Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Triumph T595 Daytona -97
InläggPostat: mån 20-06-29 17:49 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Jag har denna pärla (nåja, den går som en kasse skit på låga varv för närvarande, felsökning pågår) och vill mappa om den för E85. Att ladda in en ny map eller modifiera den gamla är inte svårt för den som kan det. Den är inte jag, tyvärr! Jag kan ladda in mapen men inte skriva den för jag fattar inte alla rutor och värden. Mjukvaran en använder för att läsa felkoder, mappa om osv heter TuneECU och fungerar alldeles utmärkt vad jag förstår men tyvärr är det tvärstopp på deras forum med hjälp för jag får bara till svar att mc:n inte kommer att klara av att köras på E85. Det har jag svårt att tro (eller vill iallafall inte tro det). Alternativet till att skapa en map i TuneECU är att köpa ett kit från eFlexFuel i Finland. Jag kör med det i Jeepen och det fungerar hittills alldeles utmärkt men kostar mellan 5000 och 10000 beroende på vilken version en köper.
Vad tror ni som kan mera om detta än jag - är det möjligt att en ny map skulle räcka för att köra på E85? Jag bryr mig inte så mycket om optimering just nu, jag vill bara komma bort från fossilberoendet på mina leksaker.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20-06-30 10:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det räcker med största sannolikhet bra med en ommappning.
Nu vet jag ju inte hur det där motorstyrsystemets programvara är upplagd, men ofta finns det en global "spridarkonstant" som man kan ändra för att få samma procentuella ändring av bränsleblandningen över hela mappens register. I så fall är det bara ett enda värde man behöver ge sig på.

Om den har katalysator och lambdareglering så kanske det räcker med att ge sig på parametrarna som bestämmer gränsvärdena för lambdaregleringen, i så fall skulle man kunna få till "FFV-egenskaper", dvs att den tolererar vad som helst från ren bensin till ren E85.

Om du tänker köra enbart på E85 så är det förmodligen en fördel att stänga av fullgasanrikningen och låta den gå lambdareglerat över hela registret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20-06-30 11:10 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Nice! Detta var goda nyheter och jag ska sätta mig med mjukvaran för att se om jag hittar något som ser ut som det du pratar om.
Kul!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20-06-30 14:36 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Ok. Fattar inte mycket än men undrar om det kan vara parametern "injector flow" som ska ändras? Om det är den gobala parametern "spridarkonstant" du pratar om? Hur mycket ska jag gå upp isf?


Bilagor:
Webp.net-resizeimage.png
Webp.net-resizeimage.png [ 195.97 KiB | Visad 9023 gånger ]
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20-06-30 15:40 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Ytterligare en tanke jag fick från TuneECU:s forum är att spridarna kanske inte hinner få in allt bränsle under öppningstiden. Kan det vara så?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20-06-30 17:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Eftersom parametern heter "injector flow" så tyder ju det på att den anger vilket flöde (g/s eller annan lämplig enhet) som kan passera genom spridarna. I så fall ska den förmodligen minskas med ungefär 30 %.

För att ta reda om parametern ska minskas eller ökas, och hur mycket, kan du göra på följande sätt:
Kör motorn på bensin med originalmappningen, och studera mätvärdena för lambdaregleringen (brukar ofta kallas short term fuel trim, STFT och long term fuel trim, LTFT). Blandtanka sedan (t ex 30 % E85), provkör igen och se åt vilket håll mätvärdena, framför allt LTFT, förändras. Prova att öka eller minska parametern injector flow med t ex 10 % och se om LTFT återgår mot det värde den hade vid ren bensindrift eller om den sticker iväg åt andra hållet. När du har tagit reda på den saken och kommit fram till hur mycket du måste ändra injector flow för att återställa LTFT vid blandtankning, prova sedan med 100 % E85 och en tre gånger större ändring av injector flow i samma riktning. Då borde du ligga ganska rätt sedan.

I praktiken brukar det aldrig vara något problem med att spridarnas flöde inte räcker till. Det är ju bara vid kombination av fullgas och mycket högt motorvarvtal som det möjligen skulle kunna visa sig.
Men eftersom E85 har mycket mindre behov av fullgasanrikning än vad bensin har, så jämnar det hela ut sig.
Det finns bensinmotorer som har så kraftig fullgasanrikning att de nästan surar ner sig vid fullgaskörning på E85, om man inte stänger av anrikningen på lämpligt sätt. Många fabriksbyggda FFV-bilar som går med fullgasanrikning på bensin, stänger av den automatiskt och går lambdareglerat även vid fullgas på E85.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20-06-30 17:35 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Topp!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 20-07-02 07:23 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Jag har ingen lambda på min hoj (tror jag). Det verkar som det kom först 99, alltså två år senare. Jag är inte där cykeln är men enligt Haynes så är det så. Varken O2 sensor eller lambda finns nämnt på min årsmodell.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 20-07-02 08:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett tips är att inte lita alltför mycket på detaljuppgifter i Haynesböckerna, de får alltför ofta saker om bakfoten. Säkrast är om det går att komma åt tillverkarens egna verkstadshandböcker på något sätt (de kanske finns inscannade och upplagda nånstans på nätet).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 20-07-02 15:54 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Jo. men det kom faktiskt först på 1999 års modell. Det har jag nu från en som kan.
En annan fråga är om en kan "försegla" en plasttank från insidan på något sätt (om det nu behövs)? Det är off toplc delvis men eftersom du,Torbjörn, skrev om att etanolen kan göra saker med en tank som har börjat brytas ner av bensin tänkte jag det passade här.
Dessutom måste jag säga att det är ganska mödosamt att fråga om etanolkonvertering på andra forum än de för de "redan frälsta".


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 20-07-02 19:39 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
torbjorn skrev:
Eftersom parametern heter "injector flow" så tyder ju det på att den anger vilket flöde (g/s eller annan lämplig enhet) som kan passera genom spridarna. I så fall ska den förmodligen minskas med ungefär 30 %.


Du har så rätt! Jag fick det bekräftat från triumphrat.com nu :-) Värdet ska minskas med den procentsats jag önskar.

Tack för hjälpen!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 20-07-02 22:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det finns medel att behandla insidan på bränsletankar. Just nu har jag glömt vad dom heter, men t.ex VP Autopart sålde förut ett sådant medel. Och jag har bestämt för mig att dom inte skulle fungera på enbart metalltankar. Dom tålde i alla fall både petroleumprodukter och alkoholer.
Kolla med VP Autopart. (Säljer i första hand delar till äldre Volvo, men även USA Ford)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 20-07-03 08:15 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
nyfiken skrev:
Det finns medel att behandla insidan på bränsletankar. Just nu har jag glömt vad dom heter, men t.ex VP Autopart sålde förut ett sådant medel. Och jag har bestämt för mig att dom inte skulle fungera på enbart metalltankar. Dom tålde i alla fall både petroleumprodukter och alkoholer.
Kolla med VP Autopart. (Säljer i första hand delar till äldre Volvo, men även USA Ford)

Tack! Jag har också fått tips på en amerikansk produkt som är väldigt dyr pga att det är hög fraktkostnad eftersom den räknas som "hazardous". 890 riksdaler! Jag ska absolut kolla VP Autoparts :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 20-07-03 09:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Var det inte en skandal nån gång på 90-talet med att det visade sig att någon modell av Saab inte uppfyllde kraven när det gällde avdunstning av bränsleångor? Jag vill minnas att det löstes genom en speciell ytbehandling på insidan av plasttanken i berörda modeller.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 20-07-08 11:04 
Offline

Blev medlem: lör 20-06-13 07:28
Inlägg: 31
Nu har jag laddat in en map där jag sänkt "injector flow" med 35%. Tyvärr är vädret så pass trist så jag inte har någon lust att ta mig ner till landsvägen för en testtur. Det verkar dock som om gasresponsen är sämre och accelerationen kommer med fördröjning. Svårt att avgöra på skogsväg med grovt grus, dock..
Åker mer imorgon!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011