Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 17-11-23 13:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Tidningen Ny Teknik har i dag, 17 11 23 en artikel om förväntade miljözoner för vissa bilar. Allt i artikeln handlar om diesel och begagnade dieselbilars försäljning. Men det är den vidstående bilden som jag reagerar på. Den visar något svart pumpmunstycke för diesel och tre blåa varav den i mitten är för E85. Dom andra två blå ser ut som det står Super 95? (Kanske Super 98 på den bortre?) Egentligen kan man skymta ett till svart dieselhandtag längst till vänster i bilden. Men det hoppar vi över då bilden inte är komplett
Vi har väl kanske inte något spikat färgkodsystem, men ändå en sorts "De Facto-standard" där diesel är svart, 95 oktan bensin är grön, tidigare var 98 oktan bensin röd (jag är inte säker på hur det är i dag?) och E85 är blå.
Men bilden är lite förvirrande. Tre blåa handtag! Tänk situationen när det är mörkt eller dåligt väder och man är lite stressad eller på något annat sätt lite ouppmärksam av någon här okänd anledning. Man tar av en ren reflexrörelse det blåa handtaget och börjar fylla i. Och det visar sig senare att det var 95 oktan bensin i det blåa handtaget!!!
Det är ju inte bara priset som skiljer, "liksom?"

Bild

Är det någon här som har sett detta i verkligheten? Vilket bränslebolag handlar det om? Eller kanske någon bestämd tankstation?

Länk till artikeln om någon vill läsa det: https://www.nyteknik.se/fordon/planen-i ... ar-6885421


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-11-23 15:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle tro att det är en photoshoppad bild, gjord av någon okunnig grafiker.

Grön brukar beteckna blyfri bensin oavsett oktantal, röd betecknade förr blyad bensin oavsett oktantal. Så på den tiden då blyfri bensin inte fanns med högre oktantal än 95, var ofta 98-handtaget rött.
En sak som jag inte har tänkt på är vad man använder för färger för alkylatbensin respektive färdigblandat tvåtaktsbränsle.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-11-23 17:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag använder alkylat i min trädgårdstraktor och snöslunga. Bränslet köper jag på dunk. Tidigare var det gröna dunkar, men i dag är dom blå. Kanske det är en annan leverantör också? Och oljeblandad alkylat har jag till en grästrimmer. Där är dunken gul. Jag har dock bara köpt en dunk oljeblandad hittills, så det kan ju vara en annan färg i dag?

I min närhet, ett par mil bort, finns det en station som säljer alkylat från pump. Börjes tankcenter Lenhovda. Jag skall försöka komma ihåg att kolla där nästa gång vilken färg det är.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-11-23 21:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När jag städade ur efter tidigare ägare i min stuga, så fanns det en massa tomma alkylatbensindunkar i ett uthus. De flesta orange men några blå och gula. Troligen har det bara rört sig om oljeblandad alkylatbensin eftersom den användes till motorsågar och röjsågar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-11-27 17:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
I dag har jag kollat pumpar med alkylatbensin. Pumphandtagen på 4-takt är blå-grön, nästan ljust turkos och 2-takt färdigblandad är orange. Detta var Aspen alkylatbensin, men stationen drivs av Börjes Tankcenter. Stationen ligger i Lenhovda, men firman med kontoret ligger i Åseda ett par mil norrut. Det finns väl bara ett begränsat antal stationer för alkylatbensin, men vi utgår från att det är lika över dom få stationer som finns.
Ni som bor i andra delar av landet och har pumpar med alkylatbensin inom synfältet, har dom avvikande färger på pumphandtagen? Kolla gärna också vilket fabrikat det är. Literpriset glömde jag att kolla.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-11-27 18:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här kommer lite uppgifter om den tidigare bilden med dom blå pumpmunstyckena. Jag ställde frågan till Svenska Petroleum & Biobränsleinstitutet.
Dom gissade att bilden var Tysk eftersom det står 95 Super på ett av dom blåa pumpmunstyckena. Men jag fick även denna tabellen med färger, som inte är bindande men man försöker att hålla i Sverige:

Bild

Det fanns även lite mer text i mailet som jag kan förmedla om någon vill läsa.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-11-29 09:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag anser att bilden är ett fult försök att smeta fossilskit på E85 i Sverige.
Finns ingen anledning att använda en bild från Tyskland. NYT borde konfronteras med detta.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-12-01 00:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu har jag kollat på en OKQ8-mack som säljer alkylatbensin från pump. Samma färg på handtagen för både oblandad och oljeblandad alkylatbensin, de ska nog föreställa vita även om färgen nu snarare ser ut som ljusgrå eller beige.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011