Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-06-27 21:33 
Offline

Blev medlem: ons 07-06-27 21:30
Inlägg: 1
Ort: Från
aa


Senast redigerad av Fantomen lör 07-12-22 12:49, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-27 22:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Utan att vara proffs på sånt här, förutom att jag torskat ett antal gånger för trimmad moped så är det väl så här..

Tändningen måste man ju få justera?
Höjer du kompressionen kommer mopeden att gå fortare och då är det olagligt (trim).
Byta munstycke, som du troligen kommer att få göra för att få den att gå bra på etanol kommer väl att vara en del av trimmet om den går fortare än 45 km/h (EU-moppe)?

Jag vet inte om mopeder är typgodkända för ett visst bränsle som bilar är men är de inte det och du kan få moppen att gå bra på E85 utan att göra annat än att justera tändning/bränslemängd så borde det vara ok?

Börjar du plana toppen, byta till större förgasare med mera så är det nog kört!

Har du nära till körkortsåldern så kanske du skall ligga lågt?

Blandtanka och prova till att börja med.. Iofs, ett bytt munstycke lär de väl inte märka om inte mopeden går markant mkt fortare...?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-28 12:31 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Jag skickade iväg ett mail till vägverket och frågade. Detta var den enda informationen som jag hittade.

Detta gäller en klass I moped
Citat:
En moped är ett motorfordon som är konstruerat för att köras i högst 45 km/tim. En moped får ha en förbränningsmotor med högst 50 kubikcentimeter slagvolym eller en elektrisk motor med högst 4 kilowatt effekt.

Tre- och fyrhjulig moped får ha en annan förbränningsmotor än med tändsystem, till exempel diesel, och då får effekten vara högst 4 kilowatt.

En fyrhjulig moped får väga högst 350 kg utan last. Är mopeden eldriven ska batterierna inte räknas in i vikten.


För en klass II moped
Citat:
Det finns två typer av moped klass II.

Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt.

Den andra typen är konstruerad för att köras i högst 30 km/tim och är godkänd i Sverige enligt äldre bestämmelser. Sådana mopeder måste ha ett typintyg utfärdat före den 17 juni 2003.


Källa: http://www.vv.se/templates/page3____6430.aspx

Edit: Hade blandat ihop klass I och klass I i inlägget


Senast redigerad av Anti tor 07-06-28 15:49, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Mopeder
InläggPostat: tor 07-06-28 15:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Moped klass II, fyrhjuligt, är det detsamma som en EU-mopedbil, http://www.emcrodeby.se/mopedbil.html ?

Dessvärre har jag bara kunnat läsa mig till att alla modeller har dieselmotorer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-28 15:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
EU-mopedbilarna brukar vara av klass I, åtminstone har de vad jag har sett alltid nummerplåt. Att länken talar om att det krävs förarbevis för dem talar ju också för att det är klass I.

Det finns också EU-moppe-klass I-registrerade fyrhjulingar, de tycks vanligtvis ha tvåtakts bensinmotor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: EU-moped
InläggPostat: fre 07-06-29 18:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ja, jag ser nu att jag skrev (läste?) fel. Det skall naturligtvis vara klass I. :oops:
Det var i alla fall så jag menade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-30 22:04 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Det här svaret fick jag från vägverket angående konvertering av mopeder.

Citat:
Det är idag inte tillåtet att göra tekniska ändringar på en helfordonsgodkänd/typgodkänd moped utan att ha intyg från tillverkaren som skall godkänna de tekniska ändringarna. Intyget skall visas upp vid en ny moped-/registreingsbesiktning.Idag finns inga tillåtna / godkända konverteringssatser på marknaden varför en konvertering till etanol är omöjlig. Regeringen jobbar på utformning av konverteringsbestämmelserna och förväntas bli klar någon gång under 2008.


I praktiken innebär detta ingenting, för så länge mopeden i fråga går i rätt hastighet kommer ingen att kontrollera vilket bränsle som används. Utifrån svaret så verkar det inte vara tillåtet med konvertering i alla fall.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011