Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 07:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 2006 KTM 950SM Boy-toy..
InläggPostat: ons 08-02-20 13:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
En kollega har denna maskin till konvertering:
http://www.mcnews.com/mcn/model_eval/MC ... 950sm4.pdf

Har ngn alltså erfarenhet av Keihin CVRD43mm
carburetors?
Är det förgasare med nålar som skall slipas, eller är det munstycken som skall borras upp bara?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 12:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, lite research visar att det rör sig om vacuumkolvförgasare:
Sid 19: http://www.mikescyclektm.com/pf/2005/4- ... V_US_2.PDF

Måste man alltså börja bereda sig på att slipa nålen med smärgelduk o borrmaskin här?
Vad var anledningen till att man inte på en Strombergare bara kan borra upp nålmunstycket?

Hmmm tändboxen är en Nippon Denso, artikel: 600.39.031.00
Undrar om man kan mappa om den..?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tor 08-02-21 12:53, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 12:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en Stromberg eller liknande förgasare så är det ju den fria arean i munstycket med nålen på plats i ett givet läge som är intressant.
Om man bara borrar upp munstycket utan att ändra nålen så kommer det att ändra bränsleblandningen mer när nålen är i sitt lägsta läge och gradvis mindre ju mer nålen lyfts.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 12:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
På en Stromberg eller liknande förgasare så är det ju den fria arean i munstycket med nålen på plats i ett givet läge som är intressant.
Om man bara borrar upp munstycket utan att ändra nålen så kommer det att ändra bränsleblandningen mer när nålen är i sitt lägsta läge och gradvis mindre ju mer nålen lyfts.


Just, så blir det ju.
Men såna förgasare har ju ett huvudmunstycke också.
Vad händer om man bara ökar upp det?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 13:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Huvudmunstycket är kopplat så att säga i serie med nålmunstycket, det påverkar bränsleblandningen i stort sett bara vid fullgas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 14:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Huvudmunstycket är kopplat så att säga i serie med nålmunstycket, det påverkar bränsleblandningen i stort sett bara vid fullgas.


OK, så en korrekt konvertering av bränslesidan är att öka upp huvudmunstycket, kallstartsmunstycke samt minska luftmunstycke(för tomgången) + att slipa ned nålen lika mkt över hela ??%, diametermässigt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 16:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det borde det vara.
Hmm...fast blir det verkligen en jämn diameterminskning hos nålen procentuellt sett om man vill få en jämn (också i %) ökning av den fria arean mellan nål och munstycke?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 16:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Se oclkså http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php under förgasare med nål

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 16:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Se oclkså http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php under förgasare med nål

/Aryan


OK, tack, den sidan är ju eminent!
Men visst är det bara att följa den och minska diametern lika många % utefter hela nålens längd?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 16:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
aryan skrev:
Se oclkså http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php under förgasare med nål

/Aryan


OK, tack, den sidan är ju eminent!


Tack en har ju lagt ner sin själ i den :-)

karlmb skrev:
Men visst är det bara att följa den och minska diametern lika många % utefter hela nålens längd?


Ja, precis. Skulle ta/göra en ny nål så att man har originalet kvar att jämföra med.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 16:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Uptäckte nu en rolig felskrivningar ur egen verk:
Citat:
Tyvärr stämmer praktiken inte alltid med verkligheten
:roll:

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-21 17:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Uptäckte nu en rolig felskrivningar ur egen verk:
Citat:
Tyvärr stämmer praktiken inte alltid med verkligheten
:roll:

/Aryan


:D

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: LC8-etanol
InläggPostat: tor 08-04-03 18:17 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-03 18:02
Inlägg: 1
Ort: Från
karlmb, låter som ett spännande projekt att konvertera en 950, kanske etanoliserar min oxå.
Väntar på lite rapportering. :idea:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011