Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: OKQ8 Outboard/Marin Bio
InläggPostat: tis 07-07-10 11:08 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Magnus-E skrev:
Jag har provat att blanda E85 ochOKQ8 Outboard/Marin Bio, blandningen fick stå i glasburk i tre dagar. När man blandar så ser det ut att funka men när blandningen stått i tre dar så börjar man se att en del av oljan lägger sig på botten. Men efter några ordentliga skakningar så bandades oljan in igen. Men frågan är ju hur bra oljan fungerar om man blandar till 5 liter för att ha till röjsågen mm, en såndan blandning kan ju lätt bli stående ett längre tag.


Har nu provat med att hälla över blandningen i en annan burk och efter ca 4 -5 dagar så verkar det som om oljan fortsätter att separera från E85. Man får en brunaktig beläggning i botten på burken.

Så den verkar inte alls stabil att blanda med E85....

Det är synd att det inte verkar finnas någon bra och inte så dyr 2T olja som går att blanda med E85, skulle vara toppen i röjsåg och motorsågen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 16:38 
Offline

Blev medlem: sön 07-09-16 15:00
Inlägg: 3
Ort: Stockholm
Det har hänt lite nytt på oljefronten ...

Jag har tidigare kört med Castrols R40-olja, med goda resultat.
Dock så sotar den ju som bekant endel, så jag tänkte nu prova deras
R30. Men när jag hör efter hos Mekonomen (där jag brukar köpa Castrol-oljor) så får jag till svars att de har upphört med försäljningen av R30/R40!
Så jag vänder mig till Castrol för att höra vad de har att säga. Hos dem
får jag veta att de har upphört med produktionen av R30, men att R40
fortfarande tillverkas. De påstår även att de varit i kontakt med Mekonomen, och att R40 fortfarande skall finnas hos dem. Där vet jag alltså inte vad som är det riktiga, tyvärr ...

Så nu har jag bytt märke, och testar Klotz KL-200 Techniplate!
Än så länge finns det bara gott att berätta! :D

Jag har nu provat att blanda den, och det ser ut att lösa sig fint :)
Jag har en lösning i rumstemperatur, och en i frysen. Båda ser än så länge (efter två dagar) mycket bra ut. (Jag återkommer när en längre tid har passerat).
Å andra sidan står det ju i oljans specifikation att den både skall gå att blanda med alkoholer, samt tåla minusgrader. Så något annat vore ju fel, förstås.

Jag skulle vidare vilja återkomma till Castrols R40, coh kommentera dess köldbeständigheter. Jag läser lite här och var på forumet att den inte tål minusgrader, vilket jag ställer mig emot. Jag har nämligen haft en blandning utav den i frysen i över 8 månader, med mycket goda resultat. Jag har även kört på den blandningen, helt utan problem.

/Palme

_________________
”Alla rättrogna skola knacka hål på sina ägg i den lämpligaste ändan.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-09 23:32 
Offline

Blev medlem: lör 08-04-05 21:41
Inlägg: 1
Ort: Från
Ska man öka oljeblandingen något om man ska konvertera?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-10 08:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, snarare tvärt om. I och med konverteringen så ökar ju bränsleflödet in i motorn med 30-40 % , om man behåller den vanliga oljeinblandningen i procent räknat så kommer ju motorn att få i sig lika mycket mer olja än den har brukat få vid bensindrift.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 10:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Redline säljer nu i Sverige en olja som funkar bra se http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3775 tyväll bara i 1 gallon dunkar och rätt dyrt (drygt 200 kr/l).

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 20:14 
Offline

Blev medlem: sön 07-09-16 15:00
Inlägg: 3
Ort: Stockholm
Smärre uppdatering:
Oljan som jag nämnde fyra inlägg upp, Klotz KL-200 Techniplate, har jag nu kört ca 20 mil på, och det helt utan bekymmer. Jag har även haft två blandningar ståendes i rumstemperatur och i frysen under sex månader, utan några som helst tendenser till separering. Så det ser ut som en utmärkt olja för E85-blandning!
Dessvärre har jag inte ens lyft på topplocket sedan jag bytte till Klotz-oljan, så jag har tyvärr inte mycket att säga om huruvida den sotar eller kläggar mindre än Castrols R40.


/Palme

_________________
”Alla rättrogna skola knacka hål på sina ägg i den lämpligaste ändan.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-31 00:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Låter bra jag vill också gärna testa denna olja men just nu har Vaspan en ny cylinder och kolv och enligt tillverkaren ska den köras in 50 mil med icke syntet olja först.

Var köpte du förresten oljan?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-31 11:16 
Offline

Blev medlem: sön 07-09-16 15:00
Inlägg: 3
Ort: Stockholm
Klotz-oljan köpte jag hos Heli Tech i Gustavsberg. Kostade 110kr/liter.


/Palme

_________________
”Alla rättrogna skola knacka hål på sina ägg i den lämpligaste ändan.”


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-08-11 23:15 
Offline

Blev medlem: sön 13-08-11 22:16
Inlägg: 9
Klotz KL-100 med 20% ricin och KL-200 (ren syntet) använder vi flitigt i modellflyget, de båda blandar sig problemfritt med såväl bensin som alkoholer. Det intressanta är dock att man vanligtvis kör en ricinblandad olja i helikoptermotorerna då dessa går konstant på högt varvtal.

Min egen erfarenhet är att ricinoljan gör att motorn går svalare och smörjer bättre.

En annan skillnad jag upptäckt är hur syntet och ricinolja beter sig på en varm yta, t.ex cylindervägg/foder, kolvtopp eller en varm stekpanna :D

En droppe syntetolja håller ihop på den varma ytan och sprider inte ut sig, medan en droppe ricinolja "kryper" ut och väter en stor yta.

För normal vardagsdrift så funkar syntetolja bra men högvarviga motorer med stora effektuttag så är ricinolja att föredra. Dock hade jag valt helsyntet i motorsågen eller häcksaxen då den förbränns i större grad och ricinoljans blårök inte är någon hälsokost.

Har köpt Shell Advance Racing-M (för både bensin och alkohol) och eftersom det ska vara en "extremolja" och 2% rekommenderas till nållagrade 2-t motorer så provar jag 1% i E-85, får se om skitet håller :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-08-12 09:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Palle skrev:
Klotz KL-100 med 20% ricin och KL-200 (ren syntet) använder vi flitigt i modellflyget, de båda blandar sig problemfritt med såväl bensin som alkoholer. Det intressanta är dock att man vanligtvis kör en ricinblandad olja i helikoptermotorerna då dessa går konstant på högt varvtal.

Min egen erfarenhet är att ricinoljan gör att motorn går svalare och smörjer bättre.

En annan skillnad jag upptäckt är hur syntet och ricinolja beter sig på en varm yta, t.ex cylindervägg/foder, kolvtopp eller en varm stekpanna :D

En droppe syntetolja håller ihop på den varma ytan och sprider inte ut sig, medan en droppe ricinolja "kryper" ut och väter en stor yta.

För normal vardagsdrift så funkar syntetolja bra men högvarviga motorer med stora effektuttag så är ricinolja att föredra. Dock hade jag valt helsyntet i motorsågen eller häcksaxen då den förbränns i större grad och ricinoljans blårök inte är någon hälsokost.


Intressant, jag har förstått det som att ricinoljan också passar bättre i lite mer slitna motorer eftersom det tätar/förbättrar kompressionen, kanske det har att göra med din observation hur det flytter ut. Å andra sidan kan halvförbrända/torkade ricinoljerester också lätt bli en klibbig massa som kanske gör att kolvringer fastnar i sina spår på kolven.

En blandning av syntet med 20% ricin som Klotz 100 kanske är ett utmärkt kompromis?

Ett tag blandade jag lite Castol M med Klotz 200 men märkte såklart ingen skillnad förutom doften.

Jag har även funderat om lite rapsolja blandat med Klotz 200 kan ungefär ha samma egenskaper som ricinolja med Klotz 200.

Palle skrev:
Har köpt Shell Advance Racing-M (för både bensin och alkohol) och eftersom det ska vara en "extremolja" och 2% rekommenderas till nållagrade 2-t motorer så provar jag 1% i E-85, får se om skitet håller :roll:


Om de bör vara 2% olja i bensin borde det teoretiskt bli ca 1,5% I E85 med 1,3 merförbrukning. Men det finns troligtvis marginal och beror nog på många andra faktorer om 35% "för lite olja" ger problem eller sliter ut motorn i förtid eller ej.

Man kanske skulle kunna mäta kolvringsgapet med jämna interval för att kolla om det går att fastställa om det ger någon ökad slitage vid 1% olja isf 1,5%.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-08-12 20:43 
Offline

Blev medlem: sön 13-08-11 22:16
Inlägg: 9
Aryan, saken är den också att det är skillnad på ricinolja och ricinolja.

Man kan köpa ricinolja på 25 liters dunk för 40 spänn litern, vilket är den kvalitet av olja som traditionellt använts inom modellflyg. Den oljan är av första pressningen och filtrerad från fibrer och annat skit.

Denna kletar som fan och har sig, vem har inte sett en gammal modellmotor som har en nästan svart stenhård beläggning utanpå cylindern :lol:

Men om man å andra sidan kollar på Shell Advance Racing-M så är den avgummerad och högraffinerad och det som gör ricinoljan så förbaskat klistrig är borttaget. Det är en "ricinbaserad" olja som dom kallar det med de extrema smörjande egenskaper som en ricinolja har, men är för övrigt som en syntetolja... och jävligt dyr, 160 spänn litern... :D

Men skulle för allt i världen inte vilja ligga bakom någon som kör på någon form av ricinolja, för det luktar ju apa :?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-08-12 23:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tycker etanol + ricinoljan luktar ganska gott och kombinationen luktar mkt godare än en vanlig bensindriven tvåtaktare, med klotz 200 luktar det inte mkt, det är nästan lite tråkigt ;-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-16 08:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Ja alla uppskattar inte ricinoljeavgaser. Jag tyckte att min Puch sotade igen ganska ordentligt med ricin. Nu kör jag på klotz 200 och den luktar som sagt nästan ingenting. :)

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-08-15 19:23 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-06 05:49
Inlägg: 17
Funderade lite på Starta 2-T D-synt som man kan köpa på jula
I säkerhetsdatabladet står det:
"Beskrivning av lösningsförmåga Lösligt i: Organiska lösningsmedel."
http://app.ecoonline.se/ecosuite/applic ... t=1248-210

Jag har också provat och blanda E85 med den oljan och den ser ut som att den är inte är siktad. Utan homogent blå. Provade att hälla i lite mera i en burk och stå.
Men dunken jag har blandat har inte siktat sig.

Borde den vara OK då eller finns det något sätt att ta reda på om den inte funkar?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011