Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-07-09 21:49 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-02 21:11
Inlägg: 37
Ort: Väse
Jag har påbörjat konvertering av en trehjulig moped. Det är en Sachs Saxonette som driver det lustiga åket framåt. Det är charmigt med snörstart och handdriven vindrutetorkare. :D

Tanken är rengjord, bränsleslang bytt, bränslefilter monterat, förgasaren rengjord och ställbart munstycke monterat. Jag höjde nålen till max för att ha något att börja med. Den startade direkt!

Den gick så fett att den inte orkade någonting. Ställde ned munstycket nästan i botten men den gick inte bra ändå. Sänkte då nålen ett snäpp. Då gick den betydligt bättre med munstycket ganska strypt. Provade då att sänka nålen till "bensinläget". Det gick inte alls. Den startade inte ens med munstycket helt utskruvat. Med choke gick det. Alltså vill den ha nålen ett snäpp ovanför "bensinläget". Efter en noggrannare justering av munstycket fick jag den att gå utan att fyrtakta då den hade farten uppe. Då blev det dock bekymmer när jag skulle iväg från stillastående och den orkade inte. Det hände att den stannade vid stillastående. Ställde på lite mer bränsle och den orkade iväg. Då fyrtaktade den då den fått upp farten men lättade jag lite på gasen gick den rent och farten blev högre. Med mer bränsle orkar den rulla igång men den fyrtaktar när den fått upp farten. Vad kan det bero på?

Kan det vara så att tändningen behöver justeras? På gamla "fossilmopeder" brukar man väl justera munstycket tills den slutar fyrtakta i högfart? Kan man göra så med en E85-moped som inte tändningen är justerad på? Om motorn inte kan tillgodogöra sig bränslet den får så antar jag att den fyrtaktar. Det blir släckning. Motorn kanske fyrtaktar när den får 30-40% mer soppa på grund av att tändningen står galet? Kan mina tankar stämma?

Det är lite besvärligt att komma åt tändplattan på Saxonetten. Har någon något förslag på hur många grader tidigare tändning som jag kan börja prova med? :?

Tack på förhand! :)

_________________
Focus kombi 2,0 -99 BTR-konverterad
Escort mk1 -74 X-flow turbo injection


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-10 09:13 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-02 20:50
Inlägg: 5
Ort: Stockholm
Här lite allmänna tips.

Innan du river motorn - hur ser stiftet ut, är det väldigt blött och kanske väldigt sotigt?

Då kan du kanske börja med ett montera ett steg varmare stift (du kan även pröva med olika stora gnistgap också), för att få lite mer värme i förbränningsrummet. Kör motorn en stund, observera vad som händer med motorns gång och kontrollera sedan stiftet igen. Då etanol är ett "blött" bränsle som är också kylande (ca 3 gånger bättre än bensin) kan det störa stiftets funktion om stiftet inte kommer upp i rätt arbetstemperatur.

Men blir det ingen förbättring har du en del jobb framför dig. Om du inte kan ställa in förgasaren rätt får du leta reda på en nyare förgasare. För att ställa in den rätt, är en del jobb för att den ska gå bra över hela motorns varvregister - låg, mellan och hög + tomgång. Flödet från tanken via kran och flottör kan vara för låg eller ge ojämnt flöde, vilket ge en svårbestyckad förgasare - hjälpmedel kan vara ny kran, modifierad flottör nål etc. eller en lite hjälptank med bränslepump. Tänk på att vissa flottörer gjorda i plast kan ta skada av alkoholbränsle, så att de sväller för mycket (hindrar inflödet i motorn) eller att de går sönder och då dränker motorn med bränsle.

Nästa steg är att se över tändsystemet men på en gammal moped brukar tändningen ha en fast tändpunkt vilket är inte bra ur miljösynpunkt men gör tillverkningen lättare för tillverkaren. Det kan i vissa fall gå att modifiera tändplatta så att man kan få en annan tändpunkt. Men det kanske största hindret på många mopeder är att tändspolen är för svag och ger en för klen spänning ut till stiftet för att fungera väl med ett annat bränsle än bensin ex. alkohol. Som du kanske vet, så avger bensin mer bränsleångor vilket gör det lättare att tända bränslet i förbränningsrummet än ett alkoholbränsle, som behöver mer värme i förbränningsrummet för att antändas med rätt drifttemperatur då det avger väldigt lite explosiva ångor som bensin gör. Är gnistan för svag kan det visas som misständningar när motorn belastas eller går upp i varvtal. Som första åtgärd blir att få fram en kraftigare (eller en till) tändspole som kan passa till det tändsystem man har men då får man se upp så att det finns nog med ström i systemet och gör det inte det får man koppla in ett batteri med tillhörande laddningskrets. Naturligtvis, det bästa är annars ett modernt och kraftfullt tändsystem, något som man inte brukar köpa till eller införskaffa till en gammal mopedmotor. Något som också kan underlätta förbränningen är att om bränslet kan förvärmas innan det kommer in till motorn, för att öka förångningens graden alternativt en förvärmning av insugningsluften.

Något som är användbart på en 2-T motor när man skruvar är en EGT mätare - en avgastemperaturmätare, som då visar om förbränningstemperaturen är rätt i motorn eller inte. Det finns många olika modeller och i varierande priser och här är några länkar.
http://www.exhaustgas.com/
http://www.koso.com.tw/index.asp?lang=2

Men att bygga om motorn och anpassa den fullt ut (förändring av kompressionsförhållande och förändring av förbränningsrummets form + avgassystemet) för ett nytt motorbränsle är tidskrävande och kräver en del arbetsinsats men det kanske är nog inte aktuellt på en gammal mopedmotor... dock är det möjligt att göra det men det är knappast värt det arbetet utan det rimliga är att se över tändsystem och förgasare med bränslesystem, så har man kommit en bra bit på vägen till en mer miljövänlig motor och trevligare motor i största allmänhet.

Det var något för dig att tänka på tror jag, som du kan börja med och lycka till sedan med att få ordning på din motor.

/Mikael


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-10 11:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det brukar inte vara någon direkt brist på tändenergi från en gammal svänghjulsmagnet när motorn väl har kommit igång, svagheten med sådana är snarare att få tändspänningen att räcka till vid start.
Ett annat bekymmer är att tändspänningen har ganska lång stigtid, det är inte så bra om tändstiftet är igensotat eftersom det finns risk att all energi leds bort genom sotet innan spänningen har stigit så långt att man får en gnista. Men det är ju inget problem på E85!
Jag tror inte att man i det här fallet behöver lägga ner pengar och arbete på att byta ut det gamla tändsystemet, utan se bara till att det är i bra skick!
Ohmmät tändspolen, och byt ut den om det är avbrott (eller ostabil resistans) i högspänningslindningen. Prova kondensatorn om resurser för det finns tillgängliga, och om den måste bytas så var noga med att få dit rätt typ. Den ska inte bara passa mekaniskt utan den måste också ha rätt kapacitans för den tändspole som används!
Var noga med att brytarna är rena och i bra skick, och ställ in brytaravståndet noggrannt. På en del svänghjulsmagneter ska brytarna ställas in så att de öppnar då magneterna befinner sig i ett visst läge i förhållande till tändspolens polskor, och så får avståndet bli vad det blir. Det är viktigt att läsa på i verkstadshandbok om hur inställningen egentligen ska gå till på just den motor man arbetar med!

På en tvåtaktsmotor med fast tändläge brukar det som regel stå några enstaka grader före övre dödpunkt. Man vill inte gärna ställa det mycket tidigare med tanke på risken för bakslag vid start.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-10 11:42 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Jag har konverterat en 3-vxl Sachsmotor. Där räckte det att sätlla bålen ett snäpp högre och skruva ut det justerbara munstycket ett halvt varv. Gick din motor riktigt bra på bensin?

/A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-10 11:58 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-02 21:11
Inlägg: 37
Ort: Väse
Ja, den gick bra på bensin. Ibland tappade den ork men fick snart tillbaka den igen. Jag antog att det var smuts i förgasaren och gjorde rent. Har inte provat på bensin efter det utan gick direkt på konvertering.

_________________
Focus kombi 2,0 -99 BTR-konverterad
Escort mk1 -74 X-flow turbo injection


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-10 19:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Av din beskrivning av hur motorn gick med olika förgasarinställningar tyder allt på att det är förgasaren du skall åtgärda i första hand. Tändsystemet verkar ju inte ha hindrat motorn från att tända. Det kan bli överkurs senare.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-11 11:19 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-02 21:11
Inlägg: 37
Ort: Väse
Jag skall fortsätta jobba med förgasaren. Det är lite knepigt att den inte orkar iväg från stillastående om jag ställer in förgasaren så den går bra på vägen. Ställer jag in förknasaren så motorn orkar iväg från stillastående så fyrtaktar den på vägen. Ett steg högre och ett steg lägre på nålen verkar vara fel inställning. Jag har höjt ett steg från original och då hamnade jag där jag är nu.

Kan släckning uppträda när man matar in 30-40% mer bränsle om inte tändningen står rätt? :?

_________________
Focus kombi 2,0 -99 BTR-konverterad
Escort mk1 -74 X-flow turbo injection


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-12 18:17 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-02 21:11
Inlägg: 37
Ort: Väse
Tomgången är osäker. Motorn går en liten stund på tomgång men stannar sedan. Om jag flödar förgasaren när tomgången sviker så går den rätt bra på tomgång en liten stund till. Så kan jag hålla på. Kan det vara så att flottörnivån är för hög så att bränslenivån är för låg? Jag antar att det i så fall beror på densitetsskillnader mellan bensin och etanol. Kan man åtgärda problemet genom att vikta flottören lite litegrann?

När jag skall dra iväg från stillastående tvekar den något eller om tomgången då är riktigt låg så dör den.

_________________
Focus kombi 2,0 -99 BTR-konverterad
Escort mk1 -74 X-flow turbo injection


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-21 05:09 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
En gammal sachsmotor jag hade en gång i tiden betedde sig på liknande sätt med bensin. På den mopeden var det kopplad en vajer från en"spak" på styret ner till den ställbara munstycket. Vid start stod "spaken" på ena läget och när man kom upp i fart vred man över till andra läget. Om man inte gjorde det så fyrtaktade den.
Prova att vrida på munstycket under körningen när den fyrtaktar.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-18 08:57 
Offline

Blev medlem: ons 07-01-24 04:25
Inlägg: 24
Min saxonette är ganska kinkig på tändstiftets gnistgap. Jag måste
alltid minska det på ett nytt stift. Annars blir tomgången osäker.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-18 09:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är ganska typiskt för gamla svänghjulsmagneter, att tändspänningen knappt räcker till vid start eller tomgång men det fungerar bra vid högre varvtal. De flesta motorer med svänghjulsmagnet och brytarspetsar ska ju ha 0,4-0,5 mm elektrodavstånd på tändstiftet, först när man gick över till brytarlösa tändsystem (CDI) kunde man gå upp till 0,7-0,9 mm som ju motorer med batteritändning har haft sedan urminnes tider.

Det kan löna sig att se över tändsystemet noga - kolla att brytarna är rena, i perfekt skick och rätt justerade, att det inte är halvt om halvt avbrott i högspänningslindningen i tändspolen (ohmmät den!), och att kondensatorn både fungerar bra och har rätt kapacitans. Den kan ha rätt olika värde på olika svänghjulsmagneter, om den avviker alltför mycket så blir tändspänningen för låg. Det är alltså stor risk för problem om någon har bytt kondensator och bara tagit första bästa som passar att montera dit. Kapacitanserna kan variera från kanske 0,15 till 0,4 uF.

När det gäller att justera brytaravstånd får man se upp med att i vissa fall finns det ett givet avstånd man ska justera på (t ex 0,4 mm), men i andra fall ska avståndet ställas in så att brytarna öppnar då magneterna i svänghjulet befinner sig i ett visst läge relativt tändspolen (man brukar kalla det avståndet "försprång" på svenska, "Abriß" på tyska). Där måste man läsa på i verkstadshandbok!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011