svante skrev:
detta är svårt att spekulera i...
intresserar mig för det då min son ämnar att tanka E85 o moppen istf BF95.
i vanlig tvåtaktsolja finns det fett, och E85 man inte lösa upp fettet.
största problemet får man på de som har oljeinjektorn ansluten till trottelhuset(dellorto).
då samlas allt fettet från oljan i trottelhuset vilket går åt pipan förr eller senare och i värsta fall sätts nippeln igen och motorn får ingen olja.
har sett de som skurit p.g.a. detta.
de som har oljeslangen till insugsröret är det bättre, där hamnar oljan/fettet i vevhuset, visserligen bättre men vad händer i längden?
samlas massor med fett i vevhuset som inte tar sig därifrån? eller sprids/diffunderas det ut i hela vevhuset och hamnar på alla lager där det gör nytta?
det här kan nog bara en test utvisa.
man kör ett tag och delar motorn och tittar efter hur det ser ut...
lösningen är ju att använda olja som inte innehåller fett ö.h.t....
men....
i.o.m. att fett inte "tvättas" bort av bränslet, betyder det då att man kan minska andelen olja?
Otroligt gammal tråd men det är säkert någon som vet svarte på min fråga. Skulle detta scenario kunna inträffa om jag kör på biologisk 2t olja? alltså den är inte blandbar men den är biologisk.