Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-04-25 16:42 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
Jag tenker at montera en biltema lamda med 4 ledningor. och har nogra frogor.

Kan jag montera en sånn instrument med diodelys? Dom jag hittar spesifiserar inte om dom kan kjørs på E85. Jag har hittat en som viser från AFR 11:1-17:1

Hvis jag brukar et spenningsmålare, hvilket spenning tilsvarar t.ex. 9:1 ?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08-04-25 16:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
maxiice skrev:
Jag tenker at montera en biltema lamda med 4 ledningor. och har nogra frogor.

Kan jag montera en sånn instrument med diodelys? Dom jag hittar spesifiserar inte om dom kan kjørs på E85. Jag har hittat en som viser från AFR 11:1-17:1


Ja det går men du måste räkna om AFR skalan så att den överenstämmer med E85. En smallbandslambda viser nog bara fet eller magert.

maxiice skrev:
Hvis jag brukar et spenningsmålare, hvilket spenning tilsvarar t.ex. 9:1 ?


Du kan inte mäta så exakt !

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-25 16:55 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
Kan man gjøra om på elektroniken på disse diode skivirna? nogen har even digital avlesning.

E det betre med en annan sensor?

jag vil gjerna se forholandet medan jag kjør.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-25 17:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
maxiice skrev:
Kan man gjøra om på elektroniken på disse diode skivirna? nogen har even digital avlesning..


Nej du behöver inte ändra alls! Den kommer att visa lambda 1 fint, det ända som inte stämmer är AFR angivelse,
Bensin lambda 1 är 14,7 AFR
E85 Lambda 1 är 9,765 AFR

Så om dit instrument visar AFR 12 så har du lambda 12/14,6 = 0,82 ditt riktiga AFR med E85 är då 0,82 x 9,765 = ca 8

maxiice skrev:
E det betre med en annan sensor?


Bredbandsensor med ett instrument (sök på wideband sensor) vore bättre men mkt dyrare.

maxiice skrev:
jag vil gjerna se forholandet medan jag kjør.


Med förgasare och smallbandsensor kommer du mest se antingen rich eller lean men inte hur mkt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-25 17:35 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
:D Takksam for svar :D

Men det er drygt myket informasion at svelja på en gång

Meningen var at tuna inn E85 for mest muligt vrid och kraft. forbruk spelar ingen roll. Men jag stoler inta på meg sjølv endå och bara kjøpa noe greier och montera....
Jag kan gjerna gå for dom litt dyrare greiene fast helst inte många tusen.

jag tenkar at plocka bort greiene når den er tunat inn.

Det hadde vorit supert om du viste om noget jag kunne kjøpa och setta i samen
Navn eller nogra linker...

Takksam...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-25 18:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
maxiice skrev:
:D Takksam for svar :D

Men det er drygt myket informasion at svelja på en gång

Meningen var at tuna inn E85 for mest muligt vrid och kraft. forbruk spelar ingen roll. Men jag stoler inta på meg sjølv endå och bara kjøpa noe greier och montera....
Jag kan gjerna gå for dom litt dyrare greiene fast helst inte många tusen.

jag tenkar at plocka bort greiene når den er tunat inn.

Det hadde vorit supert om du viste om noget jag kunne kjøpa och setta i samen
Navn eller nogra linker...

Takksam...


För mest kraft ska du nog ha fetare än lamda ett och det är svårt att hålla koll på med smallband lambda.

Kolla här: http://wbo2.com/ för bredbandslambda instrument.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-25 22:11 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
Jo takksam....

Men jeg vet enda int hva jag skal bruka av disse. Dom såg for det mesta ur at visa AFR från 11-17

Jag trenger vel en som går från 7-13 ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-26 00:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nej dessa kan du använda.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-26 10:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Saken är ju den att en lambdasond inte mäter AFR-förhållandet, utan lambdavärdet.
Sedan är det en helt annan sak att primitiva lambdainstrument är graderade i AFR för bensin, fastän det i själva verket är en helt annan sak de mäter.

Kom också ihåg att med en vanlig smalbandslambdasond kan man bara indikera om blandningen är fetare eller magrare, man får aldrig reda på hur långt på sidan om lambda = 1 man ligger.

Ett sånt där instrument säger alltså inte mer än en lysdiod som styrs via en enkel komparator från lambdasondssignalen. Om man klarar av att göra ett enkelt elektronikbygge själv så är kostnaden för lambdainstrumentet bortkastade pengar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-26 11:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
De där bredband lamda sensor WBO displayn kan man konfugerara så att den visar rätt AFR värde vid ett visst lambda värde, se
http://wbo2.com/sw/conf-afr.htm

Citat:
If you use AFR then you can enter the Stoic AFR which by default is 14.70 (=för bensin). Remember that WBo2 is a Lambda meter, and when specifying AFR values you must also specify the AFRstoich for the fuel you use (alltså ett annat för E85). Stoich (or the stoichiometric point) is the point at which all available fuel has combined with all available oxygen, leaving an excess of neither. At stoich Lambda is always 1.00 for all fuels. AFRs less than AFRstoich are rich, and those above are lean.


Man för alltså in lambda 1 värdet för bränslet man använder, 9,765 för E85, då visar display automatiskt rät AFR värden. Egentligen är lambda värdet mycket mera intressant än AFR värdet speciellt om man t ex inte rktigt vet hur mycket E75 som är kvar i tanken. Med lamda vrdet vet man om den går fet eller snålt, med AFR beror det på om man fört in rätt stoich värde för bränslet.

JAg gillar f.ö.möjligheten att man kan simulera smallbandslamda med dessa lådor och även försjuta det lite åt magrare och fetare hållet men det här inte du någon nytta av so inte har lambdastyrd insprutning.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-26 14:12 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
Ok takkar och bukkar. jag tror det byrjar at løsa seg upp lite :shock: :shock: :shock:

Jag tror jag går får en smålbandslamda och en så der skiva med dioder som viser fet ellet lean blading. Riktit?

Dom widebandsystemorna va kule men lite kostbara.....

8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-01 18:40 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
Nu er disse på veg. AFR gauge och universal lambda med 1 ledning.

Er det greit och koble dette i sammen?
Hur langt från eksos porten ska man plassera lamdaen? Jeg tenker på rett temperatur for etanol.

Bild
Bild[/img]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-01 18:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I och med att lambdasonden tycks vara förvärmd så är det inget hinder att sätta den ganska långt bort från motorn. Sätt den på ett ställe i avgassystemet där den känner av avgaser från alla cylindrar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 00:11 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
torbjorn skrev:
I och med att lambdasonden tycks vara förvärmd så är det inget hinder att sätta den ganska långt bort från motorn. Sätt den på ett ställe i avgassystemet där den känner av avgaser från alla cylindrar.


Den har bara en ledning. Jag tror dom brukar samma bilden på alla auksjoner, dom har alla typor.

Det er bara en sylinder.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 08:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det låter mycket opraktiskt med en sensor utan uppvärmning, med etanol blir den kanske inte ens varm nog för att över huvudtaget fungera.

Köp annars sensorn hos Biltema!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011