare slutresultat än vilken downsizing som helst!
Jag hajade till när jag såg Mazdas annonser för Mazda 6-serien.
Man har 2 världsnyheter som tillsammans blir 3:
* Världens lägsta kompression i en seriebyggd diesel: 14:1, vilket ger lägre NOx
* Världens högsta kompression i en seriebyggd Otto: 14:1, vilket ger fördelarna ovan
Första tillverkare som har samma kompressionsförhållande i både Otto- och Dieselvariant. Intressant att se om de har samma förbränningsrums design/ ventilvinklar, ventilstorlekar osv också?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-07-07 15:14 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Laban, Mazda 6 är definitivt i "rätt storlek" för vad jag anser vara lämpligt för "down-sizing"!

Däremot är jag tveksam till hur mycket gott det gör i Fiesta, Sandero, Corsa osv. Att som Renault sätta in en 900-kubikare (!) med turbo och 95 hk i stället för en 1,6 liters sugmotor. Nja...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-07-07 18:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Alexander skrev:
Laban, Mazda 6 är definitivt i "rätt storlek" för vad jag anser vara lämpligt för "down-sizing"!


Fast om man då jämför med Passaten som har en typisk down-sizing motor på 1.4 l med turbo så verkar det inte som att det ger något. Snarare tvärtom.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-07-08 09:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
Mercedes går motsatt väg.
När man fick Smarten i knät på 90-talet var det ngt ljushuvud som hade börjat med en alldeles för liten motor, 600 cc till den bilen.
Det höll ju inte länge utan man fick sätta på turbo och göra ett ormbo av ett redan trång motorrum.
När man reviderade och skapade gen2 av Smarten i slutet på 2000-talet, så rök turbon och man drog upp volymen till 1000cc...
Detta säger väl allt egentligen.
För den som ändå vill minimera pumpförlusterna på låga laster är det som sagt smartare att välja ett bränsle som medger magerkörning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-07-08 10:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
karlmb skrev:
När man reviderade och skapade gen2 av Smarten i slutet på 2000-talet, så rök turbon och man drog upp volymen till 1000cc...
Detta säger väl allt egentligen.

Entusiaster tog det ytterligare ett steg:
http://www.youtube.com/watch?v=CdJ84nho3_k

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-07-10 11:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
8) :twisted: Inget turbotjafs där inte!!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-14 20:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autoblog.com/2013/10/14/toyo ... e-engines/

Toyota kommer alltså att gå mot Atkinson-cycle motorer med större volym, och vad det verkar även i icke-hybrider. Rätt intressant måste jag säga.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011