Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 17-12-14 01:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 14-11-25 10:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Utsläppen från dieselbilar är sju gånger högre än vad biltillverkarna redovisar, skriver tre forskare vid IVL Svenska miljöinstitutet på DN debat http://www.dn.se/debatt/dieseltrenden-h ... avedioxid/

Citat:
”Dieseltrenden håller uppe utsläppen av kvävedioxid”

Nya siffror. Andelen dieselbilar i Sverige har ökat från 5 till 24 procent på tio år. Utsläppen från dem är mycket större än vad biltillverkarnas verklighetsfrämmande testresultat visar. Nu behövs skarpa åtgärder, annars hotar smutsigare stadsluft och EU-böter, skriver tre forskare från IVL Svenska Miljöinstitutet.

Nya dieselbilar släpper ut för mycket avgaser. Mätningar visar att det är stor skillnad mellan utsläppen enligt testmetoderna och i verklig trafik. Samtidigt som försäljningen av dieselbilar ökat kraftigt har luftkvaliteten gällande kvävedioxid inte förbättrats i våra städer de senaste tio åren och flera större städer bryter mot miljökvalitetsnormen. Förorenad luft är ett hälsoproblem och riskerar också att bli ett reellt hinder för att skapa de täta och attraktiva städer som är viktiga för att bland annat minska transporternas klimatpåverkan. Nu behövs skarpa åtgärder.

Hittills har dålig luftkvalitet i städer och överskridande av miljökvalitetsnormen för kvävedioxid inte stoppat planering och byggnation. Däremot har överklaganden lett till försening av detaljplaner för bostäder och verksamheter i till exempel Stockholm, Södertälje och Göteborg. Framöver väntar tuffare tag. Nationella domstolar behöver nu försäkra sig om att länder och regeringar har planer och inför åtgärder så att miljökvalitetsnormerna uppfylls. Detta beslutade EU-domstolen den 19 november i ett mål där högsta domstolen i Storbritannien hade bett om vägledning om just nationella domstolars ansvar. Följden för Sverige kan bli hot om böter i mångmiljonsklassen och att ytterligare åtgärder för att sänka kvävedioxidhalterna i våra städer måste införas.

Varför har inte tekniken löst frågan? ”Cycle-beating” har länge varit ett känt begrepp inom fordons- och miljövärlden. Det innebär att fordonstillverkarna i första hand anpassar sina motorer för att klara de laboratorietester som lagen kräver. Sedan har utsläppen i verkligheten ofta visat sig vara mycket större, bland annat för att verkligheten inte alltid ger samma förhållanden för bra avgasrening som finns i ett laboratorium. Problemen har dock förväntats minska i takt med att testmetoderna förbättrats och med hårdare avgasgaslagstiftning för nya person- och lastbilar, Euro 6. Men nya mätningar visar att problemen finns kvar. Nya dieseldrivna personbilar släpper i verklig körning ut i genomsnitt sju gånger så mycket kväveoxider jämfört med vad de gör i laboratorietestet. De sämsta fordonen ger hela 25 gånger högre utsläpp i verklig körning. Det finns dock exempel på dieselbilar som håller vad de lovar även i verklig drift, vilket visar att det tekniskt går att få låga utsläpp om tillverkarna prioriterar frågan högre.

År 2004 var andelen dieselbilar i Sverige 5 procent. 2013 hade andelen ökat till 24 procent och två av tre bilar som såldes i Stockholm under 2013 var dieselbilar. Detta har skett som en följd av att politiker velat premiera mer bränsleeffektiva fordon, bland annat genom miljöfordonsdefinitioner och genom lagstiftning i EU om bilars högsta tillåtna utsläpp av koldioxid. Utsläppen av koldioxid har också minskat från den svenska bilparken, både tack vare mer bränsleeffektivare bilar för alla modeller, men också tack vare en ökad andel dieselbilar.

Resultatet av fler dieselbilar med för stora utsläpp märks också på luften vi andas. IVL Svenska Miljöinstitutet driver sedan lång tid tillbaka det nationella programmet för mätningar av luftkvaliteten i svenska städer, det så kallade Urbanmätnätet. Den bild vi nu ser är allt tydligare och visar att halterna av just kvävedioxid inte har minskat under de tio senaste åren i många medelstora städer, tvärt emot den minskning som alla städer och miljömyndigheter räknat med. Miljökvalitetsnormen för kvävedioxid överskreds i sex svenska städer under 2013, städer som har ambitiösa planer för stadsutveckling. De höga kvävedioxidhalterna är inte bara en stadplaneringsfråga. De är också skadliga för luftvägar och hjärt-kärlsystemet och utgör enligt WHO:s senaste genomgång ett mer tydligt hälsoproblem än vad som tidigare varit känt.

Flera andra länder och städer har en betydligt ambitiösare luftkvalitetsagenda än Sverige. Till exempel införde Tyskland miljözoner 2007 för personbilar just med syfte att minska partikel- och kväveoxidutsläppen från dieselbilarna. London planerar att från år 2020 stänga ute dieselbilar sämre än Euro 6 och bensinbilar sämre än Euro 4 genom att införa en ”ultra low emission zone” i de centrala delarna av staden. Alla nya taxibilar ska från 2018 ha nollutsläpp. Målsättningen är just att förbättra luftkvaliteten och stimulera introduktion av ny teknik.

Vi vill inte vrida tillbaka utvecklingen mot mindre bränslesnåla bilar. Däremot måste Sverige bli bättre på att premiera både bränslesnålare bilar för klimatets skull samtidigt som luftkvaliteten i städerna värnas. Detta kan vi göra genom att återigen ta en tätplats när det gäller att skapa smarta regler som driver utvecklingen framåt. Vi förslår därför att:

* Regeringen utvecklar effektiva miljözonsregler och ger ambitiösa städer möjligheter att ställa tuffare krav på vilka fordon som får köras inne i tätorten. Vi anser att det är naturligt att ett miljözonsregelverk omfattar även personbilar då dessa tydligt bidrar till luftföroreningarna. Vi tänker oss även en yttre miljözonsgräns som stänger ute de sämsta fordonen och en inre gräns som bara ger tillåtelse för nollutsläppsfordon. En sådan lösning skulle inte bara förbättra luftkvaliteten utan också tjäna som ett tydligt incitament för företag och privatpersoner att köpa exempelvis el- och laddhybridfordon.
* Definitionen av miljöfordon behöver skärpas och utvecklas. Flera städer har i dag i praktiken redan övergivit den nationella definitionen. Stockholm premierar exempelvis elfordon och Göteborg har sedan flera år stoppat inköp av dieselpersonbilar till den egna fordonsflottan för att värna stadens luftkvalitet.

Naturligtvis bör också Sverige arbeta för att EU skärper sitt regelverk när det gäller avgaslagstiftningen. Det är nu hög tid att förpassa cycle-beating till historieböckerna och ge bilisterna miljöbilar som fungerar på riktigt. Det finns i dag inget tekniskt hinder för att ge boende i städer den rena luft de har rätt till.

Sebastian Bäckström, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet
Karin Persson, projektledare vid IVL Svenska Miljöinstitutet
Anders Roth, mobilitetsexpert vid IVL Svenska Miljöinstitutet

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-11-25 16:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Delat på facebook...

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-11-25 18:55 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 519
Ort: Tumba
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=112120

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-11-25 22:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Googlar jag lite på diesel och otto cyle efficiency hittar man flera referenser att otto motorns verkningsgrad är högre än dieselmotorns verkningsgrad vid samma kompression!

T ex denna http://users.encs.concordia.ca/~kadem/M ... 0cycle.pdf
När en otto och en dieselmotor har samma kompression (10:1) har ottomotorn 12 bättre verkningsgrad.
Citat:
for the same compression ratio the Otto cycle (gasoline cycle) is more efficient than the Diesel cycle. Example: r=10; rc=2
The Otto cycle efficiency is 60.2% The Diesel cycle efficiency is 53.7%
However, in practice, a compression ratio of 20 can be achieved in a Diesel engine. Therefore, the Diesel cycle efficiency rises up to 64.7%.


Dieselmotorer som släpper ut lite NOx har lägre kompression och partikelfilter som sänkar verkningsgradem, ottomotorer har löst NOx utsläppen med trevägskatt som omvandlar NOx men de kan inte ha lika hög komression pga detonation med bensinens låga oktantal.

Med E85 kan ottomotorn ha högre kompression tack vara etanoles höga oktantal. Därmed kan verkninggradfördelen med dieselmotorn försvinna.

En annan parameter är att dieselmotorer brukar vara större och tyngre än ottmotorer med samma effekt. Större och tyngre motorer betyder att det krävs mera energi vid tillverkningen och att mera energi krävs att köra omkring med extra vikten.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-26 17:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1831
Ort: 08- och Småland
Här kommer mera i debatten:

Regeringen vill ha efterkontroller av avgaskrav på dieselbilar

Av: Monica Kleja. Ny Teknik.
Publicerad 26 november 2014 15:01

Sverige vill förbättra testerna av bland annat dieselbilar i EU för att minska utsläppen av kväveoxider med hjälp av efterkontroller. Man vill se om nya bilar klarar reningskraven efter några år.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 867508.ece


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-11-27 07:54 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
Och Håkan Mattson i Dagens Industri http://www.di.se/di/artiklar/2014/11/27 ... -lappkast/

Citat:
MP gör ett lappkast

Koldioxid är faktiskt inte allt.
En vecka när Miljöpartiet
gör en plötslig och historisk
helomvändning och nya fors-
karrön larmar om dieselns
hälsovåda finns det all anledning att
tänka till – och kanske tänka om.
Jodå, jag är fullständigt medveten om
världens klimatproblem och att vi måste
minska utsläppen av koldioxid. Men vi
ska inte göra det på ett sätt som samtidigt
leder till negativa konsekvenser på andra
områden. Ett exempel: statens generösa
bidrag till elbilar med undermålig säker-
het, som är klart skadliga för folkhälsan.
Dieselbilar är ett annat exempel. Die-
sel har varit bilindustrins enkla och rela-
tivt billiga sätt att smita undan koldioxidÂ
utmaningen.
Jag har ett antal gånger ställt mig kritisk
till att andelen dieselbilar i Sverige ökat
kraftigt de senaste tio åren. Häromåret
skrev jag om en rapport från WHO, som
slog fast att diesel inte längre ”troligen”
orsakar cancer – utan att sambandet är
vetenskapligt fastställt. Diesel likställdes
med otrevligheter som asbest och arsenik.
En norsk rapport visar att en dieselbil
släpper ut 40 gånger mer kvävedioxid än
en bensinbil under körning på vintern,
något som är hälsovådligt för astmasjuka
och kan orsaka skador på luftvägar och
hjärt-kärlsystemet.
I tisdags presenterade tre forskare
från IVL en rapport på DN Debatt, som
visar att dieselbilar i verklig körning
har sju gånger högre utsläpp av kväve-
oxid än i de officiella testerna och att
luftkvaliteten i svenska städer inte har
förbättrats alls under de senaste tio åren.
På koldioxidens altare har vi alltså
offrat människors hälsa.
Men koldioxid är inte allt – och borde
inte i alla lägen vara allt, något som också
Miljöpartiet nu har insett.
I många år har MP drivit krav om höjd
koldioxidskatt. Ett förslag för fem år
sedan skulle höja bensinpriset med 2 kro-
nor litern.
Att Sverige redan har världens högsta
koldioxidskatt, 2,50 kronor per liter ben-
sin, eller att många människor, boende
där det inte finns fungerande kollektiv-
trafik, är beroende av bilen viftades sorg-
löst bort som oansvarighet inför den
globala klimatutmaningen.
Under hela valrörelsen slogs MP för
en höjning av koldioxidskatten, som
skulle innebära ett 70 öre högre bensin-
pris.
Kravet försvarades oförsonligt av par-
tiets ledande talespersoner:
”Koldioxidskatten vet vi är ett enormt
effektivt styrmedel som minskar utsläp-
pen och ökar energieffektiviteten i eko-
nomin”, sa den nuvarande finansmark-
nadsministern Per Bolund i våras.
Den miljöpolitiska talespersonen
Helena Leander argumenterade två veckor
före valet hårt för höjd koldioxidskatt och
hävdade att alliansens invändningar mot
en skattehöjning ”klingar ihåligt”.
Men i en intervju i DN säger Karin
Svensson Smith, klimatansvarig i MP:s
partistyrelse, nu plötsligt att partiet inte
längre vill höja koldioxidskatten. MP har
nämligen upptäckt att det finns en värld
utanför den där de egna väljarna bor
(storstäder) som kallas landsbygd, och
i ett blixtrande anfall av klarsyn har även
MP backat:
”Att tänka sig att leva utan egen bil
är i de flesta landsbygdsområden en orim-
lighet”, säger Svensson Smith och låter
– nästan – som en aktivist från Bilfront.
Självaste ur-språkröret Birger Schlaug
påpekar dock besviket att andelen miljö-
skatter av Sveriges ekonomi nästa år
kommer att vara lägre än under den
moderatledda regeringen.
Miljöpartiet ser nu ut att ställa sig nu
bakom en bibehållen koldioxidskatt, en
helomvändning i klass med att acceptera
att förbifarten byggs, Bromma behålls
eller att Slussen i Stockholm byggs om.
Det finns naturligtvis alltid lösningar,
alltid en utväg för den som har hamnat
i miljöpolitiskt bryderi och riskerar svek-
debatter – och som dessutom önskar såväl
drastiskt sänkta koldioxidutsläpp som bra
luft och inhemsk energiproduktion.
Jag tänker förstås på etanol.

HÅKAN
MATSON
Di Kommentar
hakan.matson@di.se


Observera slutklämmen...

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-11-27 10:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
J.K Nilsson skrev:
Och Håkan Mattson i Dagens Industri http://www.di.se/di/artiklar/2014/11/27 ... -lappkast/

Citat:
Det finns naturligtvis alltid lösningar,
alltid en utväg för den som har hamnat
i miljöpolitiskt bryderi och riskerar svek-
debatter – och som dessutom önskar såväl
drastiskt sänkta koldioxidutsläpp som bra
luft och inhemsk energiproduktion.
Jag tänker förstås på etanol.

HÅKAN
MATSON
Di Kommentar
hakan.matson@di.se


Observera slutklämmen...

J.K Nilsson


Mkt bra slutkläm :-)

Intressant att jämföra Bilsvedens Bertil Moldéns slutreplik: http://www.dn.se/debatt/repliker/stadsl ... -nagonsin/

Citat:
Att inte tillåta dieselbilar i den svenska miljöbilsdefinitionen eller i bilköpares policies av olika slag skulle däremot vara olyckligt. I och med att emissionsproblematiken blir ännu mindre, så kvarstår dieseltekniken på lång sikt som ett effektivt, rent och potentiellt fossilfritt alternativ, inte minst för ett land med långa avstånd.


Det måste vara en begåvat copywriter som kommit på iden att kalla dieselbilar för "potentiellt fossilfritt", det påminner om Orwells newspeak.

Han gör även ett annat smart drag i repike där han försöker bagatellisera problemet med dieselbilar genom att peka på att stadsluften blivit bättre tack vara utsläppsminskningar som katalysaorn har orsakat.

Citat:
Men kväveutsläppen har minskat med 95 procent sedan 1990-talet, skriver Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.


Visst bensinbilars obligatoriska katalysatorer från '88 har gjort att NOx utsläpp från bilparkens (bensin)bilar har minskat mycket under 90 talet. Men problemet ökar nu igen med fler dieselbilar.

Jag förmodar att diskussionen på DN-debatt slutar med Bilswedens replik. DN måste ta hänsyn till bilbranschens intressen eftersom tidningen lever på annonserna och betalar de anställdas löner…

Det är f.ö. inte bara i de Sveriges tre största städer som EU’s gränsvärden för NOx regelbundet överskrids.
Se t ex luften på Västra Esplanaden i Umeå:

Dygn över 60 μg NOx/m3, EU gränsvärde är högst 7 dygn/år
2012: 26 dygn över 60 μg/m3
2013: 37 dygn över 60 μg/m3

Timmar över 90 μg NOx/m3, EU-gränsvärde är högst 175 timmar/år
2012: 253 timmar över 90 μg/m3
2013: 415 timmar över 90 μg/m3

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-11-28 10:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag försökte få en förklaring till varför det inte är ett problem att en dieselbil får släppa ut 160 mg/km NOx när en bensinbil bara får släppa ut 60 mg/km där på jagrullar-forumet. En snubbe skrev då:

Citat:
erikn det beror ju på hur man ser på saken. Hade dieselbilen haft samma usla verkningsgrad som bensinbilen hade den ju absolut inte fått släppa ut 100g mer


vilket jag inte fattar vad det har med just NOx-utsläppsdelen att göra? Han ville heller inte förklara hur han tänkte, så jag frågar er här som brukar ha koll, hehe! Som jag ser det så visst är det bra om det går mindre bränsle per km så att säga men ut NOx-synpunkt så är det ju gram per km som gränsen anger och där det då flera ggr mer än en bensinare, trots högre verkningsgrad, så är ju den biten till klar nackdel för dieseln.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-11-28 10:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Jag misstänker att han menar att en bil som har låge CO2 utsläpp kan få släppa ut mera NOx.

Även om utsläppen orsakar helt olika sammhälls/miljöproblem så tycker jag att man i princip skulle kunna göra så. Men då ska ökningen i NOx utsläpp vara i balans med minskningen av CO2 utsläpp. Med 2,7 ggr större NOx utsläpp så kan man inte påstå att denna balans finns.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-11-28 12:06 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 519
Ort: Tumba
Dessutom är det vad regelverket säger. I verkligheten är det ju ännu mer enligt trådstarten här. Diesel är ett skitigt bränsle, både innan och efter det använts.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-09-17 16:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
Matsson, en tänkande journalist!!!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-09-19 21:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Även i USA - http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6259432

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-09-21 14:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ska bli intressant att se vad de gör åt detta. Frågan är väl också om det är så enkelt att lösa problemet på befintliga bilar. Det kommer att kosta en hel del om man helt måste återkalla 500k bilar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-09-21 16:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja mera här: http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/volks ... ljardboter

Citat:
… Dieselbilarna ska automatiskt ha minskat klimatutsläppen under kontroller för att ge sken av att bilarna klarar sig under gränsvärden, vilket de inte gör vid normal körning.

I förlängningen hotar böter på 18 miljarder dollar, motsvarande 150 miljarder kronor, uppger den amerikanska miljömyndigheten (EPA).

Nu stoppar Volkswagen helt försäljningen av fyrcylindriga dieselbilar i USA, säger en talesperson för företaget till AFP. De aktuella modellerna stod för 23 procent av den totala försäljningen av Volkswagen-bilar i USA i augusti.

Det handlar om 482.000 bilar av märket Volkswagen Jetta, Beetle, Golf, Passat och Audi A3 under modellåren 2009-2014.

Volkswagens vd, Martin Winterkorn, skriver i ett uttalande på företagets hemsida att man tar upptäckten på ”största allvar” och lovar att Volkswagen ska tillsätta en extern utredning.

”Vi kommer att samarbeta fullt ut med de ansvariga myndigheterna, med transparens och brådska, för att tydligt, öppet och fullständigt ta fram alla fakta i det här fallet”, skriver Winterkorn.

Samtidigt har den tyska regeringen begärt information från biltillverkare för att kontrollera så att de inte fuskat på samma sätt.

– Vi förväntar oss trovärdig information så att transportmyndigheten (KBA) kan utreda om liknande manipulering has ägt rum i Tyskland eller i Europa, säger en talesperson för miljödepartementet, enligt AFP.

Det ska dock i nuläget inte finnas några indikationer på att liknande fusk förekommit i Europa, enligt tyska myndigheter.


Jag undrar om inte detta är vara toppen av ett isberg, är det bara VAG som fuskar? Och varför skulle tillverkarna inte fuska på samma sätt för att manipulera EU testerna?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-09-21 16:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jag undrar om inte detta är vara toppen av ett isberg, är det bara VAG som fuskar? Och varför skulle tillverkarna inte fuska på samma sätt för att manipulera EU testerna?


Jag gissar på toppen av ett isberg, vilket väl den första artikeln i tråden indikerar också.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011