Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 14-08-16 11:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Gör en provblandning, häll den i en genomskinlig flaska och ställ den i frysen (se till att flaskan står upp och att den inte knuffas till när man rumsterar om i frysen). Om oljan inte riktigt vill blanda sig med E85 så visar det sig snabbare i kyla. Kolla noga efter bottensats, det kan ju tänkas att oljans färgämne visserligen är obegränsat lösligt i E85 men det finns andra beståndsdelar i oljan som lägger sig på botten efter ett tag.
Har oljan klarat ett par veckor i frysen utan tendenser till skiktning eller bottensats så kan man vara mer än nöjd.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-08-18 11:42 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-06 05:49
Inlägg: 17
Fick samtal från Starta nu och de rekommenderade inte någon av deras Oljor till E85. De löser sig men smörjer inte tillräckligt bra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-08-20 12:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Prova att ställa blandninen i frysen, när det är kallt separerar oljan/etanol snabbare om den gör det.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: mån 22-06-27 11:28 
Offline

Blev medlem: fre 22-06-03 07:58
Inlägg: 14
Ort: Österbotten, Finland
steelhammer skrev:
Jag har provat att blanda Biltemas syntetiska 2t-olja med E85 men det skiktade sig efter ett tag. Det tog inte ens en timme innan det kom fram ljusbrun olja nederst i glasburken. Antar att det kan fungera vid separatsmörjning men vid blandning i tank verkar det inte fungera.


Kanske oljan ändrat sig, här är en som kört på E85 i diverse motorsågar och röjsågar i över ett år nu:
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=38541

Har enligt egen utsago kört 800l E85 genom diverse maskiner. Kär med en fet blandning, 32:1 eller kanske 25:1


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 22-06-27 22:27 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-28 21:52
Inlägg: 5
Ort: Från
Som jag sa tidigare i denna tråd,2-takt fungerar utmärkt med E85 + Castrol R40..

Fukar med 2% blandning men ta en "skvätt" extra om ni vill ni för att vara på den säkra sidan,som jag sa så luktar det faktiskt ljuvligt jämfört med den gamla traditionella 2-taktsbensinen så det har ju mindre betydelse..

Har själv kört test på 4% & det fungerade bra men som sagt så blev det lite mera "nygräddad våffla" i luften bakom..

En hårt trimmad PUCH har gått på 2% blandning nu sen -06 & funkar fortfarande finfint så detta är ett bra koncept..

Röjsågarna & motorsågarna blev aldrig av att jag provade detta på pga att membran & slangar ev kunde skadas av E85 men testa ni om ni vågar & skriv gärna här i tråden hur testet utföll.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 22-06-28 06:50 
Offline

Blev medlem: fre 22-06-03 07:58
Inlägg: 14
Ort: Österbotten, Finland
Jag tror inte E85 skadar dessa, etanol är ju mindre aggressivt mot sånt än de andra grejerna som förekommer i vanlig mackbensin. Problemet är väl bränslebytet, kört du med vanlig bensin så har det hunnit bli avlagringar och sot i motorn som E85an löser upp, kan leda till att filter sätter igen och det lossar avlagringar i vevhus och cylinder.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 22-06-28 10:23 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-28 21:52
Inlägg: 5
Ort: Från
Det tror jag inte ska vara någon större fara ..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 22-06-28 12:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det brukar aldrig finnas några märkbara avlagringar i vevhuset på en tvåtaktare som har gått på bensin heller. Enda gången det kan bli sotigt i vevhuset är i samband med motorhaveri, t ex brännhål i kolven.

Småmotorer brukar ju ha så pass stor omsättning på bränslet och liten tankvolym, att det aldrig kan bli några stora mängder hartsavlagringar från gammal bensin såsom det kan bli i bilar. Så man behöver knappast befara några igensättningar av filter eller förgasarmunstycken heller.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 22-06-28 13:58 
Offline

Blev medlem: fre 22-06-03 07:58
Inlägg: 14
Ort: Österbotten, Finland
Tja, det fanns nog lite sotavlagringar i vevhuset på min motorsåg som jag nyligen hade upp, jag tog bort så mycket jag kunde. Funderar jag ska köra den på E85 + rätt olja. Klotz KL-200 hittar jag inte förutom till ockerpriser.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 22-06-28 16:42 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-28 21:52
Inlägg: 5
Ort: Från
Testa då med Castrol R40,den fungerar 100% till E85 i alla fall så då hänger det endast på utifall om E85 skulle ev kunna påverka slang eller membran men som andra här säger så lär det inte göra det..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 22-06-28 16:57 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-28 21:52
Inlägg: 5
Ort: Från
Glömde att tillägga..

Kör nu på E10 i en Stiga Park gräsklippare som jag använder ett plast-spridarrör från ursprungligen en SAAB Turbo & det plaströret tålde inte ens E10 utan att bli mjukt så jag fick byta ut detta till ett kopparrör för att kunna lita på det så vissa plaster i alla fall ser inte ut att tåla etanol utifrån vad jag märkt hitintills på div etanol-projekt jag testat..

Men gummislangar som i alla gamla bilar tex verkar då inte bli påverkade över huvud taget av etanol i alla fall men som sagt så har jag inte testat slangar på motorsåg/röjsåg än men troligtvis så kommer det att funka bra.

Körde själv en Ford Sierra i 5 år på E85 & allt fungerade perfekt förutom att jag blev tvungen att plocka ur spridarna emellanåt & göra rent pga att det bildades oljeavlagringar på dem så de blev till sist tätta..

Det var det enda negativa med Forden,den sög in lite olja i insuget pga vevhusventilationen & E85 löser inte upp olja såsom bensin gör blev jag varse men det problemet lär väl knappast uppstå på din motorsåg inte.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 23-05-28 08:10 
Offline

Blev medlem: fre 22-06-03 07:58
Inlägg: 14
Ort: Österbotten, Finland
Blandat lite eget med Biltemas röda syntetiska. Kört upp blandningen i motorsågen och efter justering av förgasaren gick det riktigt fint. Blandat en till sats som får stå ett tag. Men över några dagar separeras det inte i alla fall. Detta är samma som en annan experimenterat med ganska rejält så det känns ganska säkert.

Bild

Detta är inte strikt E85, då jag inte tömde jerrykannan på 95E10 innan jag tankade den full med E85. Gissar det är närmare E75.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 23-05-28 12:14 
Offline

Blev medlem: ons 19-02-13 23:18
Inlägg: 9
Jag har erfarenhet av att biltemas syntetiska 2-taktsolja inte riktigt blandar sig med E85 utan det blir mer som en emulsion, som verkar skikta sig efter ett par veckor.

Men röjsågen verkar iallafall inte klaga, men man får skaka om blandning efter ett par veckor eftersom det ser ut som det bara är färgtillsatsen som löser sig 100%.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011