Här lite allmänna tips.
Innan du river motorn - hur ser stiftet ut, är det väldigt blött och kanske väldigt sotigt?
Då kan du kanske börja med ett montera ett steg varmare stift (du kan även pröva med olika stora gnistgap också), för att få lite mer värme i förbränningsrummet. Kör motorn en stund, observera vad som händer med motorns gång och kontrollera sedan stiftet igen. Då etanol är ett "blött" bränsle som är också kylande (ca 3 gånger bättre än bensin) kan det störa stiftets funktion om stiftet inte kommer upp i rätt arbetstemperatur.
Men blir det ingen förbättring har du en del jobb framför dig. Om du inte kan ställa in förgasaren rätt får du leta reda på en nyare förgasare. För att ställa in den rätt, är en del jobb för att den ska gå bra över hela motorns varvregister - låg, mellan och hög + tomgång. Flödet från tanken via kran och flottör kan vara för låg eller ge ojämnt flöde, vilket ge en svårbestyckad förgasare - hjälpmedel kan vara ny kran, modifierad flottör nål etc. eller en lite hjälptank med bränslepump. Tänk på att vissa flottörer gjorda i plast kan ta skada av alkoholbränsle, så att de sväller för mycket (hindrar inflödet i motorn) eller att de går sönder och då dränker motorn med bränsle.
Nästa steg är att se över tändsystemet men på en gammal moped brukar tändningen ha en fast tändpunkt vilket är inte bra ur miljösynpunkt men gör tillverkningen lättare för tillverkaren. Det kan i vissa fall gå att modifiera tändplatta så att man kan få en annan tändpunkt. Men det kanske största hindret på många mopeder är att tändspolen är för svag och ger en för klen spänning ut till stiftet för att fungera väl med ett annat bränsle än bensin ex. alkohol. Som du kanske vet, så avger bensin mer bränsleångor vilket gör det lättare att tända bränslet i förbränningsrummet än ett alkoholbränsle, som behöver mer värme i förbränningsrummet för att antändas med rätt drifttemperatur då det avger väldigt lite explosiva ångor som bensin gör. Är gnistan för svag kan det visas som misständningar när motorn belastas eller går upp i varvtal. Som första åtgärd blir att få fram en kraftigare (eller en till) tändspole som kan passa till det tändsystem man har men då får man se upp så att det finns nog med ström i systemet och gör det inte det får man koppla in ett batteri med tillhörande laddningskrets. Naturligtvis, det bästa är annars ett modernt och kraftfullt tändsystem, något som man inte brukar köpa till eller införskaffa till en gammal mopedmotor. Något som också kan underlätta förbränningen är att om bränslet kan förvärmas innan det kommer in till motorn, för att öka förångningens graden alternativt en förvärmning av insugningsluften.
Något som är användbart på en 2-T motor när man skruvar är en EGT mätare - en avgastemperaturmätare, som då visar om förbränningstemperaturen är rätt i motorn eller inte. Det finns många olika modeller och i varierande priser och här är några länkar.
http://www.exhaustgas.com/
http://www.koso.com.tw/index.asp?lang=2
Men att bygga om motorn och anpassa den fullt ut (förändring av kompressionsförhållande och förändring av förbränningsrummets form + avgassystemet) för ett nytt motorbränsle är tidskrävande och kräver en del arbetsinsats men det kanske är nog inte aktuellt på en gammal mopedmotor... dock är det möjligt att göra det men det är knappast värt det arbetet utan det rimliga är att se över tändsystem och förgasare med bränslesystem, så har man kommit en bra bit på vägen till en mer miljövänlig motor och trevligare motor i största allmänhet.
Det var något för dig att tänka på tror jag, som du kan börja med och lycka till sedan med att få ordning på din motor.
/Mikael