Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Nya fordonsskatten 2015
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=41&t=6889
Sida 1 av 1

Författare:  Laban [ fre 13-06-07 18:11 ]
Inläggsrubrik:  Nya fordonsskatten 2015

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/fa ... 6917761.ab

Citat:
På en natt kan en Volvo V70 T6 bli 32 000 kronor dyrare.


Citat:
Belönas eller straffas
Den nya fordonsbeskattningen, som enligt DI kommer att införas 2015 om det godkänns, kommer att ha en brytpunkt på 120 gram koldioxid per kilometer och en vikt på 1 372 kilo - som är genomsnittsvikten för nya bilar.
De bilar som avviker från brytpunkten kommer att belönas eller straffas med 375 kronor för varje gram.
Det innebär att en bil av medelvikt som släpper ut 200 gram koldioxid kommer att bestraffas med 30 000 kronor, uppger DI. Exempelvis en Volvo V70 T6.
Samtidigt kommer bilar med nollutsläpp, exempelvis elbilar, att ges en bonus på 45 000 kronor.
Sänks för varje år
Enligt förslaget kommer brytpunkten att skärpas med 6 gram för varje år fram till 2020. Då ligger alltså gränsen på 90 gram.
Det nya systemet kommer att ersätta den nuvarande fordonsbeskattningen, men bara för bilar som säljs från 2015 och framåt.


Jag är lite fundersam, ska detta bli en engångsskatt ?

Författare:  svante [ lör 13-06-08 08:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya fordonsskatten 2015

det står inte i klartext men jag tror det är en skatt som läggs på försäljning av nyproducerade bilar...
32000 kan ju inte vara en årsavgift...

Författare:  gt-i [ lör 13-06-08 09:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya fordonsskatten 2015

så mycket krångel som möjligt är målet. Skatt enbart på bränslet är för enkelt tydligen. Speciellt som det slår enbart när bilen används. En V8 i garaget kan väl inte störa någon?

Författare:  kraftcore [ lör 13-06-08 10:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya fordonsskatten 2015

Jag tolkar det som att nybyggda bilar från 2015 som inte uppfyller kraven kommer då bestraffas med en avgift som då första ägare får betala.

Författare:  svante [ lör 13-06-08 11:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya fordonsskatten 2015

http://www.svd.se/naringsliv/motor/skat ... 248212.svd

enligt DET verkar det som att jag hade fel???
hur f-n gör man med de som har en stor bil för att den fyller ett syfte frånsett att de är törstiga?
t.e.x. stora familjer? eller personer över 200cm?
det är ju ändå tillverkarna som ska risas eller rosas så att de tar fram miljövänliga stora bilar, inte för vanligt folks möjligheter att
ha en bil som fyller syftet!!!!

och hur blir det med alla glidarjänkare????? ska de skatta 100 000.- per år?

Författare:  kraftcore [ lör 13-06-08 13:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya fordonsskatten 2015

Så om jag tolkar det rätt så ska det alltså bli 30.000kr i skatt per år då?
Även fast det skulle bli en engångs summa så skulle det absolut bli en för stor summa och det skulle bli jätte roligt att betala skatt som är dyrare än bilens värde..

Citat:
Men enligt DI.se stannar inte förslaget vid 120 g/km i CO2-utsläpp utan man skruvar ner nivån med 6 gram per år.

Roligt om man köper en ny bil som ligger precis på 120g/km och sen blir den bara dyrare i skatt för varje år, hur ska man då kunna spara ihop till en nyare bil när man måste betala mer och mer för varje år?

Man får hoppas att detta förslag inte blir framröstat för då kommer en större del av sverige inte kunna ha råd med bil..

Författare:  gt-i [ lör 13-06-08 15:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya fordonsskatten 2015

att skatten höjs varje år är väl inget att hetsa upp sig över? det är ju det normala förfarandet.
Jag stör mig på komplexiteten.

Författare:  Laban [ sön 13-06-30 07:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya fordonsskatten 2015

Citat:
Då bestraffas till exempel en bil med CO2-utsläppet 200 g/km med 30.000 kronor i skatt. Elbilar – som har nollutsläpp – gynnas å andra sidan med ett skattestöd på 45.000 kronor.
..
Men enligt DI.se stannar inte förslaget vid 120 g/km i CO2-utsläpp utan man skruvar ner nivån med 6 gram per år. Då är Sverige nere under EU-nivån 95 g/km till 2020 och ligger på 90 g/km. En bilmodell som släpper ut 200 g/km i CO2-utsläpp 2020 får betala 41.250 kronor i skatt.
En finess med Robin Hood-skatt är att den är självfinansierande, givet att brytpunkten ligger rätt och törstiga bilar gynnar snålare modeller i samma storleksgrad. Någon supermiljöbilspremie behövs inte, ej heller någon femårig skattebefrielse för miljöbilar. Förslaget riktar också in sig på nybilsförsäljningen (från och med 2015), äldre bilar ska alltså inte få någon retroaktiv skattelag.


Måste väl vara så att detta är en engångsskatt, får man 45000 per år för att äga en elbil så blir nog elbilarna plötsligt väldigt populära :-). Kan vara intressant att jämföra med Norge. Engångsavgiften på en Passat 2.0 TDI DSG är 127 634 NOK:

http://www.side3.no/article3529933.ece

Bilen som kostar 275 000 i Sverige kostar alltså 400 000 i Norge. Då förstår man varför ex elbilar som Tesla Model S är populära i Norge, man slipper denna avgift helt samtidigt som man inte betalar 25% moms. Den billigaste 60 kWh versionen kostar i Norge 449 000 NOK. 50 000 mindre än en Volvo V70 D4 Summum. Fortsätter Norge med dessa regler lär det inte dröja så många år innan det är svårt att sälja något annat än elbilar i Norge.

Intressant också att även Prius+ (7 sits) har en engångsavgift på 52 000 NOK, lilla Yaris 1.5 Hybrid 19 000. Yaris kostar 216 000 NOK vilket kan jämföras med Nissan Leaf som kostar 255 000 och har 1700 i avgift. Leaf är också Norges näst mest sålda bil.

Men även den svenska skatten lär påverka rätt rejält. Jämför man ex XC90 med Outlander PHEV så får XC90'n med 212 g/km utsläpp en straffskatt på närmare 40 000 kr medan Outlandern får 45 000 i premie. Med dessa avgifter och sjunkande priser på pluginhybrider så lär de flesta större bilar vara pluginhybrider eller elbilar runt 2020.

Författare:  Laban [ sön 13-06-30 22:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya fordonsskatten 2015

gt-i skrev:
så mycket krångel som möjligt är målet. Skatt enbart på bränslet är för enkelt tydligen. Speciellt som det slår enbart när bilen används. En V8 i garaget kan väl inte störa någon?


En engångsavgift som är CO2 (+ NOx) baserad är väl iofs inte speciellt krånglig ? I alla fall inte krångligare än dagens lösning. Jag håller iofs med om "V8 i garaget" tesen men problemet är hur man hanterar äldre bilar. De får ingen skattelindring men drabbas ändå av höjningen på bränslet. Blir lite av ta från de fattiga och ge till de rika skatt.

Ska detta fungera måste man i så fall ge skattelättnader till alla befintliga fordon och det kanske är svårt att göra detta helt rättvist och samtidigt inte påverka begagnat marknaden i för stor grad.

Författare:  gt-i [ mån 13-07-01 14:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya fordonsskatten 2015

billigare att ta ut soppaskatt, då det inte kräver några administrativa extra myndigheter. co2 skatten lär driva en hel avdelning på skattemyndigheten som ska administrera det h
ela. bilhandlaren ska betala in skatten. Jag är övertygad om att det enklaste och mest rättvisa samt miljömässiga är soppaskatt.

Författare:  Laban [ mån 13-07-01 15:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya fordonsskatten 2015

gt-i skrev:
billigare att ta ut soppaskatt, då det inte kräver några administrativa extra myndigheter. co2 skatten lär driva en hel avdelning på skattemyndigheten som ska administrera det h
ela. bilhandlaren ska betala in skatten. Jag är övertygad om att det enklaste och mest rättvisa samt miljömässiga är soppaskatt.


Samtidigt så gör man då ingen skillnad på utsläpp av NOx, partiklar för dieselbilar. För bensinbilar är det lättare, där borde man kunna ta bort den fasta skatten direkt och lägga alla skatter på bränslet.

Men det är lite svårare i dieselfallet där gamla stora tunga dieselbilar som ex Volvo XC90 som kan ha en årlig skatt på 10 000+ (utan partikelfilter) helt plötsligt antagligen skulle bli betydligt populärare. Och det är knappast något som man bör eftersträva. Där måste man i så fall sänka skatten på den typen av bilar och få till det så att begagnat marknaden påverkas så lite som möjligt.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/